Mikä on hyvä kosteudenkesto vk-vaatteissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hhh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hhh"

Vieras
Tähän asti meillä on ollut Jonathanin vaatteita, joissa se vesipilari 10000. Oikeen olen tyytyväinen ollut, mutta nyt aattelin jos takkiin riittäis 3000. Pitääkö se mitään? Edes sellasta pientä tihkusadetta jonkin aikaa? Kun ei oikeen löydy mieleistä takkia enemmän suojatuista. Noista vähemmän suojatuista olis enemmän vaihtoehtoja.

Housut olis kai sitten hyvä olla hyvät. Onko tietoo onko Remuna housut vedenpitävät ja missä niitä myydään? Niitä henkeselimalleja? Ei oo osunu silmään...

tuo 3000 pitää kevyttä tihkua jonkin aikaa, mutta ei kauaa. Meillä on CupCaken takki tuolla 3000 pilariarvolla ja tosiaan pitää pientä sadetta hetken. Itse etsin nyt 8000 eteen päin arvon omaavia takkeja, en enään piha vaatteksi kelpuuta 3000 takkai, mutta kauppatakiksi ym, kylläkin.

Oukei, kiitti. Eli taidan luopua ajatuksesta ja etsiä suosiolla parempaa takkia. EIhän sitä aina kerkii kotiin juoksemaan jos alkaa sataa. Harmi, kun niitä olis niin nättejä. Miksei pihatakeista tehdä nätimpiä? Kauppatakkeja meillä erikseen olekaan, jollain huppareilla on aina menty.

Mä oon käyttäny nii että takissa vesipilariarvo on pienempi kuin housuissa. RIippuu tietysti käyttäjästä mutta meidän muksut on pärjänny märälläkin kelillä jollain 3000 vesipilariarvon omaavalla takilla kun vaan housuissa on sit 10000 tai lähelle sitä. Mutta asia lienee tapauskohtainen.

Vesipilari kertoo vedenpainetta, mitä vaate kestää kastumatta. Tohon vedenpaineeseen vaikuttaa sitten mitä tekee. On eri asia, että tihuttaa, vesi "rummuttaa" kaatosateessa tai puristat märillä hanskoilla lapiota, vaikka olet polvistuneena märässä maassa tai vaikka kannat reppua sateessa selässäsi.

Sitten vielä oman lisänsä tuo tosiaan vaatteiden peseminen, eli 3000mm vaate menettää nopeammin sitä vedenpidon ikävissä tilanteissa kuin se 10000mm vaate.

Mikäli harrastaa repun kantamista tai esim pyöräilyä sateessa, kannattaa siihen takinkin vesipilariin panostaa, sillä olkapäät ja kyynärpäät ovat pian vaaravyöhykkeessä. Ja toki sitten pitäisi vaativammassa käytössä olla myös vetoketjut/listat kunnolliset. Ainakin lasten takeissa oon vähän luokattomiakin virityksiä nähnyt (no sitä lennen takkia en metsäretkille tule pistäämään...)

Travallen nettikaupasta saa vissiin aika laajalla valikoimalla Remuja ja Superremuja.

Tihuttava sade ja kaatosade ovat tosiaan ihan eri asioita ja kaatosateessa pyöräillessä todellakin kastuu helposti. Itselläni ulkoilupuku kesti mainiosti tihuttavan sateen mutta kun kaatosade alkoi rummuttaa ulkoilupukuani niin se meni läpi ihan heti. Eikä pelkästään olkapäiltä vaan pitkin käsivarsia, selkää, rinnuksia ja jalkoja lirisi vettä läpi oikein toden teolla.