Mikä olisi hyvä keino saada säästettyä rahaa? Raha ei ole ongelma, mutta olen ihan hullu tuhluri.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Rinkeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Rinkeli"

Vieras
Mä olen ihan kamala törsääjä. Meillä on siis yksi lapsi vain. Mä saan menemään asumiskulujen ja laskujen maksamisen jälkeen 2000e kuussa ihan helposti. Lainaa mulla ei ole ja tienaan ihan hyvin, mutta säästöön en saa mitään. Säästöjä on kymppitonnin verran jemmatilillä ja mun tuloilla siellä voisi olla vaikka mitä jo..
Mies käy meillä paljon ruokakaupassa, mutta silti minäkin tuhlaan sinne jopa 600e kuukaudessa miehen lisäksi. Ostelen kaikkea kallista: pensasmustikoita, kotimaisia vadelmia, proteiinipatukoita, erikoisrahkoja, erilaisia hedelmiä, kalliita lihoja, erikoisleipiä, suklaata, aikakausilehtiä yms..
Kosmetiikkaan ja vaatteisiin uppoaa kauheasti rahaa.

Olisikohan ideaa, jos laskujen jälkeen nostaisin käteisenä vaikkapa 800e ja antaisin pankkikortin vaikkapa miehen taakse jemmaan? Plaah... antakaas nyt hyviä vinkkejä :)

Ei mullekaan raha ole ongelma. Pelkän vuokran jälkeen jää rahaa tilistä 700 e/ kk. Siitä pitäisi sitten maksaa lapsen päivähoitomaksu, omat ja lapsen ruuat, auton kulut, puhelin-ja sähkölasku, autovero, kotivakuutus, vaatteet, lääkkeet, kosmetiikka, harrastukset jne.

Tasan ei mee onnen lahjat. :-D

Käy pankissa keskustelemassa, heillä on varmasti hyviä vinkkejä. Itse olen avannut säästötilin, jonne siirtyy tilipäivänä sopiva summa rahaa. Täältä rahoja ei saa niin helposti nostettua tai maksettua mitään nettipankissa eikä ole korttia, joten säästäminen on helppoa. Myös rahastoihin menee joka kuukausi vähän. Näitäkään ei tule nostettua ellei tule pakottavaa tarvetta.

Pistä rahastoon. Noilla tuloilla kertyy varmaan aika nopeasti kiva summa. Sitten neuvottelet pankin kanssa lainasta ja ostat sijoitusasunnon. Säästät taas jonkin aikaa ja ostat toisen.

No yksi vaihtoehto on juuri nostaa kuukauden käyttöraha lompakkoon ja käskeä miehen piilottaa pankkikortti.

Tai sitten laitat suoraveloituksen menemään palkkapäivänä sellaiselle tilille joka on eri pankissa. Ja tähän tiliin ei ole nettitunnuksia tai pankkikorttia. Eli täytyy mennä konttoriin asioimaan saadakseen rahat.

Mieti myös, miksi käytät niin paljon rahaa. Peitätkö sillä jotain tunnetta, ahdistusta. Onko shoppailu "tekemistä", tyhjän tilan täyttämistä. Pikkukonsteilla et varmaan pitkälle pötki, ja lydät porsaanreikiä nopeasti. Mieti joku isompi tavoite tulevaisuudelle, esim. haaveiden lomamatka, auto tai isompi asunto. Ehkä haluat vielä opiskella, jäädä tulevaisuudessa äitiyslomalle tai käy jotain muuta suunniteltua tai yllättäväää, minkä takia ansiot tippuu/rahantarve kasvaa. Tavoite luo motivaatiota, ja suunnitelmasa on helpompi pysyä. Sitten muutama käytännön vinkki: Suoraveloitus rahastoon/säästötilille. Joku sellainen, mihin et pääse käsiksi, kuin esim. kerran vuodessa pankissa asioimalla. Kätesirahan käyttö. Budjetti, siinä pysyminen. Hävitä luottokortti ja maksa mahdolliset lainat pois. Ruokakauppaan listan kanssa, et sorru houkutuksiin. Mieti myös lastasi, mitä opetat änelle rahankäytöstä, kestävästä kuluttamisesta, ja miten varaudut häen tulevaisuudessa kasvaviin menoihin, harrastuksiin, koulutukseen, silmälaseihin, matkustamiseen jne. Avaa hänelle säästötili. Lahjoita osa rahoistasi johonkin, esim. unicefille. Jätät rahkan ostamatta 4 kertaa kuussa: sillä rahalla saa 50 tuhkarokkorokotetta Afrikkaan. Aloita mielekäs harrastus. Itse laitoin parikymppisenä koko palkan haisemaan, ja saatoin olla viimeisen viikon ilman rahaa. Nyt harmittaa. Rahoille olisi käyttöä, vaikka olisi säästänyt "vain" muutaman satasen kuussa.

Mitä miehesi sitten ostaa ruokakaupasta - saman tyylisiä "luksus-ruokia" kun sinä,vai tarkemman harkinnan kanssa? Miksi ostelet noita marjoja&hedelmiä,erikoisrahkoja ym? Tuleeko kaikki syötyä vai meneekö teillä ruokaa roskiin? Me ollaan opeteltu suunnitelmallisempaa ruoan ostamista,kun tajuttiin millasia määriä meillä tulee hävikkiä..
Yks keino vois ehkä olla myös se että opettelet valitsemaan: rasia kotimaisia vadelmia ja "erikoisrahka" VAI aikakauslehti. Uudet farkut vai herkullinen illallinen koko perheelle jne.. Eli vaikka se taloudellisesti olisikin mahdollista,älä osta "kaikkiea mitä mieli tekee" vaan pysähdy ajattelemaan valintojasi ja niiden seurauksia. Toinen klassinen "säästövinkki" on: Älä mene ruokakauppaan nälkäisenä (tai vaatekauppaan pitkästyneenä).

Itsekurin puutetta ja helppo sallia itselleen kun tietää että on siihen varaa, vaikka se onkin typerää. Sitten jossain vaiheessa se lähtee lapasesta ja ostaa ihan liikaa kaikke extraa.

Käteinen käyttöön sulle muutamaksi kuukaudeksi, pankkikortti ukolle ja käyttörahat saat käteisenä 2vk välein.

Ja LOPETA se TÖRSÄÄMINEN! NYT! :)

Kokeile - ihan omaksi huviksesi - kuukauden "en osta mitään" -projektia. Listaa silloin ylös mitä oikeasti olisi tarvinnut ostaa - ja osta ne sitten seuraavassa kuussa jos vielä kyseinen tarve on pakottavana mielessäsi. Tilipäivänä automaattinen siirto osasta rahoista toiselle tilille ja loput voit käyttää. Tässä muutama vinkki - minulla toimii loistavasti tuo "en osta mitään" - ja siltikään en kärsi ;)

Perustat toisen tilin ja laitat palkasta menemään sinne joka kuukausi XXX summan, verkkopankissa saat laitettua maksun "jatkuvaksi" ja määritellä ajanjaksonkin.

Käteiseksi jos nostat niin saatat tuhlata :D

Itelläni menee esim lapsilisät ja elatusmaksut suoraan eri tilille enkä niitä edes näe. Laitoin maksut menemään niin pitkälle, kunnes lapset ovat täyikäisiä (lapsilisät tietysti 17v saakka)

Kätevää kun voi suoraan laskea, että paljon sillä tilillä on rahaa sinä päivänä, kun viimeinenkin lapsi täyttää 18v :)

Ja meillä on siis aivan samanlaista, huvikseen saatetaan lähteä käymään kaupassa vaikkei mitään oikeastaan tarvittaiskaan ja hups, menee 30-40e silti sinne kauppaan :O eikä edes osteta mitään vaatetta vaan ihan ruokaa :D

ja seuraavana päivänä voi olla sama juttu

Siis eihän tuossa ole mitään ongelmaa, jos sulla kerran on varaa tuohon elämäntyyliin. Ja onhan sulla hienosti kertynyt hätävaraa säästöön kuitenkin. Itse olen äärimmäisen säästeliäs, mutta en ajattele ollenkaan että kaikkien muidenkin pitäisi elää samalla tavalla. Miksi ihminen ei saisi omalla työllään tienaamiaan rahoja käyttää kuten haluaa? Ei kaikkien tarvitse haalia omaisuutta. Tietysti jos asia ap:ta itseään häiritsee, niin sitten tietysti voi miettiä keinoja tuhlauksen hillitsemiseen. Mutta tosiaan, jos varaa on, niin miksipä ei voisi ostella pensasmustikoita tai kosmetiikkaa itselleen, jos kerran siitä nauttii?

Yhteistyössä