mikä neuvoksi?? *raha-asioita*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jybis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jybis

Aktiivinen jäsen
18.12.2006
9 237
0
36
äh,oon nytten 1.viikkoa kesälomalla,vielä 2 viikoa jäljellä ja sitten heti ä-lomalle..eli töihin meno ei auta!kai?

saan kesälomarahat 30.6 ja seuraavat onkin sitten jo ä-lomarahat 17.8
kesälomarahoilla pitäs sitten maksaa heinä JA elokuun vuokrat ja kaikki laskut koska tää ä-lomaraha menee jo syyskuun laskuihin |O

ensin mietin et jos "peruuttaisin" nää mun 2viikkoa kesälomaa ja menisin takas töihin?mahtaakohan tämmönen ees onnistua?jos ottaisin vaa rahana tän kaksviikkoa?
mitenhän sosv suhtautuu tähän?
Kun mullahan jää elokuun laskut periaatteessa maksamatta??
kattooko ne silti vaan kehden edellisen kuukauden tulot ja sen mukaan toimeentulotukea?

oon ollu nyt s-lomalla,mutta sainkin vaan parilta päivältä sairaspäivärahaa :(

auttakkeeee!! :snotty:

Paha mennä sanoon... voithan kysyy töistä. Miksi sait vaan niin vähän sairaspäivärahaa? Miksi olit sairaslomalla? Jos raskauden vaivojen takia niin näyttäs aika oudolta jos sitten lomalla pystysit oleen töissä...

mä oon aina sanonu, että noista lomarahoista ei oo mitään muuta ku haittaa! kesälomalla menee aina enemmän rahaa ja sit on loppukuusta ihan rahaton! |O ite kärsin nyt tästä samasta, 2 viikon päästä saan vasta rahaa :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Miss Piggy:
mä oon aina sanonu, että noista lomarahoista ei oo mitään muuta ku haittaa! kesälomalla menee aina enemmän rahaa ja sit on loppukuusta ihan rahaton! |O ite kärsin nyt tästä samasta, 2 viikon päästä saan vasta rahaa :headwall:

Ne lomarahathan tulee tavallisen palkan lisäksi! Kai jokainen nyt osaa sitten sen verran käyttää lomalla että normaaliin elämiseen jää rahaa. Vai mistä kiikastaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ne lomarahathan tulee tavallisen palkan lisäksi! Kai jokainen nyt osaa sitten sen verran käyttää lomalla että normaaliin elämiseen jää rahaa. Vai mistä kiikastaa?

Samaa mieltä edellisen kanssa: siis miten niistä lomarahoista voi olla haittaa, sehän on vaan lisää tuloa??

tuon verran ikää ja raha-asiatkin noin huonosti.. yh:ko susta on vielä kaikenlisäks tulossa? :/

v.tun hyvä läppä.
eihän noissa raha asioissa oo mitään vikaa muten kun että elokuun rahat tulee vasta kuun lopussa eikä alussa kun niitä tarvis!

entäs sitten vaikka yh olisinkin?mitenhän se liittyy raha asioihin tällä hetkellä?niinjoo kun ei oo miestä jonka siivellä vois elää?

olin saikulla selän takia,ongelma liittyy raskauteen kyllä..no,mä oon syömättä kuukauden :/

Paha mennä sanoon... voithan kysyy töistä. Miksi sait vaan niin vähän sairaspäivärahaa? Miksi olit sairaslomalla? Jos raskauden vaivojen takia niin näyttäs aika oudolta jos sitten lomalla pystysit oleen töissä...

olin s-lomalla 28päivää,josta työnanataja maksoi vaan 10 päivää..sitten tuli kelalta paperi jossa sanovat että 10päivän karenssi joten maksovat vaan 8:lta päivältä sairaspäivärahaa..
luulin etä tuo 10päivää jonka työnantaja maksaa kuuluu siihen kelan karenssiin..
eihän tässä muuten olis huolta

juu ja ajattelin että siirtelen kaikki laskut sitten sinne elokuun loppuun..mutta huolettaa vaan kun tää pieni syntyy elokuussa niin onhan siinäkin sitten menoja..
no,onneks tää on vaan tää yks kuukaus :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Samaa mieltä edellisen kanssa: siis miten niistä lomarahoista voi olla haittaa, sehän on vaan lisää tuloa??

ymmärtäkää nyt taas tahallaan väärin!

:headwall:

on se ihan perseestä, että yhdestä tilistä maksat 2 kk laskut. ja kiva yrittää säästellä niitä rahoja 2,5 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
tuon verran ikää ja raha-asiatkin noin huonosti.. yh:ko susta on vielä kaikenlisäks tulossa? :/

v.tun hyvä läppä.
eihän noissa raha asioissa oo mitään vikaa muten kun että elokuun rahat tulee vasta kuun lopussa eikä alussa kun niitä tarvis!

entäs sitten vaikka yh olisinkin?mitenhän se liittyy raha asioihin tällä hetkellä?niinjoo kun ei oo miestä jonka siivellä vois elää?

olin saikulla selän takia,ongelma liittyy raskauteen kyllä..no,mä oon syömättä kuukauden :/

No mutta miten sä voisit tehdä sitä työtä nyt raskauden loppuolella jos selkä ei oo kestäny aiemminkaan?? Eihän se nyt oikeen fiksulta kuulosta.

Niin, miten sen sairaspäivärahan kanssa? Miksi sait vaan kahdelta päivältä? kai sä saat sitten palkkaa tmv.?

Ei se auta kun panna suu säkkiä myöten ja sit mennä vaikka mamman ja papan jääkaapilla vieraileen jos alkaa mahanahkat ottaa selkärankaan kiinni. Tai pyytää vanhemmilta lainaan tai yrittää saada sossusta rahaa. Tai seurakunnalta ruokakassia. Ne antaa ruokakasseja/lappuja tai auttaa vuokran maksussa/muissa kuluissa. Soitappa diakoniatoimistoon!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

ymmärtäkää nyt taas tahallaan väärin!

:headwall:

on se ihan perseestä, että yhdestä tilistä maksat 2 kk laskut. ja kiva yrittää säästellä niitä rahoja 2,5 kk.

Tahallaan väärin?? Kun nyt en ymmärtänyt alkuunkaan. Mä 18.6. Palkkapäivä on aina 15pv. ja sain siis täyden tilin 15.6 (kesäkuun tili). Heinäkuun 15pv. tulee täysi tili heinäkuulta (menen töihin 13.7) ja lomarahat kilahtaa siihen päälle (maksetaan aina heinäkuussa oli loma koska tahansa). Elokuun 15pv. tulee sitten taas ihan normaali tili.
Millä alalla lomarahat on noin oudot?

v.tun hyvä läppä.

No mutta miten sä voisit tehdä sitä työtä nyt raskauden loppuolella jos selkä ei oo kestäny aiemminkaan?? Eihän se nyt oikeen fiksulta kuulosta.

Niin, miten sen sairaspäivärahan kanssa? Miksi sait vaan kahdelta päivältä? kai sä saat sitten palkkaa tmv.?

Ei se auta kun panna suu säkkiä myöten ja sit mennä vaikka mamman ja papan jääkaapilla vieraileen jos alkaa mahanahkat ottaa selkärankaan kiinni. Tai pyytää vanhemmilta lainaan tai yrittää saada sossusta rahaa. Tai seurakunnalta ruokakassia. Ne antaa ruokakasseja/lappuja tai auttaa vuokran maksussa/muissa kuluissa. Soitappa diakoniatoimistoon!

en saa mitään muuta kun lomarahat..ja sain sen sairaspäivärahan joka meni jo osaan laskuista..hyvä mennä vanhemmille ruikuttaa kun toinen juo ittensä hengiltä ja toista ei ole..

olin s-lomalla 28päivää,josta työnanataja maksoi vaan 10 päivää..sitten tuli kelalta paperi jossa sanovat että 10päivän karenssi joten maksovat vaan 8:lta päivältä sairaspäivärahaa..
luulin etä tuo 10päivää jonka työnantaja maksaa kuuluu siihen kelan karenssiin..
eihän tässä muuten olis huolta

jos olet ollut "riittävän" kauan töissä niin sinulle kuuluu sairasloma-ajalta palkka ja se on työnantaja joka "kärsii" siitä kelan karenssista. Eli työantaja maksaa koko palkan ja saa sen kelaosuuden itselleen. Näin olen tottunut että se menee.
Jos taas sairasloman jatkuu "kauan" niin siinä sitten omat kiemuransa mutta puhutaankin jo useampien kuukausien mittaisesta lomasta. Tarkemmin en muista miten se nyt menikään

v.tun hyvä läppä.

en saa mitään muuta kun lomarahat..ja sanoin sen sairaspäivärahan joka meni jo osaan laskuista..hyvä mennä vanhemmille ruikuttaa kun toinen juo ittensä hengiltä ja toista ei ole..

No ruikuta sitten vaikka sinne seurakuntaan!

äh,oon nytten 1.viikkoa kesälomalla,vielä 2 viikoa jäljellä ja sitten heti ä-lomalle..eli töihin meno ei auta!kai?

saan kesälomarahat 30.6 ja seuraavat onkin sitten jo ä-lomarahat 17.8
kesälomarahoilla pitäs sitten maksaa heinä JA elokuun vuokrat ja kaikki laskut koska tää ä-lomaraha menee jo syyskuun laskuihin |O

ensin mietin et jos "peruuttaisin" nää mun 2viikkoa kesälomaa ja menisin takas töihin?mahtaakohan tämmönen ees onnistua?jos ottaisin vaa rahana tän kaksviikkoa?
mitenhän sosv suhtautuu tähän?
Kun mullahan jää elokuun laskut periaatteessa maksamatta??
kattooko ne silti vaan kehden edellisen kuukauden tulot ja sen mukaan toimeentulotukea?

oon ollu nyt s-lomalla,mutta sainkin vaan parilta päivältä sairaspäivärahaa :(

auttakkeeee!! :snotty:

näinhän se menee että eka äitiysloma"palkka" ei tule heti ä-loman alettua. Mutta se on tosiasia johon kaikkien pitää sopeutua, ei siinä muuta juuri voi.
Ja saathan sinä sen lomarahan joka on puolet loma-ajan palkasta ja myös loma-ajan palkan vai saitko kaiken loma-ajan palkan lomalle jäädessäsi. Se hassu juttu tuossa on että laki kait sanoo että lomalle jäädessä loma-ajan palkka ja sitten saakin odotella sitä seurvaavaa palkkaa.
elämä on, niin lasten kanssa ja ilmankin , että pitää joskus suunnitella pikkuisen eteenpäin menojaan ja lapsen kanssa niitä menojahan tulee vielä enemmän ja niitä yllättäviäkin, joita varten kannattaa olla "sukan varressa" hiukkasen rahaa ennen lapsilisäpäivääkin, jos vaikka tulee joku pakollinen menoerä, esim lääkärikäynti ym. Anteeksi ilkeä sanontani, mutta aion sanoa suoraan että mihinkään sossun tukien varaan ei kukaan saa elämäänsä edes hetkeksi laskea vaan se sossu on se viimeinen paikka, omillaan ja itse pitää pyrkiä elämään ja suunnittelemaan elämänsä niin että pystyy elämään

Jos on ollu vaan vuoden samalla työnantajalla niin niitä palkallisia sairaslomapäiviä ei oo kovin montaa.. Millä alalla oot? käy kattoon liiton sivuilta, siellä pitäs olla taulukko josta näkee kuin kauan voi yhteen mittaan olla palkallisella saikulla..

tuo edellinen varmaan tarkoitti sitä että jos loma-ajan palkkakin maksetaan ennen lomaa niin sitten seuraavaa palkkapäivää saakin odotella

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:

tuo edellinen varmaan tarkoitti sitä että jos loma-ajan palkkakin maksetaan ennen lomaa niin sitten seuraavaa palkkapäivää saakin odotella

juurikin näin!

oon ollu vuoden samalla työnantajalla.
Eikös silloin kuuluisi saada täyden sairausajan palkan ? Itse olin määräaikaisessa työsuhteessa kun odotin kuopusta ,raskauden loppupuolella juoduin olemaan sairaalassa 2 1/2 kk ja sain sairaslomalta täyden palkan
Riippuu tietenkin työnantajasta mutta ota selvä mitä säännöt sanovat

Jos on ollu vaan vuoden samalla työnantajalla niin niitä palkallisia sairaslomapäiviä ei oo kovin montaa.. Millä alalla oot? käy kattoon liiton sivuilta, siellä pitäs olla taulukko josta näkee kuin kauan voi yhteen mittaan olla palkallisella saikulla..

Kaupan alan tessin mukaan menee..4viikkoa pitäs olla tuo aika,mutta palkan laskija rupes vänkkäämään etä maksavat10päivältä ja loput menee kelalle..mutta tuo karenssiaika jäi nyt mun piikkiin..

joo ja tiedän että menoja tule vielä lisää,oon joo varautunu,enkä edes aijo sossun avulla elää..työelämässä olen ollu nyt 4vuotta ja se näkyy myös ä-rahassa..kyse onkin nyt siite milloin maksaa kukakin ja mitä rahaa..siis se että ä-raha ajottuu tuonne elokuun loppuun kun ä-loma alkaa enskuun puol välissä..

Yhteistyössä