Mikä on kiloraja? Tai BMI.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla oli BMI rv:lla12 (kun menin eka kertaa neuvolaan) n.30 ja terkka sanoi, että yhtään kiloa ei saisi tulla! Koko raskausaikana. Hitsi että nyt stressaa...
Minulla on suhteellisen suuri lihasmassa naiseksi, mutta on toki ylimääräistäkin. Pjaska.
Onkohan tämä ihan ok vaatimus?
Nyt olen viikolla 26 ja painoa tullut 1kg...stressaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minulla oli BMI rv:lla12 (kun menin eka kertaa neuvolaan) n.30 ja terkka sanoi, että yhtään kiloa ei saisi tulla! Koko raskausaikana. Hitsi että nyt stressaa...
Minulla on suhteellisen suuri lihasmassa naiseksi, mutta on toki ylimääräistäkin. Pjaska.

Tota...mitähän se terkka on aatellu. Ettei vauva+vesikään paina mitään? Sun oltava kitukuurilla? Mulla oli bmi paljon enemmän ja sanottiin vaan että liikoja ei sais nousta. Eikä noussut, mutta kyllä se jotain lisää tuo kun mahassa kasvaa lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Tota...mitähän se terkka on aatellu. Ettei vauva+vesikään paina mitään? Sun oltava kitukuurilla? Mulla oli bmi paljon enemmän ja sanottiin vaan että liikoja ei sais nousta. Eikä noussut, mutta kyllä se jotain lisää tuo kun mahassa kasvaa lapsi.

Terkka sanoi ettei haittaa vaikka paino tippuisi, raskaanakin. Hmm...

No miksei saa liahoa, jos on ylimääräisiä kiloja, voiko vauvasta tulla suurempi? Mulla on BMi 25, ja kiloja on nyt tullut 3kg, viikko 31+2. Edellisestä raskaudesta on kilot jäljellä eli 11 kg.

Niin ja tuo terkka seuraa BMI:tä koko raskauden ajan, mitä sillä on merkitystä?! En ihan ymmärrä. Eikö se lähtö-BMI ole vain tärkeä tietää?
Onko esim.järkeä saarnata viikolla 30+, kuinka jollain on BMI ehkä 35 ja sehän tarkoittaa merkittävää lihavuutta...siis onko järkeä?

Minulla myös BMI oli 30, kun eka kerran kävin neuvolassa. Eivät sanoneet mitään muuta kuin että, sokerirasituksesta vain tuli puhe. Mutta laihduin sitten 4kg ja koko raskaudauden aikana tuli 7kg lisää painoa, eivätkä siitäkään sanoneet mitään.

En muista tarkkoja lukuja, mutta eikö se ollut jotain 5 kiloa mikä on suositeltava painonnousu ylipainoiselle raskausaikana. Itsellä tullut molemmissa raskauksissa n. 10 kiloa, eikä ole siitä marmattanut terkka.

Mul bmi oli ennen raskautta 23 eli ihan perus. Sit paino nousi 18 kg ja voi sitä marmatusta... Syötkö herkkuja? Joka päivä? Kuinka paljon? Ärsytti aina nousta vaakaan. Urheilen tosi paljon ja syön suht terveellisesti, mutta painoa vaan tuli ja tuli (lopussa siis 88 kg).

Nyt odotan toista ja tänään eka neuvola. Painan pari kiloa vähemmän kuin ekassa raskaudessa, joten ehkä näpäytän sitä tätiä, ettei puutu mun painonnousuun, kun kaikki lähtee kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Terkka sanoi ettei haittaa vaikka paino tippuisi, raskaanakin. Hmm...

Se voi sen tehdä ylipainoisella odottajalla. Jos syö tarpeeksi ja vauva ottaa sitten äidistä. Kuten kävi itsellekin. Vasta loppuviikoilla mulla nousi vähän paino. Mutta täytyy syödä järkevästi jotta jaksaa kasvattaa toista ja ravita itseään. Toi sun kilon lisäys ei oo yhtään paha mitenkäänpäin. Sulla taitaa olla turhan nipo terkka.

Mulla oli ekassa raskaudessa BMI 28,8 alussa, Silloin terveydenhoitaja sanoi että maksimissaan 8kg saisi tulla lisää.
Kun se paino ei sitten lähtenytkään heti nousuun, vasta puolenvälin jälkeen, kyseli että onko ollut huono-olo ja kerrankin painotti että kyllä sitten seuraavaan kertaan mennessä pitää olla painokin noussut.
Sama marina toisella kerralla.

Kolmennella ja neljännellä on ollut jo mukavampi täti eikä ole pahemin painoon, sen nousuun tai nousemattomuuteen kiinnittänyt suurempia huomioita.

Eniten nousi paino toisessa raskaudessa 10kg, vähiten edellisessä 6kg.

Tuntuu kyllä olevan vähän turhan tiukkis täti ap:llä. Joten älä stressaa liikoja painosta.

Kai siina on se idea, etta jos on kovasti ylipainoa ei syo terveellisesti. Raskaana ollessa terveelliset elamantavat ovat viela tavallistakin tarkeampia ja moni saakin siita motivaatiota muuttaa ruokailutottumuksiaan. Ruokavalion muutoksen myota ylimaaraisia kiloja tippuu ja voipi tippua vaikka enemmankin kuin sen vajaat 10kg mitka tulee vauvasta.
Mutta en mina yhdesta kilosta stressaisi.

Uusimmat

Yhteistyössä