Mikä on ehkäisyruiske?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalamama harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kalamama harmaana

Vieras
Tuossa yhdessä ketjussa oli siitä maininta, kertokaa siitä ketkä käytätte! Pillereiden syömisen muistaminen on niin vaivalloista, mutta esim.kierukka ei mulle sovi runsaiden kuukautisten vuoksi (sanoi lääkäri). Tuollaista ruisketta ei ole minulle kukaan koskaan ehdottanut.

Esikoisen (nyt 4 v) jälkeen otin muutaman ehkäisypistoksen ja olin älyttömän tyytyväinen. Harmittelin myös, ettei minulle kukaan ollut niitä suositellut (netistä luin) aiemmin ja terveysasemalla kaikki hoitsuista lääkäreihin pyysivät myöhemmin tulemaan kertomaan kokemuksistani, koska niiden käyttö niin harvinaista oli/on. Eli hyvää oli se, ettei ollut mitään mieliala- tai ruokahalumuutoksia, ei kipuja, koska kuukautiset käytännössä jäivät pois (ihan pientä tiputtelua harvoin), ei muistamista kuten pillereissä ja hintakin aivan mitätön verrattuna pillereihin. Hankalaa jollekin voi olla pistättäminen 3 kk (niin se taisi olla) välein, mutta itse sain pistoksen aina lapsen neuvolareissujen yhteydessä eli ei mitään ylimääräistä juoksemista. Mielettömän hienoa oli myös, että pistoksia pystyi alkaa ottamaan heti synnytyksen jälkeisen jälkitarkastuksen yhteydessä/silloin saatavalla reseptillä eli ei tarvinnut odottaa imettämisen lopettamista!!! Ainoa miinuspuoli tuli vastaan, kun kakkosesta aloimme haaveilla, ja jätin pistokset. Omat hormonit olivat muutaman kuukauden ihan sekaisin ja vuotoa muutamia viikkoja ennen kuin luonto korjasi kierron jälleen säännölliseksi ja juu tulin sitten raskaaksi. Suosittelen siis kuitenkin kaikille todella lämpimästi!!!

Mutta tiesithän että ehkäisyruiskeen pitkäaikainen käyttö lisää huomattavasti osteoporoosin riskiä, siksi sitä ei suositella käytettäväksi. (Muistaakseni varsinaisesti se on syöpälääke..) Minä sain käyttää ehkäisyruisketta imetyksen ajan (eli aloitin jälkitarkastuksen jälkeen ja lopetin kun vauva oli 9 kk).

Mikset muka voi käyttää hormonikierukkaa kun sinulla on runsaat kuukautiset??!! Juuri se on yksi niitä syitä miksi hormonikierukka kannattaa ottaa.. Tarkastapa asia uudelleen lääkäriltä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.03.2006 klo 15:23 just joo kirjoitti:
Mutta tiesithän että ehkäisyruiskeen pitkäaikainen käyttö lisää huomattavasti osteoporoosin riskiä, siksi sitä ei suositella käytettäväksi. (Muistaakseni varsinaisesti se on syöpälääke..) Minä sain käyttää ehkäisyruisketta imetyksen ajan (eli aloitin jälkitarkastuksen jälkeen ja lopetin kun vauva oli 9 kk).

Mikset muka voi käyttää hormonikierukkaa kun sinulla on runsaat kuukautiset??!! Juuri se on yksi niitä syitä miksi hormonikierukka kannattaa ottaa.. Tarkastapa asia uudelleen lääkäriltä.

Sanoi lääkäri että siinä on niin vähän hormooneja että luultavasti tiputteluvuotoa olisi sitten jatkuvasti... Enpä tiiä, täytyy kai kysellä uudestaan seuraavalla kerralla.

3 kk annos maksaa 7,40 e ja teho alkaa heti, menkat saattavat jäädä pois, niiku miulla jäi, eikä mitään sivujuttuja ole nyt ilmennyt. Pistos pistetään mielellään pakaralihakseen ja syvälle, talvella ruiske ei saa jäätyä, koska siinä menettää sen tehon. Todella helppoa eikä tartte aina muistaa kunhan muistaa 3 kk jälkeen uudestaan pistättämässä joko terveyskeskuksessa tai neuvolassa.

http://metku.net/~pesu/faq.html

Yhteistyössä