Mikä on iltatähti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja summermom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

summermom

Vieras
Täytän elokuussa 35 vuotta. Lapsia meillä on toistaiseksi kolme -92, -95 ja -03. KAIKKI kommentoivat kuopuksen odottamisen aikoihin, että teette näköjään sitten vielä iltatähden, että olishan teillä ollut jo niin helppoa isojen lasten kanssa. Mielestäni en edes silloin ollut vanha synnyttäjä, teinhän jo kolmatta.
Ja nyt sitten... Odotan taas ja syntyy toukokuussa. Kukaan ei puhu iltatähdestä vaan "Oho! Että oikeen suurperheelliseksi alatte!!!"
Eli: Onko iltatähti se, joka tehdää vanhana? Se, joka tehdään muiden lapsien ollessa jo hieman vanhempia, koululaisia vaikka...? Vai mikä? Koska tää meidän neljäs ei enää olekaan se kuuluisa iltatähti....

Hyvä kysymys! Itse mieltäisin iltatähden lapseksi, jolla on isompiin sisaruksiinsa suht huomattava ikäero (ainakin yli 5v), mutta kyllä siihen väkisinkin liitän myös äidin iän. Eli jos äiti on lähempänä 40v kuin 30v ja hänellä on lapsia lähempänä 10v, puhun iltatähdestä. Mutta on kyllä kinkkinen kysymys sinun tapauksessa... :)

Kun olin esikoistani tekemässä niin viereisessä sängyssä oli äiti, jonka edellinen lapsi oli jo 18 v.... Sitä uutta tulokasta vois jo kutsua iltatähdeksi; niin tämäkin äiti kutsui... =)

Tulipa vielä mieleen, että oma äitini kutsui minua iltatähdekseen, vaikka oli vasta 30-vuotias kun minut sai. Siskoni on 9 ja veljeni 7 vuotta minua vanhempia...että siinä kai hänen syy minun "nimittelyyn".

Eli onko meidän kolmonen iltatähti ja nelonen ei? Vai eikö kumpaakaan voi kutsua iltatähdeksi, koska niitä onkin "parivaljakko"?
Itse miellän iltatähdeksi sellaisen lapsen, jonka äiti on jo vähintään teini-ikäisen äiti ja jolla ikää siinä 40 vee.
Ystäväni muuten teki viidennen lapsensa siinä 36-37vuotiaana ja tulipa siinä sivussa mummoksi... eikä kukaan iltatähdestä puhunut!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2005 klo 17:55 summermom kirjoitti:
Eli onko meidän kolmonen iltatähti ja nelonen ei? Vai eikö kumpaakaan voi kutsua iltatähdeksi, koska niitä onkin "parivaljakko"?
Itse miellän iltatähdeksi sellaisen lapsen, jonka äiti on jo vähintään teini-ikäisen äiti ja jolla ikää siinä 40 vee.
olen samaa mieltä kanssasi. kuumeilen itse kolmatta, lapset 8 ja 7, enkä tosiaankaan koe suunnittelevani iltatähteä. ikää minulla nyt 34 v

Kyllä se iltatähti taitais olla sellainen jolla on sisaruksiin väh.8-10 vuoden ikäero, ellei enemmänkin ja todennäköisesti viimeinen lapsi...Tätähän eivät kommentoijat voi varmuudella tietää, joten olisi tietysti hyvä olla ajan tasalla kyseisen perheen suunnitelmista ennen kuin iltatähdeksi nimetään...Mielestäni ei iällä ole väliä vaan sillä miten monta lasta halutaan, että perheeseen saa tulla...

Mun mielestä iltatähti on aina yksittäinen lapsi, jolla on pitkä ikäero sisaruksiinsa nähden. Jos tehdään kaksi lasta, niin puhutaan jostain myöhemmästä "sisarusparista" tai "sisarussarjasta", koska silloinhan sitä ikäeroa ei ole tarpeeksi. Kaksoset vielä luokittelen iltatähdiksi, koska syntyvät samaan aikaan. Minun nuorin pikkusisko on iltatähti, koska ikäero minuun on 18v ja nuorempaan siskoon 14v. Ja ite sain iltatähden tammikuussa, koska ikäero on vanhempiin sisaruksiin 8,5 sekä 12 vuotta. Itse olen nyt 33 v ja mulla on sellanen "kutina", ;) ettei meillä muutaman vuoden päästä ole iltatähteä vaan uusi sisarussarja. :p

Tätä viimeisintä vauvaa kutsuttiin viimeksi odotusaikana iltatähdeksi, vaikka täytin 30 odotuaikana, vasta. Isommat lapset täyttivät 10 ja 7 eli ikäeroa tuli.

Jotenkin ärsytti puhuminen iltatähdestä, kun en pidä itseäni hirmu iäkkäänä (kamala sana!). Välillä salaa haaveilen neljännestä, mutta luulenpa, että annetaan tämän nyt 5,5kk poitsun elää ilman ainaista tappelua. Kyllä siinä vanhan ;) äidinkin hermot säilyy.

Olenkin miettinyt, että onko nimitys muiden piilotettu vinkki, että nyt riittää...

Tässä varsinainen iltatähti:Esikoinen 17v,keskimmäinen 10v,ja kuopus 37 vuotiaana,nyt 11kk.. =) =) =) Itsekkin tunnen että iltatähti elämäämme tuli,loistaakin sitten kirkkaana kaikkien muiden tähtien yläpuolella!Tarkoittaa että on myös tähti-sisarustensa palvoma ja jalustalle nostama..Pelkona ainoastaan ettei tulisi hemmoteltua piloille!Ja äitiys EHDOTTOMASTI parasta nyt,lähellä 40 vuotta.Minun mielestäni iltatähti on se viimeinen muksu,joka tehdään kypsällä iällä suht pitkän ajan kuluttua edellisistä muksuista.Eli tämä nyt odottamasi ei voi olla iltatähti,koska edellisestä on vasta vähän aikaa.Eikä siis hänkään sitten ollutkaan iltatähti,oten...Tee sellainen 7 vuoden kuluttua!Siinä on sitten iltatähteä ihmettelijöille! =)

Minä :laugh:

Äitini on ollut 43/44 kun on saanut minut, ikäeroa perheemme toiseksi nuorimpaan on 11 vuotta ja vanhimpaan sellaset 20 vuotta - olen yhdeksän lapsisen perheen kuopus =) Täti olen ollut jo syntyessäni ja omien lasteni serkut ovat murrosikäisiä ja aikuisia ja osalla on jo omat perheet ja lapsetkin. Eniten siskonani pidän siskonityttöä, joka on minua kaksivuotta nuorempi.

Sekavaa!? Niin minustakin :D

Niin, mä oon aina ajatellu et iltatähti on sellanen joka syntyy reilulla ikäerolla vanhempiin sisaruksiin. Siinä ei välttämättä äidin iällä oo mitään merkitystä, enemmän sillä ikäerolla. Mä ite taidan olla sellanen iltatähti kai jollain tavalla: sisko on 9v ja veli 6v vanhempi mua, tosin nykyaikana tollaset ikäerot ei oo enää mitään erikoisuuksia, toista se oli 60-70 -lukujen taitteessa. Mut joo, ikäero on musta se juttu.

Yhteistyössä