Mikä neuvolareissu..siis järkyttävää!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elämä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"elämä"

Vieras
Lapseni oli tänään 6v neuvolassa. No ensinäkin terkkari kysyi "No leikkiikös poika vielä?". Onko siis jotenkin kummalista jo 6-vuotias LAPSI vielä leikkii???
Terkka jutteli siinä pojan kanssa ja kyseli mistä lapsi pitää. No meidän lapsi pitää muumeista. Minäkin pidän:). Lapsi leikkii muumilaivalla vieläkin ja katsoo viikonloppuisin muumit ja huoneessa on muumia. Kyllä poika leikkii myös radio-ohjattavilla autoilla, metsässä taisteluleikkejä, pelaa angry birdsiä jne..
Neuvolassa terveydenhoitaja oli kuitenkin kovin huolissaan siitä, että 6-vuotias leikkii muumeilla. Muumit ovat kuulemma lähinnä alle 3-vuotiaiden juttu ja sanoi ihan suoraan, että onkohan lapsi nyt ihan normaalisti kehittynyt. Pyysi minua siis suoraan vieroittamaan muumeista ja voisinko yrittää ohjata lasta leikkimään muilla leluilla.

Mulle tuli ihan pää kipeäksi. Mä en olen oikeasti aivan sanaton..

[QUOTE="elämä";26064519]Lapseni oli tänään 6v neuvolassa. No ensinäkin terkkari kysyi "No leikkiikös poika vielä?". Onko siis jotenkin kummalista jo 6-vuotias LAPSI vielä leikkii???
Terkka jutteli siinä pojan kanssa ja kyseli mistä lapsi pitää. No meidän lapsi pitää muumeista. Minäkin pidän:). Lapsi leikkii muumilaivalla vieläkin ja katsoo viikonloppuisin muumit ja huoneessa on muumia. Kyllä poika leikkii myös radio-ohjattavilla autoilla, metsässä taisteluleikkejä, pelaa angry birdsiä jne..
Neuvolassa terveydenhoitaja oli kuitenkin kovin huolissaan siitä, että 6-vuotias leikkii muumeilla. Muumit ovat kuulemma lähinnä alle 3-vuotiaiden juttu ja sanoi ihan suoraan, että onkohan lapsi nyt ihan normaalisti kehittynyt. Pyysi minua siis suoraan vieroittamaan muumeista ja voisinko yrittää ohjata lasta leikkimään muilla leluilla.

Mulle tuli ihan pää kipeäksi. Mä en olen oikeasti aivan sanaton..[/QUOTE]

no ei taida olla neuvolantätinne ihan normaalisti kehittynyt kun tollasia ihmettelee. Miks ei 6v sais enää leikkiä muumeilla jos niistä tykkää?? Mun 5v poika ei oo ikinä kyllä muumeista välittänyt, mutta leikkii muumitalolla ja pitää siellä Gormit-ukkeleita.

Jätä omaan arvoonsa tuollainen epäammattimainen tietämätön terkkari.
Minun tytöt ovat leikkineet muumeilla vielä 10-vuotiaanakin. Lapsi saa olla lapsi ihan niin kauan kuin haluaa. Lapsen kehitystä ei kyllä seurata sillä, millä leikkii (jos ne on siis leluja), vaan se miten leikkii. 6-vuotiaan tulee osata leikkiä ja lapsesi osaa, joten ok. Kehitystasoa ei kyllä mitata sen perusteella leikkiikö lapsi nukeilla, muumeilla vai ilmakivaarillä.

Ei voi olla totta!!!!! :/ Meillä tykkää Muumeja katella yli 6-vuotiaatkin lapset... Onkohan meidän lapset jotenkin jäljessä kehitystään?? ;) :D En voi kyllä käsittää tuollaisia kommentteja.. 6-vuotias on vielä pieni leikkivä lapsi. Tai ainakin niin kuuluisi olla. Tsempit päivään ap:lle!!

"Leikkiikö poika vielä?" ei välttämättä kerro siitä, että th pitäisi omituisena sitä että 6 v lapsi leikkii...

Meiltäkin kysyttiin samaa - ja kun sanoin että kyllä, niin terkkari vastasi että "oikein hyvä" ja totesi että ei kaikki lapset enää 6 v iässä leiki, ja se leikkimättömyys siis on outoa/väärin.

Muumijuttu...no, antaisin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :)

Meidän 6 v 3 kk poika ei Muumeihin päin enää katsoisikaan, ei suostunut 2 v sittenkään enää lähtemään Muumimaailmaan, jne, mutta ei se voi mikään kypsyyden ja kehityksen mittari olla :D. Laiva kuin laiva, pikkuhahmo kuin pikkuhahmo, sama kai onko kyse Muumilaivasta vai jostain merirosvolaivasta tms :)

Viimeksi muokattu:
"Leikkiikö poika vielä?" ei välttämättä kerro siitä, että th pitäisi omituisena sitä että 6 v lapsi leikkii...

Meiltäkin kysyttiin samaa - ja kun sanoin että kyllä, niin terkkari vastasi että "oikein hyvä" ja totesi että ei kaikki lapset enää 6 v iässä leiki, ja se leikkimättömyys siis on outoa/väärin.

Muumijuttu...no, antaisin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :)

No varmasti osittain kysyi tuota sitten tuostakin syystä, minkä mainitsit. Terkkari myös ihmetteli, kun kerroin lapsen leikkivän vapaapäivänään esim. useita tunteja päivässä. Sanoi, että leikkiipä tosi pitkiä aikoja ja olenko koittanut muita virikkeitä. Kerroin, että lapsi on 4pv viikossa päiväkodissa, käymme viikoittain uimahallissa, hiihdämme, käymme leikkipuistoissa, metsässä ja vietämme paljon aikaa ulkona. Askarrellaan ja leivotaan yms joskus.
Terkkarin mielestä siis myös 3h leikkiputki on liian pitkä jo tuon ikäiselle ja kysyi voisiko lekkiä keskeyttää ja ohjata poikaa muualle.

Mihin voisin valittaa sitten?

Tätä se nykyään on. Lapsuuden pitäisi loppua viimeistään 2-vuotiaana. Kyllä neuvolassa ihmeteltiin myös minun eskari-ikäisen tyttöni leikkimisen määrää. Sanottiin suoraan, että tuon ikäisen ei kuulu leikkiä enää niin paljon ja minun tulisi järjestää muitakin virikkeitä.
Mun mielestä eskari tarjoaa jo paljon muitakin virikkeitä. Tyttö käy kuorossa kerran viikossa. Kyllä me kotona perheenä paljon ulkoillaan, urheillaa, retkeillään, matkustellaan ja meillä luetaan kirjoja, askarrellaan, tyttö piirtelee mys. En siis koe MITÄÄN tarvetta keksiä lapselle virikkeitä leikin sijaan, jos esim. lauantaina leikkii vaikkapa 4h putkeen. Lapsi on LAPSI.

Mä en todellakaan tajua miksi ihmeessä lapsen leikki pitäisi keskeyttää..
Esim mun ekaluokkalainen veli saattaa kolme tai neljä tuntia rakennella pikkulegoilla ja leikkiä..
Mä lapsena leikin barbeilla useita tunteja..

Mä olisin onnellinen jos mun eskari-ikäinen tyttö jaksais keskittyä edes puoli tuntia yhteen leikkiin..

Ihan uskomatonta,että valitetaan,kun lapset eivät ole lapsia enään ja samaan aikaan painostetaan lapsia "aikuistumaan".

Tätä se nykyään on. Lapsuuden pitäisi loppua viimeistään 2-vuotiaana. Kyllä neuvolassa ihmeteltiin myös minun eskari-ikäisen tyttöni leikkimisen määrää. Sanottiin suoraan, että tuon ikäisen ei kuulu leikkiä enää niin paljon ja minun tulisi järjestää muitakin virikkeitä.
Mun mielestä eskari tarjoaa jo paljon muitakin virikkeitä. Tyttö käy kuorossa kerran viikossa. Kyllä me kotona perheenä paljon ulkoillaan, urheillaa, retkeillään, matkustellaan ja meillä luetaan kirjoja, askarrellaan, tyttö piirtelee mys. En siis koe MITÄÄN tarvetta keksiä lapselle virikkeitä leikin sijaan, jos esim. lauantaina leikkii vaikkapa 4h putkeen. Lapsi on LAPSI.

:O Mä oon täällä ihan ällistyksissäni. Siis rajoittaa lapsen leikkiaikaa? :O Mun mielestä on upeeta, jos lapsi osaa ja jaksaa keskittyä pitkään leikkiin.

[QUOTE="elämä";26064603]Mihin voisin valittaa sitten?[/QUOTE]

Miksi sun pitäisi valittaa mihinkään? Oliko tuo nyt kamalan traumaattista sekä sulle että lapselle? Hoitovirhe?

Eikö voi vaan kuitata asiaa huumorilla ja todeta että on niitä terkkareitakin moneen junaan - tuo oli lapsen viimeinen neuvolakäyntikin kaiken lisäksi, enää ei sinne tarvitse mennä :)

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka
No minä leikin vielä barbeilla 15v. (salaa tietenkin) kun oli niin ihana tehdä niille vaatteita jne. Ja käsittääkseni olen ihan normaali, korkeakoulutettu, työssä käyvä ihminen. Mitäkähän sun terkkari olis musta sanonut.... :-X

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.. Vaikka aika uskomaton neuvolatäti teille kyllä sattunu.

Pitäsköhän mutkin vierottaa muumeista :> Taidan tykätä niistä enemmän kun poika ~ 3-vee, ..

Miksi sun pitäisi valittaa mihinkään? Oliko tuo nyt kamalan traumaattista sekä sulle että lapselle? Hoitovirhe?

Eikö voi vaan kuitata asiaa huumorilla ja todeta että on niitä terkkareitakin moneen junaan - tuo oli lapsen viimeinen neuvolakäyntikin kaiken lisäksi, enää ei sinne tarvitse mennä :)

Meillä neuvola tekee vielä sitten loppukesästä koulutarkastuksen.
Nojoo antaa olla. Toisaalta on vanhempia, jotka ottavat kirjaimellisesti kaiken mitä neuvolassa sanotaan. Pian joku mamma vielä piilottaa lapselta rakkaat muumit ja rajoittaa leikkiä tosissaan.

[QUOTE="elämä";26064603]
Terkkarin mielestä siis myös 3h leikkiputki on liian pitkä jo tuon ikäiselle ja kysyi voisiko lekkiä keskeyttää ja ohjata poikaa muualle.[/QUOTE]

Joo, dvd pyörimään vaan, niin johan harhaantuu tuosta turhasta leikkimisestä.

[QUOTE="elämä";26064713]Meillä neuvola tekee vielä sitten loppukesästä koulutarkastuksen.
Nojoo antaa olla. Toisaalta on vanhempia, jotka ottavat kirjaimellisesti kaiken mitä neuvolassa sanotaan. Pian joku mamma vielä piilottaa lapselta rakkaat muumit ja rajoittaa leikkiä tosissaan.[/QUOTE]

Mutta voithan sä halutessas sanoa sille terkkarille sitten suoraan, mitä mieltä olet, jos tulee vielä jotain tollasta juttua.

[QUOTE="elämä";26064519]Lapseni oli tänään 6v neuvolassa. No ensinäkin terkkari kysyi "No leikkiikös poika vielä?". Onko siis jotenkin kummalista jo 6-vuotias LAPSI vielä leikkii???

Mulle tuli ihan pää kipeäksi. Mä en olen oikeasti aivan sanaton..[/QUOTE]

Hölönhöppö mikä höpöjuttu. Kaikkea sitä. Huono provo.

[QUOTE="elämä";26064713]Toisaalta on vanhempia, jotka ottavat kirjaimellisesti kaiken mitä neuvolassa sanotaan. Pian joku mamma vielä piilottaa lapselta rakkaat muumit ja rajoittaa leikkiä tosissaan.[/QUOTE]
Jos näin on, niin uskoisin että maalaisjärjen puute on jo aiheuttanut & aiheuttaa jatkossakin suuria ongelmia ko. perheessä :). Neuvola on neuvola, joka neuvoo - ei käskylä, joka käskee, ja käskyjä on pakko noudattaa.

Ja usein nuo tuulella käyvät terkkarit sanoo ihan ristiriitaisia asioita eri ihmisille....seuraavalle 6 v lapselle tuokin ehkä suosittelee Muumeja ja on sitä mieltä että liikaa ei voi leikkiä? :)

:O Leikin rajoittamista? Pitääkö lapsia olla viemässä vähän väliä Hoploppiin, jotta on Hyvä Vanhempi?

Omasta mielestäni keskittyminen leikkiin ja itse omien virikkeiden keksiminen on ihan kehittävää ja hyvä asia. Ei kaikkia virikkeitä tarvitse työntää valmiina.

Ja mun ois vissiin pitäny vieroittua muumeista jo parikymmentä vuotta sitten. :(

[QUOTE="elämä";26064739]Ei ole provoa. Mieltäni kuitenkin lämmittää, että joku näkee asian provona. Sehän todistaa sen, että neuvolan täti oli väärässä.[/QUOTE]

Jos tää on totta sellasena kuin kuvailit, oisin kyllä napauttanu takas sille tätille. Että palais maan pinnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;26064653:
Mä en todellakaan tajua miksi ihmeessä lapsen leikki pitäisi keskeyttää..
Esim mun ekaluokkalainen veli saattaa kolme tai neljä tuntia rakennella pikkulegoilla ja leikkiä..
Mä lapsena leikin barbeilla useita tunteja..

Mä olisin onnellinen jos mun eskari-ikäinen tyttö jaksais keskittyä edes puoli tuntia yhteen leikkiin..

Ihan uskomatonta,että valitetaan,kun lapset eivät ole lapsia enään ja samaan aikaan painostetaan lapsia "aikuistumaan".

Peesaan tätä.

siis oikeasti? rajottaa lapsen leikki aikaa? ei oo mun leikki ajoista niin kauaa ettenkö muistais että kyllä me helposti koko lauantai päivä esim. leikittiin aamu kymmenestä jolloin piiretyt siis loppu telkusta niin ilta kuuteen ja silloinki leikin katkas sauna ja tuon ajan välissä tietty ruokailu. ei hyvää päivää !! siskon poika täyttää pian 8v ja pitää vieläki muumeista ja samoin tuntuu sen kaveritki pitävän.. voiku oliski provo, kauheeta soopaa sitä joutuuki kuuntelee tollaselta "ammattilaiselta"