Mikä olisi paras tapa toimia? Lapsesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kutistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kutistunut

Vieras
Meitin pieni ja suloinen neiti on muuttunut riiviöksi :/ Puree, nipistelee, potkii ja lyö, muutenkin kiukkuaa minkä ehtii.

Miten tommosen kiukkukohtauksen aikana olis aikuisen paras toimia? Olla noteeramatta koko tilannetta?
Tottahan mä välillä kiljaisen aika kovasti, kun toinen upottaa hampaansa ihoon kiinni. Ei varmaan paras tapa reagoida..

En usko, että jäähystä vielä olis apua, ei taida 1,5v tajuta koko jäähyn ideaa?
Toki oon koittanut sanoa, että nuin ei saa tehdä, koska se sattuu. Mutta kun ei mee perille..

Onhan tää vaan joku ikään liittyvä vaihe, onhan?!

Purasemiseen ja tukisteluun meillä tepsi, että tehtiin lapselle takasiin samalla tavalla. Ei tietenkään nii kovaa, että jäljet tulee tai lapsi kiljuu kivusta. Sen jälkeen kysyttiin, että sattuko/ tuntuko kivalta. Meillä loppu nuo tuohon paikkaan. Potku ja iskut, niitä meillä ei sallita ja siitä joutuu nurkkaan ja tiukka ei. Eipä tarvii enää noista asioista pojan kaa tapella. Nurkka ollut varmaan käytössä jostain 1.5v asti ja nyt poika on 2.5v.

täytyy sen olla joku ikävaihe, kummityttö 1v 6kk mätkii veljeään ja isäänsä ja huutaa ku syötävä jos tahto ei mee läpi. Hoidossa vissiin joku saman ikäinen poika sitä tönii ja muksii ja tyttö antaa sitte samalla mitalla takasi.Kai se jossain vaiheessa menee ohi. :/

Mä oon tommosen kiukkukohtauksen aikana koittanu ottaa tyttöä syliin -> raapii ja puree
oon koittanu olla huomaamatta ->huutaa ja heittelee tavaroita
oon vaihtanut huonetta -> seuraa perässä ja kiukuttelee

Mitä mä teen ??

Ja yhen kerran olen joutunut pitää lasta sylissä 20-30min, ku yritti hakata ja potkia sekä satuttaa itseään. Sen jälkeen ei ole tarvinnu tapella sylitappeluu. Otti vissii nii voimille pojalla, mut en antanut periksi. Sen jälkeen oli, ku itse enkeli. Ja kaikki tappelu vain yhen sanan takia ja se oli ANTEEKSI.

pitää sanoa vaan todella tiukasti, ei siis millään lässynläällä tai edes tavallisella puheella, vaan niin että lapsi kuulee heti äänestäsi, että nyt on tosi kyseessä, jos raapii yms. niin käsien irroittaminen ja tiukasti kiinni pitäminen

pitää tehdä selväksi ettei lyöminen ym ole hyväksyttävää, eikä odotella, että "kai se joskus sen lopettaa", koska sillä aikaa kun vanhemmat odottelevat lapsen oppivan käyttäytymään, saavat esim. tarhakaverit kärsiä

en ole koskaan ymmärtänyt vanhempia jotka valittavat kun oma lapsi mätkii, puree jne. nuo tavat kun tosiaan ovat karsittavissa normaalilla kasvatuksella...

No et ainakaan pure ja tukista takaisin, niin kuin Suhmura kertoi. Sehän kertoo lapselle, että ko. toimita on sallittua koska äitikin niin tekee... Paras rangaistus on jättää huomiotta eli huomion saa olemalla kiltti eikä temppuilemalla. Kehu ja kannusta neitiä silloin kun hän käyttäytyy kauniiisti ja jätä huomioimatta kun temppuilee. Tämä kaikki kuuluu itsenäisrymiseen ja on siis ikävaihe, joka menee ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsivällisyyttä:
No et ainakaan pure ja tukista takaisin, niin kuin Suhmura kertoi. Sehän kertoo lapselle, että ko. toimita on sallittua koska äitikin niin tekee... Paras rangaistus on jättää huomiotta eli huomion saa olemalla kiltti eikä temppuilemalla. Kehu ja kannusta neitiä silloin kun hän käyttäytyy kauniiisti ja jätä huomioimatta kun temppuilee. Tämä kaikki kuuluu itsenäisrymiseen ja on siis ikävaihe, joka menee ohi.

Eihän tuo ole mikään rangaistus vaan opettaa lapselle että tukistelu ym. on aivan ok tapa purkaa paineita jos sattuu kiukuttamaan... äiti ei sitä edes huomaa! Sitten lapsen onkin vaikea tajuta, ettei päiväkodissa/koulussa saisi lyödä ja tukistaa muita.

Oikeesti v..aa tällaiset äidit, koska näiden kauhukakarat on just niitä jotka kiusaa, puree, tönii ja hakkaa muita jo päiväkodissa. Kun ei ole ikinä kielletty, niin...

Sinä asetat rajat ja pidät ne. Se on sinun tehtävä ja velvollisuus. Sinä toimit niin, että lapsella ei ole mahdollisuutta vänkyttää vastaan ja olla tottelematta. Sinä toimit niin, että lapi ei pure, eikä hakkaa.

Viet lapse pois pahanteosta, otat lapsen syliin, sanot tiukasti: EI tai joissai tilanteissa et ole huomaavinasikaan, koska kyseessä on ilmmiselvä negatiivisen huomion tarve. Anna huomio positiivisena.

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsivällisyyttä:

Eihän tuo ole mikään rangaistus vaan opettaa lapselle että tukistelu ym. on aivan ok tapa purkaa paineita jos sattuu kiukuttamaan... äiti ei sitä edes huomaa! Sitten lapsen onkin vaikea tajuta, ettei päiväkodissa/koulussa saisi lyödä ja tukistaa muita.

Oikeesti v..aa tällaiset äidit, koska näiden kauhukakarat on just niitä jotka kiusaa, puree, tönii ja hakkaa muita jo päiväkodissa. Kun ei ole ikinä kielletty, niin...

Nyt sinä valitettavasti ymmärsit aivan väärin. Ehkä kuvailet omien lapsiesi päiväkotikäyttäytymistä. Puolitoistavuotiasta asta ei ole mitään syytä tukistaa saatikka purra opetusmielessä -jos tämä on ainoa konsti, olet todella hakoteillä. Ap ei kysynyt parasta RANGAISTUSTA, kuten vastauksessasi oletat vaan parasta TOIMINTATAPAA. Rangasitukseen ei oma vastaukseni viitannut mitenkään. Oma lapseni ei pure eikä hakkaa, liekö antamani vinkki kuitenkin käyttökelpoinen...