Mikä on pikanieluviljely?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kerpele

Aktiivinen jäsen
07.09.2010
11 640
3
36
Mietin vaan kun mulla ja tytöllä on nyt kestänyt yskä jonkun aikaa, kurkkuun sattui molemmilla päivän ajan kun tää tauti alkoi 1,5 viikkoa sitten mutta mulla ei enää ole sattunut sen ekan päivän jälkeen. Tytöltä kysyin sattuuko kurkkuun ja sanoo että "joo", mutta ei ole valittanut tänä aikana kun yskää on ollut, kertaakaan kurkkukivusta..

No nyt täällä meidän suunnilla on angiinaa liikkeellä ja pk:tiin on laitettu viestiä lääkäriltä että jos on kurkkukipua niin pitäis käydä pikaviljelyssä....

No, mä en a. lähtis nyt ihan heti uskomaan että meillä on angiinaa ja b. huomenna olis vielä päiväkotipäivä ja mun pitäis päästä laittamaan asunto edes vähän sen näköiseksi että vieraita kehtaa tänne pyytää..

MUTTA, tosiaan on ne synttärit, ja mitä jos meillä onkin angiinaa. Tänne on tulossa kuitenkin jonkun verran porukkaa niin olis kyllä kamalaa todeta sitten jälkikäteen että meillä on ollut angiinaa....

hmp.

Saikkari ottaa pumpulitikulla näytteen nielusta ja iskee sen putkeen, johon isketään sitten sellainen raskaustestin näköinen liuskatesti mihin tulee 1 tai 2 viivaa. 2 viivaa positiivinen tulos eli löytyy streptokokki a:ta eli angiinan aiheuttajaa. Tästä seuraa antibioottikuuri. Testi käyntineen kestää n10min.

no se pikatesti osoittaa heti onko vai ei.... toki se ei oo kovin luotettava. No mut jos teillä ei oo kurkku kipee niin ei se oo angiinaa, siinä kyl on kurkku kipee ja pääsääntöisesti kuumetta. Infektiolääkäri sitä mieltä meidän alueella, että jos ei ole oireita, kuumetta, kurkkukipua yms. Niin turha tutkia. Tämä siksi, että puhtaasti terveestä väestöstäkin löytyy tuon aiheuttajabakteerin kantajia ja kovinkaan monella se ei aiheuta edes oireita/tautia.

[QUOTE="mä";26919624]no se pikatesti osoittaa heti onko vai ei.... toki se ei oo kovin luotettava. No mut jos teillä ei oo kurkku kipee niin ei se oo angiinaa, siinä kyl on kurkku kipee ja pääsääntöisesti kuumetta. Infektiolääkäri sitä mieltä meidän alueella, että jos ei ole oireita, kuumetta, kurkkukipua yms. Niin turha tutkia. Tämä siksi, että puhtaasti terveestä väestöstäkin löytyy tuon aiheuttajabakteerin kantajia ja kovinkaan monella se ei aiheuta edes oireita/tautia.[/QUOTE]

niin ja mä lisään vielä, että on hyvin monia muitakin nielutulehduksen aiheuttajia ja ne ei näy tuossa pikatestissä. Joten huoli pois ja järjestäkää synttärinne :D

[QUOTE="mä";26919624]no se pikatesti osoittaa heti onko vai ei.... toki se ei oo kovin luotettava. No mut jos teillä ei oo kurkku kipee niin ei se oo angiinaa, siinä kyl on kurkku kipee ja pääsääntöisesti kuumetta. Infektiolääkäri sitä mieltä meidän alueella, että jos ei ole oireita, kuumetta, kurkkukipua yms. Niin turha tutkia. Tämä siksi, että puhtaasti terveestä väestöstäkin löytyy tuon aiheuttajabakteerin kantajia ja kovinkaan monella se ei aiheuta edes oireita/tautia.[/QUOTE]

Okei..

Tavallinen nieluvilejly tehdään petrimaljaan (otetaan samalla tavalla pumpulipuikolla nielusta se näyte) ja sitä kasvatetaan lämpökaapissa, siitä nähdään kasvaako nielussa joku pöpö vai ei. Pikatesti ei ole yhtä luotettava, mutta on huomattavasti nopeampi.

Juu tosiaan pikatestillä näkee ainoastaan sen onko angiinaa (streptokokki A) ja kunnon nieluviljelyllä (yön yli lämpökaapissa) sen onko ylipäätään jokin streptokokki kyseessä (A tai joku muu). Usein jos löytyy jokin muu streptokokki, mutta oireet lievät tai parempaan päin ->ei antibioottia, koska voi parantua itsekseen.

Yhteistyössä