Mikä on huono palkka ja mikä hyvä palkka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyselijä"

Vieras
Otsikon mukaan siis kysyn; mikä on teidän mielestä hyvän (brutto)palkan alaraja ja mikä on huonon palkan yläraja? Kuukausipalkasta siis kyse.
Omat rajani olisi hyvälle 3500e ja huonolle 1900e. Tällä välillä on keskivertopalkkaa mielestäni. Haitari on toki aika iso.

Itse tienaan 4300e/kk ja olen mielestäni keskipalkkainen, joten ehkäpä näin
- alle 2500e/kk = pienipalkkainen
- 2500e - 4999e/kk = keskipalkkainen
- 5000e/kk tai yli = suuripalkkainen

En osaa sanoa mitään tarkkoja euromääriä. Työmäärä ja toimenkuva tietysti vaikuttavat asiaan. Kaikista hommista kun ei vaan voida maksaa samaa liksaa.

Oma palkkani tällä työmäärällä ja ns. palkattomilla eduilla on mielestäni ihan ok. Palkkani on vähän päälle 2500€/kk. Tietenkään en palkankorotuksesta kieltäytyisi, kyllä jokaiselle lisäeurolle käyttöä löytyisi. Mieheni tekee tunneissa laskettuna huomattavasti enemmän töitä ja työnkuva on vaativa ja palkkakin on sen mukainen, vähän reilu 6000€/kk. Molemmat saavat varmasti ihan asiallista palkkaa työhönsä nähden, mutta onhan se ihan fakta että tuollainen 6000€ kuukausipalkka on jo tosi hyvä.

Ei toi työnmäärä ja työnkuva ja palkka aina ole ihan vertailu kelpoisia.
Itse teen 5 pv vko 8-16 välillä 7-16. paljon työtä (toimisto) ja jonkin verran vastuuta.
Työnantaja yritys vaan valitettavasti kuuluu kaupanalaan, joten palkka maksetaan ihan ja tasan kaupan alan tes mukaan. 1700 brutto, siitä pois verot ja tyel maksut.. erotuksen voi jokainen laskea itse... Paska palkka.

jos minun pitäisi valita paljon vastuuta ja vähän vapaa-aikaa mutta jumalaton palkka vai pieni palkka ja työt voi huolella jättää töihin kun kellokortin mukainen työaika loppuu sekä vapaa-ajasta, ajasta perheen ja lasten kanssa niin ehd.tämä pieni palkka kelpaa mulle :)

[QUOTE="vieras";27701129]jos minun pitäisi valita paljon vastuuta ja vähän vapaa-aikaa mutta jumalaton palkka vai pieni palkka ja työt voi huolella jättää töihin kun kellokortin mukainen työaika loppuu sekä vapaa-ajasta, ajasta perheen ja lasten kanssa niin ehd.tämä pieni palkka kelpaa mulle :)[/QUOTE]

En minäkään valitsisi sitä, että olisin jatkuvasti töissä. Mutta tiesitkö, että hyväpalkkaistakin työtä tekevillä voi olla säännöllinen työaika (8-16) ja ne työt todellakin jätetään työpaikalle kun töistä päästää. Miehellä juurikin on sellainen työ. Itse tienaan 2800e/kk eli ilmeisesti menen sitten keskipalkkaisiin, samanlaiset työvuorot kuin miehellä mutta en ole niin kovapalkkaisella alalla kuin hän.

alle 2200 huono
2200-3600 keski
yli 3600 hyvä

Ite keikun tossa huonon ja keskipalkan välillä (töissä ollessani). Kyllä huonollakin toimeen tulee, mutta kivempi ois, jossei aina tarttis laskea niin tarkkaan...

Mun mielestä riippuu myös koulutuksesta. Mulla on ylempi korkeakoulututkinto ja palkkani on 2200e ja mun mielestä se on huono palkka koulutukseen nähden, vaikka sillä tulee toimeen. Kaveri teki opistotutkinnolla töitä 2800e kuussa, joka hänen mielestään oli huono palkka, mutta mun mielestä koulutukseen nähden ja muutenkin tosi hyvä palkka.

Jos keskipalkka on 2600e, niin alle sen on huono palkka

Kaupan-ala 2100 brutto. Pienipalkkaisena pidän itseäni. Ainoa plussa on työaika 6-1330. Jää aikaa perheellekin ja aamuvirkku olen joten just jees. Ja ilman koulutusta ei parempaa voi toivoa. Toki saan lisät päälle jos satunnaisesti haluan tehdä iltavuoroa/sunnuntaivuoroja.

Mulla ammattikoulututkinnolla palkka 2600€/kk. Liukuva työaika 7,5t. Samaa työtä ja ihan samalla palkalla tekevät meillä AMK-tutkinnon ja yliopistotutkinnon suorittanut, jollaisen jätin itse kesken kun huomasin pärjääväni amnattikoulututkinnolla yhtä hyvin. Tosin silti palkka on mielestäni pieni. Olen nainen, en asu pääkaupunkiseudulla.

Minusta

köyhä alle 2000€/kk
pienipalkkainen on alle 3000€/kk
keskituloinen 3000-5000€
hyvätuloinen 5000€->
huippupalkka 15000€->

Ja mielestäni naiset suostuvat tekemään aivan liian pienellä palkalla töitä!

Yhteistyössä