Mikä mun fudgessa meni pieleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "molla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"molla"

Vieras
Ainekset sokeri, kerma, siirappi, voi. Keittoaika n.½tuntia. Tulos venyvää toffeemaista tahnaa, joka ei juurikaan kovettunut vaan jämähti leivinpaperiin. Maku on toki hyvä.

Miksi siitä ei tullut fudgea?

Mä tein eilen ohjeella jossa keittoaika oli 10min. Olisko siitä kiinni? Eli mun arvaus liian pitkä keittoaika. Ja mulla siis onnistui, vähän ois saanut olla ehkä jämäkämpää mutta pehmeetähän se fudge on..

Katoin kahta eri ohjetta, molemmissa puhuttiin puolen tunnin keitosta ja annettiin vielä ohjeet, miltä se kuuluu näyttää ennen jäähtymään kumoamista.

Haluatko antaa oman ohjeesi, jos saisin sillä onnistumaan?

Mitä kermaa käytit? Testin saa tehtyä ennen kumoamista siten että tiputtaa tipan kylmään vesilasiin ja kokeilee koostumuksen, sitten vasta kumoaa kun se on tarpeeksi jäykkää, jos ei ole tarpeeksi jäykkää, keittoa jatketaan ja aika riippuu siitäkin kuinka lujaa se kullakin kiehuu.

Vinkatkaapa joku vielä hyvä perusfudgen ohje, jossa on aineet ja määrät kerrottu? Esim Sondersson laittaisitko aineiden suhteenkin epäjauhopeukalolle? Tuota yhteishyvän reseptiä harkitsin, mutta haluaisin ei-suklaisen version. Minullakin mennyt aina (eli pari kertaa kun olen kokeillut) pieleen. Olisikohan minullakin ollut vialla liian pitkä keittoaika....

Vinkatkaapa joku vielä hyvä perusfudgen ohje, jossa on aineet ja määrät kerrottu? Esim Sondersson laittaisitko aineiden suhteenkin epäjauhopeukalolle? Tuota yhteishyvän reseptiä harkitsin, mutta haluaisin ei-suklaisen version. Minullakin mennyt aina (eli pari kertaa kun olen kokeillut) pieleen. Olisikohan minullakin ollut vialla liian pitkä keittoaika....

Toffee - Kotikokki.net - reseptit Tällä mä aina teen eikä oo ikinä menny pieleen. Heti kun se muuttuu vaaleanruskeaksi niin teet sen tippatestin ja et keitä sen enempää jos jähmettyy.

Onnistuin jälleen... pilaamaan fudgen :D Ei jähmettynyt vesilasiin, mutta kun keitteltyäni 40min jäi edes hieman pintaan häilymään, päätin julistaa fudgen valmiiksi. No eipä näytä jähmettyvän, joten ilmeisesti pidempään olisi pitänyt malttaa. Yhdestä ohjeesta luin keittoajaksi 20-30min, joten ajattelin, että kyllä tuon 40min olisi pitänyt riittää ja värikin jo hieman ruskistui (tosin nyt näyttää vadilla aika keltaiselta). Ehkä vielä sisuunnun ja teen uuden erän :)

Onnistuin jälleen... pilaamaan fudgen :D Ei jähmettynyt vesilasiin, mutta kun keitteltyäni 40min jäi edes hieman pintaan häilymään, päätin julistaa fudgen valmiiksi. No eipä näytä jähmettyvän, joten ilmeisesti pidempään olisi pitänyt malttaa. Yhdestä ohjeesta luin keittoajaksi 20-30min, joten ajattelin, että kyllä tuon 40min olisi pitänyt riittää ja värikin jo hieman ruskistui (tosin nyt näyttää vadilla aika keltaiselta). Ehkä vielä sisuunnun ja teen uuden erän :)

Se pitäisi mittarilla mitata se milloin se on valmis. Myös se mitä kermaa käyttää voi vaikuttaa. Ja myös annoksen koko vaikuttaa paistoaikaan.

Yhteistyössä