Mikä on luonnollista? (ylipohdittua asiaa)

Moon Vaan Melonit

Aktiivinen jäsen
10.11.2005
8 352
0
36
Otetaas ekana imetys.
Eli mikä on ihmisellä luonnollinen aika imettää?
Esim hevosilla varsa imee ja vähitellen alkaa syömään samaa ruokaa kuin äireensä. Samoin esim pupuilla.
Miten gorillat tän homman hoitaa? Eikö ne lähimpänä ihmistä ole.

Nuoret äidit:
Saavat kammoksuntaa aikaan. Mut minkä takia menkat alkaa jollain jo 12-vuotiaana, jos ei mitenkään päin ole valmis äidiksi?

noh, ennen sivistynyttä aikakautta ne 12-13 -vuotiaatkin tekivät jo ensimmäiset lapsensa. Kyllähän Intiassa ja Afrikassa toisinaan vieläkin näin käy. Se on tämä sivistynyt aikakausi joka on tehnyt asiasta luonnotonta. Itse kyllä allekirjoitan täysin sivistyneen aikakauden luonnottomuuden ihmisten lisääntymiseen :)

Sitten voi myös pohtia sitä miksi ihmislapsi ei lennä pesästä vaikka 8 vkon iässä niin kuin koiranpennut tai 12 vkon iässä kuten kissanpennut :D Tai miksi nuorilla sukukypsillä eläimillä ei teetetä kovin mieluusti pentuja.

Niin, on myös hyvin luonnollista kuolla nelikymppisenä.Sen takia ne menkatkin varmaan alkaa niin ajoissa että kerkeis lapsen kasvattaan ennen kuin heittää henkensä!
Ihmisethän on pysynyt hengissä yli kuusikymppisiksi vasta pari kolmesataa vuotta. :D

Mä oon ymmärtänyt,et lapsiäideille tehdään automaattiseti keisarinleikkaus, koska lantio ei ole vielä kehittynyt. Nykyään naisten lantiot onkin kaventuneet entisaikoihin nähden, joten hyvinkin saattaa olla mahdollista, että nykyään raskaus ja synnytys voivat olla riski kovin nuorelle.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mä oon ymmärtänyt,et lapsiäideille tehdään automaattiseti keisarinleikkaus, koska lantio ei ole vielä kehittynyt. Nykyään naisten lantiot onkin kaventuneet entisaikoihin nähden, joten hyvinkin saattaa olla mahdollista, että nykyään raskaus ja synnytys voivat olla riski kovin nuorelle.

Voisiko tästä sitten evoluutioteorian mukaan vetää johtopäätöksen, että koska naiset synnyttävät nykyään niin vähän (verrattuna entisaikoihin), niin luonnonvalinta karsisi tällaiset yksilöt pois vaikeuttaen heidän luonnollista tapaansa lisääntyä, jolloin vain rehevälantioiset supersynnyttjät jatkaisivat eloaan maan päällä, viljellen rehevää perimäänsä :)

Ehkä se ei kuitenkaan näin mene :xmas:

Mutta tosihan se on että esim. viisauden hampaat eivät mahdu suuhun kuin 5%lla ihmisistä sen takia, että leukaluu on pienentynyt aikojen kuluessa, koska on löydetty aina vain helpompaa ruokaa, jota ei tarvitse niin voimakkaasti pureskella. Joten miksikäs ei lantiokin voisi pienentyä sen seurauksena että sitä ei "käytetä" synnytykseen enää niin paljon kuin ennen... Tosin tähän kyllä täytyisi mennä hiukan enemmän aikaa :)

onko ihminen laumaeläin, niinkuin susi? onko ihmisellä aina johtava hahmo? onko ihminen yksiavioinen vaiko ei? onko luonnonmukaista pitää hengissä 24vkl syntynyt lapsi, joka on voinut syntynyä ennenaikaisesti luontoäidin tahdon mukaan. kamalaa on se että sellainen kuitenkin elinkelpoinen yksilö voidaan abortoida jenkeissä..

lantio pienenee, sillä näin vaikeutetaan lasten hankkimista jo valmiiksi ylikansoitetulla maapallolla. mutta tämä on vain mun mielipide. kuukautiset alkaa yhä aiemmin koska nykyään ravinnepitoisen ruoan ansiosta ihminen kasvaa ja kehittyy aikaisemmin ja nopeammin- eräällä ystävälläni alkoi kuukautiset hieman ennen 10-vuotissyntymäpäiväänsä! ihmiset ovat jo sadassa vuodessa kasvaneet hurjasti. 80-luvulla syntyneet ovat keskimäärin 5cm pidempiä kuin isovanhempansa, tämä selittyy siis ravinnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lantio pienenee, sillä näin vaikeutetaan lasten hankkimista jo valmiiksi ylikansoitetulla maapallolla. mutta tämä on vain mun mielipide. kuukautiset alkaa yhä aiemmin koska nykyään ravinnepitoisen ruoan ansiosta ihminen kasvaa ja kehittyy aikaisemmin ja nopeammin- eräällä ystävälläni alkoi kuukautiset hieman ennen 10-vuotissyntymäpäiväänsä! ihmiset ovat jo sadassa vuodessa kasvaneet hurjasti. 80-luvulla syntyneet ovat keskimäärin 5cm pidempiä kuin isovanhempansa, tämä selittyy siis ravinnolla.

miksi 70-luvulla tehdyissä housuissa oli kaikissa pieni lantio?

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Nykyään naisten lantiot onkin kaventuneet entisaikoihin nähden, joten hyvinkin saattaa olla mahdollista, että nykyään raskaus ja synnytys voivat olla riski kovin nuorelle.

Mie olen taas kuulluut ja ymmärtänyt asian niin päin, että nykyihmisellä on aivot suuremmat kun ennen ja tästä johtuen pään kokokin on siis suurempi ja se asettaa haasteita alakautta synnytykselle.

Menkat on vaan merkki siitä että tytön vartalo alkaa kehittyä. Ei todellakaan merkki kypsyydestä. Lantio ja muut kehittyvät vasta paljon myöhemmin.

Imetyksen luonnollisuus riippunee siitä miten hyvin on tarjolla muuta ravintoa. Esim nykymaailmassa pitäisin luonnollisena imetyksenä 2kk ja luonnottomana vuoden ja siitä yli imetystä, koska ravintoa on saatavilla muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Menkat on vaan merkki siitä että tytön vartalo alkaa kehittyä. Ei todellakaan merkki kypsyydestä. Lantio ja muut kehittyvät vasta paljon myöhemmin.

Imetyksen luonnollisuus riippunee siitä miten hyvin on tarjolla muuta ravintoa. Esim nykymaailmassa pitäisin luonnollisena imetyksenä 2kk ja luonnottomana vuoden ja siitä yli imetystä, koska ravintoa on saatavilla muutenkin.

erittäin hyvin sanottu.

Vaikka ne menkat alkaakin aikasin,niin ei se sitä tarkota et kroppa olisi silti valmis raskauteen.Eihän 12v ole lantio ja muukaan luusto vielä niin kunnossa,et kannattais vauvoja sillon alkaa hankkimaan

Yhteistyössä