Mikä mulla on: Alapää kutisee ja punottaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kutiseva punaposki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kutiseva punaposki

Vieras
Siismuutama viikko sit oli neuvola,pissa puhas. nyt RV 24. Raskauden alussa oli joku emätintulehdus johon sain emätingeeliä..
Nyt on viikon verran alapää haissut,siis kun istun esim täs koneella niin haistan sellasen,niinku tupakantumppi. En ole raskauden aikana polttanut ollenkaan.. sit tulee tosi paljon valkovuotoa,mikä mun mielestä on normaalia raskauden aikana,sellasta maitomaista.. mutta en ois huomannu että kellertävää. Nyt toissapäivänä alkoi tajuton kutina just emättimen suulla ja sisemmissä huulissa.. peilillä kun katsoin nii koko alue punoitti.
Mul on joskus ollut kondylooma,ja se on laserilla hoidettu ja sitä ei ole moneen vuoteen ollut.. voiko tää olla sitä vai mikä on tällaista???

Kiitoksia jo etukäteen vastauksistanne

Hiivatulehdus. Lähes kaikkia lääkkeitä saa käyttää raskauden aikana, varmista apteekista. Mulla on krooninen hiiva raskaana ollessa, on ihan kamalaan, mutta toistuvilla lääkityksillä pystyn olemaan tulematta hulluksi. Voi olla myös oire raskausajan diabeteksestä, mutta mulla ei esim. ole, eli voi olla vaan hormonitoiminnan tulos: limakalvot herkkiä hiivan lisääntymiselle.

Suosittelevat kuitenkin, että erilaisten tulehdusten mahdollisuus pois suljetaan, ennenkuin lääkitään toistuvasti vain hiivatulehduslääkkeillä. Ettei ole esim. streptokokki (tai mikä se nyt oli)

Alkuperäinen kirjoittaja Kutiseva punaposki:
no siis jos pois-suljetaan hiiva.. niin mitä muita oireita tuossa raskausajan daibeteksessä on tai streptokokissa???

Lääkäri sanoi raskausajan diabeteksestä mulle, että ei välttämättä mitään muuta oireita edes olisi! Mä oon nyt piikittänyt itseäni sormeen ja ihan on normaalit sokerit. Edellisessäkin raskaudessa kärsin tästä, mutta vielä pahemmin nyt kun sikiöitä on kaksi tuottamassa hormoneja.

Streptokokki bakteeri kait myös kutisee tms aiheuttaa vuotoja mutta on kyllä paljon harvinaisempi kuin hiiva! Sinuna en huolestuisi vielä siis siitä. Mutta jos hiivat jatkuu lääkkeen jälkeenkin, niin se koe kannattaa ottaa limakalvolta, koska se on sikiölle haitallista jos pääsee leviämään sikiökalvoihin.

Hiivalääke paketeissa lukee monesti että keskustele lääkärin kanssa ennen käyttöä. Sillä kuulemma ajetaan takaa juuri sitä, että ei vaan lääkitä ja lääkitä vaikkei kyseessä oliskaan hiiva vaan joku muu johon hiivalääke ei tietenkään sitten auta. Eli jos lääkettä ei ole kielletty raskaana olevalta, ei siitä tarvi sen kummemmin muuten keskustella.

Mä käytän nyt reseptillä saatavaa Pevaryliä, mutta myös reseptivapaa Canesten auttaa mulla. Gyno-Daktarin on kanssa reseptivapaa, mutta mä olen sille vähän herkkä, niin en ole ostanut sitä. Kokeile ensin reseptivapaalla että saatko vaivan pois helposti!

Lisäys: siis raskausajan diabeteshan voi oireilla monellakin tapaa, mutta se ei VÄLTTÄMÄTTÄ oireile. Eli sokerien heittely (huono olo, kiukkuisuus, heikotus), nesteturvotus jne.

Tarkoitin siis sitä, että lääkäri epäili mulla sitä diabetesta pelkästään jatkuvan hiivan takia vaikkei mulla ollut mitään muuta oiretta ja voin muuten hyvin.

kiitoksia Annipanni :)

Mietinkin että jos minä sen itse ensin yrittäisin saada pois.. ja kävin jossain lukemassa että maitohappobakteereja on hyvä syödä.. jos aloittaisin nekin.

Mulla on reilun parin viikon päästä neuvolalääkäri,mutta jos itse kokeilisin tuota canestenia niin näkevät varmaan sitten neuvolassa että onko hiivaa "enään"

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Voihan sulla olla vaan niin kuivat limakalvot,että kutiaa.

Ihan mahdollista myöskin mutta kuulostaa kyllä niin vahvasti hiivalle!

Mä olen myös noita maitohappobakteereja käyttänyt, sekä emättimeen että suun kautta. Ei tosin auta enää tässä mun tilanteessa, mutta osta ihmeessä, voivat sulla tasapainottaa tilannetta mutta osta silti se hiivalääke kans.

Eli ekaks Canesten ja sitten lääkekuurin jälkeen aloitat vasta maitohappobakteerit.

Lääkärit on kauhuissaan näistä vanhoista hyvistä keinoista, mutta olen myös joutunut pakkotilanteessa, kun lääkettä ei ole ollut saatavilla, hillitsemään HILLITTÖMIÄ oireitani mm. maustamattomalla jugurtilla (ei hirveesti apua) sekä alapäänpesu miedolla etikkavedellä (auttaa). Etikkaa ei saa olla vahvasti, meinaan kirpasee... Käytän myös koko ajan puolukkaa ruokavaliossa, jota suositellaankin (puolukka, karpalo).

Ööö... ei ole etikkaa eikä jogurttia.. Mutta puolukkaa söin viimeksi eilen verimakkaroiden kans,kun hemppa on 112,rautatabletit myös lisäksi on.

Ai nuita maitohappobakteereja ei saa vielä aloittaa ton canesten kans yhtaikaa?? Hyvä tietää..

Muutenkin on apteekkiin asiaa.. meinaan nyös aloittaa nuo raskaus omegat tai vastaavat.. ei tuu pahemmin kalaa syötyä ja siitä oli paljon muutakin apua.

Oot varmaan poistunut palstalta, mutta voi niitä yhtä aikaa käyttää kyllä mutta ajatuksenani se että tuo lääke valuu pihalle pikkuhiljaa, niin ei valu sitten samalla se maitohappobakteeri. Ettei mene niinkuin hukkaan. Ja muutenkin saat pidemmän hyödyn kun aloitat vasta kuurin jälkeen.

Yhteistyössä