Mikä on mielestäsi iso laina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Aina vaahdotaan siitä ylivelkaantumisesta. Mikä on mielestäsi iso laina yhdelle ihmiselle? Meillä on miehen kanssa yhteinen 180 000€ asuntolaina, molempien jäljellä oleva osuus on noin 80 000€. Onko tämä mielestänne iso laina? Vuositulot meillä on 25000€ ja 40000€, ei muita lainoja.

[QUOTE="joo";26448893]no ei todella ole iso laina. Meillä asuntolainaa 400tonnia ja yhteensä tulot jossain 100tonnin kieppeillä.[/QUOTE]

:O Tässä on esimerkki isosta lainasta suhteessa tuloihin. Ap:lläkin sille puolisolle, jonka tulot ovat se 25ke, se 80ke on melkoisen paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26448921:
:O Tässä on esimerkki isosta lainasta suhteessa tuloihin. Ap:lläkin sille puolisolle, jonka tulot ovat se 25ke, se 80ke on melkoisen paljon.

Peesi, mun mielestä kans molemmat lainat isoja. Ellei heillä sitten ole jotain muutakin omaisuutta kun se velkainen kämppä.

Minulla on lainaa n. 185 000 euroa , miehellä hiukan vähemmän eli 160 000 euroa. Asuntolainaa ei tuosta ole senttiäkään.

Vuositulot molemmilla n. 40 - 80 000 euroa.

Onko sitten paljon ?

Riippuu vähän iästä ja takaisinmaksuajasta. Sanoisin kuitenkin, että jos lainaa on yli 2*vuositulot, alkaa olla aika iso laina. Olisi ainakin minulle.

Tämä riippuu aika lailla niiden tulojen euromääräisestä summastakin. Jos itselläni vuositulot olisivat vaikkapa luokkaa 20ke, niin en kyllä tekisi senttiäkään velkaa. Miljoonan vuosituloilla taas en pitäisi viidenkään miltsin velkaa ihan mahdottomana; kuukausitulot olisivat nimittäin reilut 40ke ja lainanhoitokulut kaikkineen n. 30ke (20v maksuajalla); vielä jäisi reilu kymppi ruokaan ja vaatteisiinkin. :D Tämä siis vain esimerkkinä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti vuan;26448993:
Minulla on lainaa n. 185 000 euroa , miehellä hiukan vähemmän eli 160 000 euroa. Asuntolainaa ei tuosta ole senttiäkään.

Vuositulot molemmilla n. 40 - 80 000 euroa.

Onko sitten paljon ?

On paljon. Mitä teette jos toinen jää työttömäksi tai sairastuu?

Yhteistyössä