Mikä naapuria vaivaa?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Emma

Vieras
Asumme jyväskylässä rivitaloalueella. naapuritalossamme asuu perhe, josta reilu puoli vuotta sitten kuoli poika tapaturmaisesti. Perheeseen jäi kaksi lasta ja vanhemmat. Nyt perheen äiti on ottanut rivitaloalueella "vastuunkantajan" roolin ja vahtii ja huomauttelee lasteni toiminnasta jatkuvasti. (8 ja 6-vuotiaat) Valvon lasteni toimia joko olemalla itse ulkona tai sitten sisällä, niin että ovet ovat auki. En kuitenkaan nyhjää kylki kyljessä, koska lapseni on ihan fiksuja ja tietävät jo mikä on oikein ja mikä väärin. Naapuriperheen äiti kuitenkin kieltää esim. hiekkalaatikolla mitä saa tehdä ja mitä ei. Palloja ei saa pomputella(olen antanut luvan että pomputella saa, muutei autojen lähellä) ja piilosta ei saa leikkiä kun puskat kärsivät. Muutama päivä sitten hän tuli avautumaan että miksi hän joutuu puuttumaan taas lasteni tekemisiin. Että jokainen vanhempi pitää huolen omista lapsistaan....!!!! Sain vaivoin pidäteltyä kiukkuni, etten sanonut pahasti. Nuorempi lapsi itkeskeli illalla kun pelkää jo naapuriamme. En todella tiedä mikä neuvoksi!!!! Onko oman lapsen kuolema jotenkin vaikuttanut asiaan,vai mikä on vialla. Naapurin äiti on kuitenkin melko nuori, ja hänellä on lapsia, että luulisi ymmärtävän..... Nyt tuntuu että lapset leikkivät vain omalla pihallamme kun eivät uskalla yhteiselle pihalle mennä.

no mut mun mielestä on ihan selvää että lapsen kuolema vaikuttaa! Ja vielä noin nuorena ja tapaturmaisesti, sehän on ihan selvää, siitä jää hirveät arvet koko eliniäksi sieluun kun lapsi kuolee!

Koita jutella senkanssa ystävällisesti, ja kerro että lapsiasi jo melkein pelottaa sen käytös, jos vaikka ottaisi vähän rennommin.

lapsille voi sanoa että se täti tarkoittaa loppujen lopuksi hyvää, ettei vaan mitään vahinkoja satu... toivottavasti käy ammattiavussa vielä, tollaset jutut on rankkoja ja aikaa tarvitaan PALJON.

Alkuperäinen kirjoittaja Emma:
Asumme jyväskylässä rivitaloalueella. naapuritalossamme asuu perhe, josta reilu puoli vuotta sitten kuoli poika tapaturmaisesti. Perheeseen jäi kaksi lasta ja vanhemmat. Nyt perheen äiti on ottanut rivitaloalueella "vastuunkantajan" roolin ja vahtii ja huomauttelee lasteni toiminnasta jatkuvasti. (8 ja 6-vuotiaat) Valvon lasteni toimia joko olemalla itse ulkona tai sitten sisällä, niin että ovet ovat auki. En kuitenkaan nyhjää kylki kyljessä, koska lapseni on ihan fiksuja ja tietävät jo mikä on oikein ja mikä väärin. Naapuriperheen äiti kuitenkin kieltää esim. hiekkalaatikolla mitä saa tehdä ja mitä ei. Palloja ei saa pomputella(olen antanut luvan että pomputella saa, muutei autojen lähellä) ja piilosta ei saa leikkiä kun puskat kärsivät. Muutama päivä sitten hän tuli avautumaan että miksi hän joutuu puuttumaan taas lasteni tekemisiin. Että jokainen vanhempi pitää huolen omista lapsistaan....!!!! Sain vaivoin pidäteltyä kiukkuni, etten sanonut pahasti. Nuorempi lapsi itkeskeli illalla kun pelkää jo naapuriamme. En todella tiedä mikä neuvoksi!!!! Onko oman lapsen kuolema jotenkin vaikuttanut asiaan,vai mikä on vialla. Naapurin äiti on kuitenkin melko nuori, ja hänellä on lapsia, että luulisi ymmärtävän..... Nyt tuntuu että lapset leikkivät vain omalla pihallamme kun eivät uskalla yhteiselle pihalle mennä.

Tossahan vastaus tuli. Taitaa se kuolema vaivata, 6kk on vielä lyhyt aika. Oisko hyvä jutella tään äidin kanssa tuosta käytöksestä? Onhan lasten saatava leikkiä ilman että joku kokoaika kyttää ja puuttuu.

Voisit vähän olla empaattisempi. Aloitus on myös aika ikävä, koska kyseisen ihmisen tunnistaa siitä aika helposti. Mieti omaa käyttäytymistäsi nyt vähän myös.

Anna naapurille aikaa ennen kuin alat sanomaan tuosta käytöksestä, ja sano lapsille että pompottavat palloa yms. teidän omalla pihalla. Yhteisellä pihalla sitten hiekkaleikit sun muut rauhalliset leikit.

Siis mitä hemmettiä te selitätte???
naapurin naiselta kuolee mies ja se rupee vahtimaan mun miestä ja kieltää sitä kulkemasta rapussa jos vaikka kaatuu, niin teidän mielestä sille pitää antaa aikaa?
mene puhumaan naisella ja sano että kasvatetaan jokainen omat lapsemme,mutta jos todellinen vaara tulee niin totta kai puututaan !mutta antaa lasten leikkiä jos näin ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja mitäfuck?:
naapurin naiselta kuolee mies ja se rupee vahtimaan mun miestä ja kieltää sitä kulkemasta rapussa jos vaikka kaatuu, niin teidän mielestä sille pitää antaa aikaa?
mene puhumaan naisella ja sano että kasvatetaan jokainen omat lapsemme,mutta jos todellinen vaara tulee niin totta kai puututaan !mutta antaa lasten leikkiä jos näin ei ole.

Tapahtumien yhteyshän ei ole kuin aloittajan päässä. Asioilla ei ole välttämättä mitään tekemistä keskenään vaan aloittaja haluaa luistaa omasta vastuustaan v****maisin keinoin.

Sinulta ei ole tainnut vielä kuolla läheisiä. Kun et ymmärrä että aikaa pitää antaa, vaikkin järki päässä pitäen.

Minä kyllä sanoisin reilusti, että kasvata ja vahdi sinä sun lapset ja minä hoidan ja kasvatan omani =) Että ole ystävälinen äläkä komenna minun lapsiani ollenkaan kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Sinulta ei ole tainnut vielä kuolla läheisiä. Kun et ymmärrä että aikaa pitää antaa, vaikkin järki päässä pitäen.

On valitettavasti kuollut!
mutta ei sitä paskaa vieraisiin ihmisiin pureta heidän elämäänsä puuttumalla!
aikaa pitää antaa ja ymmärtää mutta rajansa se on kaikella.sori vain!

Ei mun mielestä tarvi maksattaa ap:n omilla lapsillaan sitä että sen naapurilta on lapsi kuollu. Ei se lapsi herää henkiin sillä että antaa naapurin kiduttaa lastaan :o ihme kommentteja.

Ei mun mielestä puskat kärsi jos lapset menee niiden taakse piiloon...!!! Mä ymmärrän jos JOSTAIN asiasta sanoo, mutta että JOKA asiasta sanoo. En mäkään tuolla ulkona vahdi muiden lapsia. Ja okei, jos mä nyt nään että jotain kamalaa tapahtuu, niin tottakait puutun, mutta jos lapset LEIKKII, niin en siihen ole heti puuttumassa!

Mun mielestä sun olis hyvä sanoa ens kerralla että tiedät että hyvää hän vain tarkoittaa, mutta sinä teet säännöt lapsillesi, ja päätät mitä saa tehdä ja mitä ei.

(Ellei ole kyse jostain auton potkimisesta tms.) Sano että arvostat sitä että hän katsoo lastes perään, muttei tarvitse puuttua ellei ole joku oikeasti vaaran paikka, toisen omaisuus vaarassa jne. Kerro että lapsetkin menee sekaisin kun äiti antaa luvan ja naapurin täti heti perään kieltää.

Kyllähän lapsen kuolema vaikuttaa koko loppu-elämän. Ei siinä paljon 6 kuukautta tai muut lyhemmät ajat elämää hetkauta. Yksi on poissa ja hän kulkee lopun elämän sisällä muistona. Toisaalta ymmärrän naapuria, mutta tiedän että on raivostuttavaa kun toinen motkottaa vieressä mitä saa tehdä. Jos vaikka sanoisit että ymmärrät tai yrität ymmärtää että heillä on vaikeaa, mutta olet tehnyt lapsien kanssa mm. tälläiset säännöt ja kerrot niistä. Voisiko se auttaa?

Ja kyllä tiedän mitä on menettää läheinen! Olisi mukava jos naapuriperheen äiti tulisi juttelemaan ja sanoisi vaikka että nyt on vaikeaa. Ehkä nauravat/leikkivät/iloitsevat lapset on harmillista katseltavaa/kuunneltavaa. Mä yritän ymmärtää.

Yhteistyössä