MIkä on perhetyöntekijän työnkuva?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jossu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jossu"

Vieras
Minulle ehdotettiin neuvolasta, että jos alkaa tuntua rankalta vauvan ja pikkuisten kanssa kotona olo, neuvolan kautta voin saada kolmeksi kuukaudeksi kunnan perhetyöntekijän 2h/vko avuksi. Onko näissä perhetyöntekijöissä kuntakohtaisia eroja, siis siinä, mitä tulevat perheisiin tekemään, kun kaverini toiselta paikkakunnalta meinasi, että perhetyöntekijä on vain keskustelukaveri äidille... neuvolan th:n puheista ymmärsin, että perhetyöntekijä antaisi ihan konreettista apua lasten-/kodinhoidossa. En todellakaan tarvi ventovieraasta ihmisestä itselleni juttelukaveria kahdeksi tunniksi viikossa, mutta jos on mahdollisuutta saada yksi käsipari lisää tekemään lasten-/kodinhoitotyötä, otan kyllä mielelläni vastaan. mitä perhetyöntekijä siis tekee? selviää tietenkin, jos neuvolasta kyselen, mutta en jaksa sen takia alkaa soitteleen sinne...

Oon täältä lukenut aika eriäviä kokemuksia noista.. Mutta siskolla käy perhetyöntekijä kerran viikossa ja tekee sitä, mistä mun mielestä on myös hyötyä, siivoaa, leikittää lapsia ja on tehnyt ruokaakin joskus jne. Täältä oon kyllä lukenut myös noita "istuu sohvalla ja kyttää" -kertomuksia.:/ Lienee siis aika tapauskohtaista..

Meillä aikanaan neuvolan perhetyöntekijä saattoi olla lapsenvahtina, että äiti eli minä pääsin asioille.
Tai vaikka hiihtämään.
Kotitöitä tai ruokaa ei tee, eikä kuulu toimenkuvaan.
Keskusteltiin myös, tosin vuodatin kai itse aika avoimesti.
Mun tapauksessa olin ja olen ainoa vanhempi , ja turvaverkko on/oli olematon.

Kaverin luona käyvä perhetyöntekijä on ainakin leikittänyt muksuja ja käyttänyt uimassa, vahtinut jos äidillä on ollut menoa sekä leiponut vanhemman lapsen kanssa. Kyseessä jo vanhempi nainen, mutta on hyvin ystävystynyt kaverini kanssa.

siis näiden vastausten perusteella perhetyönttekijän työnkuvaan ei kuulu kotitöiden/ruuan teko, entä lasten hoito? mulla ei tosiaankaan ole mitään tarvetta sille, että joku vieras ihminen tulee tänne jutteleen mun kans, eikä neuvolan th mitään sellaisesta puhunutkaan, sanoi vain, että siitä saisi pari tuntia viikossa apua omiin hommiin. eikä olla todellakaan mikään "lastensuojelutapaus", minkä vuoksi tarvitsisimme tänne perhetyöntekijän tuossa mielessä, mitä jotkut kommentoi niiden työnkuvasta. mietinkin, onko näissä vain niin isoja kuntakohtaisia eroja, että mitä tuo perhetyöntekijä sitten tekee??

eli kunnalla on varmaan monesti sosiaalitoimen alaisuudessa perhetyöntekijä (jonka työhön kuuluu ehkä nuo lastensuojeluasiatkin?) ja sitten voi olla erikseen perhetyöntekijä juurikin lapsiperheitä varten...???

täällä perhetyöntekijä tulee sosiaalitoimesta. Ohjaa ja neuvoo miten arjen saa pyörimään joustavasti.
Saattaa ulkoilla lapsen kanssa. Kertoo sinulle tai jopa kädestä pitäen näyttää mitan ruokaa valmistetaan kätevästi ja helposti. Ei varsinaisesti ole lapsenvahti tai kodinhoitaja. Lähinnä neuvoja ,ohjaaja.

Perhetyö ei automaattisesti tarkoita lastensuojelua. Toki joissakin perheissä tilanne sitä vaatii, mutta silloin on mukana sos.työntekijäkin. Meillä on periaatteessa erikseen perhetyö ja lapsiperheiden kotipalvelu. Kotipalvelu yleensä maksullista (tiettyjä poikkeuksia) ja perhetyö lyhytkestoista, perheelle ilmaista. Kotipalvelu työntekijät siivoavat, laittavat ruokaa, ovat lasten kanssa ym. Mutta perhetyöntekijän toimen kuvaan ei varsinaisesti kuulu kodinhoito. Vaan perhetyöntekijä voi olla esim lasten kanssa niin äiti voi tehdä niitä hommia tai esim. levätä. Riippuen aina tilanteesta ja perheen toiveista ja avun tarpeesta (joka kartoitetaan yhdessä perheen kanssa).

Täällä aiemmin olleista keskusteluista olen saanut kuvan, että he eivät tee konkreettista työtä itse, vaan patistavat esim. masentunutta äitiä lasten kanssa puistoon ulkoilemaan ja tulevat siis itse mukaan katsomaan, mutta eivät siihen itse hoitamiseen juurikaan osallistu. Ja voivat myös siivota äidin kanssa ja ohjata siinä, mutta eivät siivoile sillä aikaa, kun äiti kävisi vaikka kaupassa tms. Keskustelevat ja tarkkailevat perheen elämää. Moni on ollut tyytymätön, kun kaiken kiireen keskellä pitää kahvitella ihmisiä, jotka tulevat jututtamaan ja arvostelemaan.

Muutama yksittäinen poikkeustapaus täällä on ollut, jolloin perhetyöntekijästä on ollut konkreettista hyötyä. Muuten ovat lähinnä harmiksi. Niin ja on täällä ollut jokunen perhetyöntekijäkin kommentoimassa, että ei heidän kuulu laiskojen mammojen töitä tehdä, vaan ohjata heitä tekemään itse.

En todellakaan kaipaisi tuollaista "apua", jos olisin uupunut. Kyllä silloin kaivataan juuri sitä konkreettista apua: siivousta sillä aikaa, kun äiti käy kampaajalla tai lastenhoitoa, että äiti saa ottaa päiväunet.

[QUOTE="äiti";24563559]täällä perhetyöntekijä tulee sosiaalitoimesta. Ohjaa ja neuvoo miten arjen saa pyörimään joustavasti.
Saattaa ulkoilla lapsen kanssa. Kertoo sinulle tai jopa kädestä pitäen näyttää mitan ruokaa valmistetaan kätevästi ja helposti. Ei varsinaisesti ole lapsenvahti tai kodinhoitaja. Lähinnä neuvoja ,ohjaaja.[/QUOTE]

Tuota justiin aloin "pelkään", että jos sen tarkoitus on vain keskustella ja neuvoa arjessa selviytymisessä, en tosiaankaan sellaista meille kaipaa. Mutta pitääpä kysellä neuvolasta, kun seuraavan kerran käydään, mitä meidän kunnassa kuuluu perhetyöntekijän tehtäviin.

Meillä käy ennaltaehkäisevästä perhetyöstä työntekijä kerran viikossa kahden tunnin ajan. On lapsen kanssa että mä pääsen käymään jossain. Yleensä käyn kirppareilla, kaupassa, asioilla, lenkillä tms. Ja on myös juttuseurana mulle jos en viitti minnekään mennä, tai koko kakstuntista olla.

Täällä aiemmin olleista keskusteluista olen saanut kuvan, että he eivät tee konkreettista työtä itse, vaan patistavat esim. masentunutta äitiä lasten kanssa puistoon ulkoilemaan ja tulevat siis itse mukaan katsomaan, mutta eivät siihen itse hoitamiseen juurikaan osallistu. Ja voivat myös siivota äidin kanssa ja ohjata siinä, mutta eivät siivoile sillä aikaa, kun äiti kävisi vaikka kaupassa tms. Keskustelevat ja tarkkailevat perheen elämää. Moni on ollut tyytymätön, kun kaiken kiireen keskellä pitää kahvitella ihmisiä, jotka tulevat jututtamaan ja arvostelemaan.

Muutama yksittäinen poikkeustapaus täällä on ollut, jolloin perhetyöntekijästä on ollut konkreettista hyötyä. Muuten ovat lähinnä harmiksi. Niin ja on täällä ollut jokunen perhetyöntekijäkin kommentoimassa, että ei heidän kuulu laiskojen mammojen töitä tehdä, vaan ohjata heitä tekemään itse.

En todellakaan kaipaisi tuollaista "apua", jos olisin uupunut. Kyllä silloin kaivataan juuri sitä konkreettista apua: siivousta sillä aikaa, kun äiti käy kampaajalla tai lastenhoitoa, että äiti saa ottaa päiväunet.

minun siskolla oulun läänissä kävi perhetyöntekijä juurikin tuota varten, että äiti sai levähtää todella itkuisen ja nukkumattoman vauvan hoidon lomassa. eli kun perhetyöntekijä tuli, hän otti vauvan, meni ulos tai toiseen huoneeseen ja äiti laittoi korvatulpat korville ja otti parin tunnin unet... eli mistään ns. lastensuojelun tukitoimenpiteestä tai arjen hallintaan ottamisesta ei ollut tässä kysymys. riippuu ilmeisesti aika paljon kunnasta ja riippuu tietenkin varmaan myös siitä, mitä esim. neuvolasta on perhetyöntekijälle ilmoitettu ko. perheestä. jos kyseessä on joku äiti, joka ei osaa tehdä normaaleja kotihommia, hoitaa lastaan tai organisoida arkea toimvaksi, silloin varmaan tuo neuvominen ja juttelu on ihan tarpeen. mutta sitten tapauksissa, joissa on esim. pikkuisia useampi samassa perheessä ja vauva syntynyt, neuvolasta todennäköisesti ohjeistetaan aivan eri tavalla, mikä ko. perheen avun tarve on. näin mä luulisin.

Minusta perhetyöntekijän nimikettä käytetään väärin, jos perhe tarvitsee apua lastenhoitoon ja yms kodinhoitoon täytyy siihen ottaa lastenhoitaja tai kodinhoitaja nimikkeellä. Perhetyöntekijä on minusta sellainen työntekijä, että yhdessä tehdään asioita ja hän ohjaa perhettä sekä tukee perhettä. Näitä työpaikkoja on nykyään avoimena jossa haetaan perhetyöntekijää, mutta toimenkuva ei vastaa yhtään sitä mitä pitää tehdä, eli pääasiassa hoitaa vain lapsia. Koulutuskin riittäisi lähihoitajan tutkinto tai vastaava. Tänä päivänä käytään tässä tehtävässä sosionomeja (AMK) jota voisi hyödyntää erilaisissa tehtävissä, minkä vahvuuden koulutus antaa. Tunnen että koulutukseni menee hukkaan, vaikka tärkeää työtä teenkin, en ole lukenut itseäni lastenhoitajaksi.

täällä ohjaa neuvoo selviytymään arjen haasteista.
e tee asioita kenenkään puolesta, siitä ei ole apua.
ne jotka ilman tukiverkostoa, heitä autetaan luomaan itselleen sellainen.

[QUOTE="Perhe";30796302]Minusta perhetyöntekijän nimikettä käytetään väärin, jos perhe tarvitsee apua lastenhoitoon ja yms kodinhoitoon täytyy siihen ottaa lastenhoitaja tai kodinhoitaja nimikkeellä. Perhetyöntekijä on minusta sellainen työntekijä, että yhdessä tehdään asioita ja hän ohjaa perhettä sekä tukee perhettä. Näitä työpaikkoja on nykyään avoimena jossa haetaan perhetyöntekijää, mutta toimenkuva ei vastaa yhtään sitä mitä pitää tehdä, eli pääasiassa hoitaa vain lapsia. Koulutuskin riittäisi lähihoitajan tutkinto tai vastaava. Tänä päivänä käytään tässä tehtävässä sosionomeja (AMK) jota voisi hyödyntää erilaisissa tehtävissä, minkä vahvuuden koulutus antaa. Tunnen että koulutukseni menee hukkaan, vaikka tärkeää työtä teenkin, en ole lukenut itseäni lastenhoitajaksi.[/QUOTE]

Helsingissä perhetyöntekijän koulutusvaatimus on lähihoitaja tai vastaava esim. lastenhoitaja. Näissä taitaa olla kuntakohtaisia eroja. Tiedän, että jossain myös sairaanhoitajat tekevät perhetyöntekijänä töitä. Itse olen lh ja sh ja tuo työ kiinnostaisi, mutten hae, koska työstä maksetaan lh:n palkkaa.

Itseä kiinnostaa työ siinä mielessä että harkitsen sosiaalipuolen koulutusta. Kyselin tutultani joka työskentelee perhetyöntekijänä, että mitä hän konkreettisesti tekee. Työnkuva hällä vähän muokkautuu perheen tarpeen mukaan. Joillekkin on ohjaaja, eli neuvoo siivoamista, lapsen kasvatusta ja vaikka ruuanlaittoa. Joillekkin on juttukaveri. Joskus äiti on niin väsynyt että saa vain nukkua kun perhetyäntekijä ulkoiluttaa vauvaa tunnin tai kaksi. Joskus on lapsen tukena, eli käyttää kerhossa,puistossa, askartelee ym. tarjoaa virikettä jota vanhempi ei jaksa. Hän vetää myös avointapäiväkotia kerran viikossa. On myös tarkkailija perheessä, milloin tällainen "kevyt" apu ei riitä ja raportoi kyllä sossua jois avun tarve on laajempi.

Yhteistyössä