Mikä on oksennustaudin itämisaika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma

Vieras
Tyttö alkoi valitteleen huonoa oloa eilenaamulla, oksensi sitten koko päivän ja oli kuumeessa...tänään ei enää kuumetta ja söikin jo vähän ja ei enää mahaongelmia.

Talossa 6 muuta henkeä, eikä kellään vielä ainakaan tunnu mitään. Millon se tarttuu jos tarttuu?! Olen itse lipitellyt Molkosania, jospa säästyisin taudilta...

Meillä kävi viimeksi niin, että poika oksensi perjantaina, minä seuraavana keskiviikkona ja mies torstaina. Edellisellä kerralla kävi vähän nopsempaan: poika aloitti oksentelun tiistaina, minä torstaina ja mies perjantaina. :|

en osaa vastata, mutta ei se välttämättä tartu. meillä poika oksensi viikon. lopetti oksentamasta 10päivää sitten ja meillä ei ole muut sairastunut, luulis sen jo nyt tarttuneen.

Tarttuu niin kauan kunnes olet siivonnut kaikki paikat johon tyttäresi (tai sinä itse, kun hoivasit) koski. Mikrobit ovat voineet siirtyä kosketuksesta esim oven kahvaan ja siitä seuraavan ihmisen käden kautta hänen elimistöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Maisa:
Tarttuu niin kauan kunnes olet siivonnut kaikki paikat johon tyttäresi (tai sinä itse, kun hoivasit) koski. Mikrobit ovat voineet siirtyä kosketuksesta esim oven kahvaan ja siitä seuraavan ihmisen käden kautta hänen elimistöön.

Joka oksennusreissulla olin tytön kaverina, pyyhin ja desinfioin pöntön ja lattian sen ympäriltä aina yrjön jälkeen, pesin ja desinfioin molempien kädet toki myös...meillä käytetään käsidesiä ahkeraan tautien aikaan, koko porukka.

oksennus tauti tarttuu aina pitää pestäkäsiä, eikä saisi olla yhteydessä kipeään henkilöön minun siskoni on nyt oksennus taudissa jos tulen minäkin kuolen se on niin HIRVEETÄ :/

tarttuuko oksennus tauti aina? minun mielestäni se on kauheinta mitä voi olla se on kauheeta ihan kauheeta en ikinä syö mitään koska tavallaan pelkään oksentamista se tuntuu kauheelta kauan bakteeri itää,ja kauan se kestää? :/

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Tyttö alkoi valitteleen huonoa oloa eilenaamulla, oksensi sitten koko päivän ja oli kuumeessa...tänään ei enää kuumetta ja söikin jo vähän ja ei enää mahaongelmia.

Talossa 6 muuta henkeä, eikä kellään vielä ainakaan tunnu mitään. Millon se tarttuu jos tarttuu?! Olen itse lipitellyt Molkosania, jospa säästyisin taudilta...

No meillä päin on sellaista oksennustautia liikkeellä, jkeskiviikkona (jossa tautia 5 vrk sitten viimeisellä) ja minä sain seuraavana päivän iltana oksennustaudin. Siitä reilu vrk niin meidän 2 nuorinta aloittivat ykäämisen (la-aamuyöstä). Miehellä meni vain mahakivulla ohi. Esikoinen ei ole vielä saanut ja nyt tässä tautia odotellessa.. :/

Ei välttämättä aina tartukkaan koko porukalle, kunhan huolehditte hyvästä käsihygieniasta+käsidesin käytöstä. Vaihda käsipyyhkeet joka päivä ja mielellään ykätaudissa oleva pyyhkii omaan pyyhkeeseen.

bakteerit ei aiheuta oksennustautia.. norovirukset on niitä kaikista yleisimpiä lapsilla ja aikuisilla. itämisaika on 12-48 tuntia, ne jotka väittävät sen olevan viikkoja puhuvat potaskaa. yleensä oireet alkavat jo päivän sisällä. sen takia monasti mahataudit alkavat yöllä, koska jos olet saanut viruksen esim. klo 15.00 päivällä niin yleensä oireet alkavat jo seuraavana yönä klo 3.00 aikoihin, koska on mennyt se 12 tuntia. harvemmin viruksen tulo kestää päivää pidempään.

Meillä vanhin muksu rupesi oksentamaan viime la klo:5 aamusta ja oksenti 12h tasaisin väliajoin (ei kokoaikaa voimakkaasti) ja nyt menty neljä vuorokautta eteenpäin niin TADAA pienempi oksenti JUURI klo:03.20 yöllä ja valitti hulluna mahaa ja kävi päästämässä sellaisetkin vesiripulit pottaan että koko tupa haisee vielläkkin. Nyt melkein tuntia myöhemmin oksentelu ei kumminkaan voimakasta vaan ylös vasta parikertaa noussut. Ripulia ei vanhemmalle lapselle edes tullut. Itsellä mahassa kiertänyt ihan julmetusti ja jos tauti tulee itsellekkin niin sitten tulee (ei oksentamiseen kukaan viellä kuollut ole, tiedoksi oksennus kammoisille) Että tässä pieni mahatautipotilas makoilee kainalossa. Antaa levitä jos leviää. Se tarttuu jos on tarttuakseen. Parempi kuin tarttuiskin niin helpottais varmasti itselläkin pulina mahassa jota on kestänyt jo kaksi-kolme päivää. Nyt uni jatkuu ja toivottavasti tämä teksti helpotti jonkun ongelmaa jollain lailla lasten ja mahataudin kanssa. HUOM tämä ei ole rotaa eikä noroa! Ne on koettu kummatkin jo kaksikertaa peräkkäisinä vuosina niin niistä on vaikea erehtyä.. Hyvää loppu yötä.. ZZzzzzz

Yhteistyössä