Mikä olisi paras tapa opettaa lapsi omaan sänkyyn??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokeneempien apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokeneempien apua

Vieras
Minulla on nyt 1v 11kk lapsi joka on nukkununut enemmän ja vähemmän vieressäni koko ajan. Nykyään siis nukkuu joka yö vieressä ja nukutan hänet makaamalla siinä kunnes hän nukahtaa. Nukahtaa n.15-25minuutissa. Meillä on selkeä päivä ja ilta rytmi.
Ei heräile öisin kertaakaan mutta pyörii unissaan paljon joten itse en saa nukuttua niin hyvin.
Hänellä on oma lastensänky samassa huoneessa. mutta ei ole nukkunut siinä kuin yhden yön.
Mahdollisuutta omaan huoneeseen ei lapsella ole mutta tahtoisin saada lapsen nukkumaan omaan sänkyyn ja ilman tuota makaan sängyssä kunnes hän nukahtaa ongelmaa.
Miten se unikoulu juttu meni missä lapsi viedään omaan sänkyyn vaikka sata kertaa peräkkäin kunnes nukahtaa... vai olisiko parempia ideoita??
Tutista vieroitettiin n.kuukausi sitten ja nukkuminen on parantunut sen jälkeen.

Jos apua saisin olisin kiitollinen :)

Miten olisi kevyt startti, eli lapsi omaan sänkyyn ja sinä vieressä omassasi kunnes hän nukahtaa. Viikon päästä aloitat sellaisen että menet pois, mutta palaat esim. 5min päästä katsomaan että on vielä omassa sängyssään.. Siitä sitten pidempään ja pidempään väliin ennenkuin menet katsomaan onko kaikki ok.

Lepsua ei kannata, eli kun lapsi menee omaan sänkyyn nukkumaan niin hän sitten todellakin nukkuu siinä. Joinain iltoina voi tuntua helpolta vain ottaa lapsi omaan kainaloon ja nukuttuu nopeasti ja "helposti" mutta se kostautuu.

Moikka,

toisto, toisto, toisto. On mahdollista odottaa, että lapsi on vanhempi ja ymmärtää, mutta itse hoidin saman homman yksinkertaisesti vaan sinnikkäästi laittamalla.
Tsemppiä! :)

Laita sen lapsen sänky teidän sänkyyn kiinni. Aloittakaa siitä. Ei ton ikäisen kuulu osata nukahtaa yksinään, eikä tuo nukutusaika ole paha. Mä en muuttais muuta nyt ku laittaisin sen omaan vuoteeseen, joka on ikään kuin parivuoteen jatkoa.

jos et halua oottaa että lapsi on tarpeeks iso (että se tajuu ite mihin mennä nukkumaan) niin ei varmaan muu auta ku että viedä takas aina kun lapsi kiipee pois. me pääsimme pois perhepetihelvetistä kun tyttö oli reilu 3v. tuntui kuin olisin saanu elämäni/parisuhteeni takas. :D

Meillä kolme nuorinta on suostunut jäämään 1v4-5kk iässä sänkyyn, mut esikoisen kanssa tein niin, että muutaman päivän istuin sängyn vieressä kunnes nukahti, sitten muutama päivä niin, että poistuin hieman ennen kuin nukahti ja viimeisenä sanoin, että tulen kohta katsomaan nukutko. Sitten kävin 5-10min päästä katsomassa ja jos ei nukkunut, sanoin, että tulen taas katsomaan kohta. Joskus tuli sieltä sängystä pois, mutta aina vaan sitkeästi sinne takaisin..

Yhteistyössä