Mikä meitä vanhempia vaivaa? Vai mikä tähän voi olla syynä?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mistä lähtien on ollut tapana että pitäisi kutsua koko luokka tai ryhmä? Ihan mielenkiinnosta kyselen :) Koska sillon kun ite olin lapsi, oli tapana kutsua ne ketkä on kavereita keskenään.

Nykyään kenellekään ei saa tulla paha mieli ;). Mä olen itse asiassa hyvin onnellinen siitä, ettei mun tyttöä kutsuta ihan kaikille synttäreille. Jo siinä menee lahjoihinkin ihan kiitettävä summa.

Meillä tulee jatkossakin olemaan kiintiökutsutut.
Pojalla on todella suuri luokka ja meillä pienet tilat juhlia. En halua alkaa paimentamaan isoa poikalaumaa. 5-6 kutsuttua, joista suurin osa aina pääsee paikalle, riittää mainiosti.
Jos joku vetää palkokasvin nenäänsä, on se hänen ongelmansa.

Kuulostaa tässä nimenomaisessa tapauksessa tosiaan siltä ettei jostain syystä vanhemmat halunneet teidän lasta kutsua, ehkä siksi kun te vanhemmat ette ole tavanneet.

[QUOTE="vieras";27860500]Sitä venytetään tarpeen mukaan. Mitkä juhlat ne ovat olevinaan että osa ystävistä jätetään ulkopuolelle? Aina joku jää kuitenkin tulematta.
Jos tuolit ei riitä niin seistään pöydän ympärillä tai keksitään muuta. Tuohon kustannus syyhyn en usko alkuunkaan. Ainakin meillä on herkkuja varattu aina ihan liikaa.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Ei niille lapsille tärkeintä ole se, mahtuuko pöydän ympärille syömään. Muutaman tunnin mahtuu isompikin porukka pieneenkin asuntoon, kun vähän suunnittelee ja raivaa tilaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27860457:
Veikkaan kanssa tuota rajaa. Tiettyyn määrään pitää mahtua koulukaverit, harrastuskaverit ja muut kaverit, joten kaikkia ei voi kutsua, vaikka lapsi ehkä haluaisikin.
vaikka olisi kuinka tietty raja, niin se raja taatusti joustaa sen verran, että se yksi luokalta ei jää sen rajan ulkopuolelle

ennen tätä palstaa en ollut koskaan kuullutkaan et pitää kaikki kutsua, ja on kuitenkin jo 15v meillä järkätty kaverisynttäreitä.
ja on omat lapset jääneet ilman kutsuja ja toisaalta taas lapsia on kutsuttu lähes ventovieraiden lasten kutsuille (siis et omat lapset ei ko kutsujaa tunteneet edes nimeltä ) kutsuttuja ei ole tullut synttäreille ja/tai synttärit kun on olleet käynnissä on ovelle tullut joku joka haluaa mukaan vaikkei ole kutsuttu mut mahtunut kyllä sit mukaan.

jotenkin musta tuntuu et ongelmaa tästä asiasta ei ole tehneet ne jotka eivät kutsu kaikkia juhliin (ja jotka ymmärtävät sen ettei sitä omaa lasta aina ja jokapaikkaan kutsuta mukaan ) vaan ne, joiden lapset ei aina pääse mukaan.ne on VAAN SYNTTÄRIT.ei kenenkään kaverisuhteet kai siihen kaadu pääseekö juhliin vai ei?

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27862081:
vaikka olisi kuinka tietty raja, niin se raja taatusti joustaa sen verran, että se yksi luokalta ei jää sen rajan ulkopuolelle
Yksi? Mistä voi tietää, ettei niitä ollut 3 luokalta? 4 pihakavereista? 3 harrastuskavereista? Jospa niitä kutsumatta jääneitä oli tämän yhden sijasta 10?

Sitä mäkin mietin, että mitä me ollaan tehty tai jätetty tekemättä, kun tytön puheesta sai sen käsityksen että hän nimenomaan olisi halunnut kutsua lapsemme mutta tän kaverin äiti oli kieltänyt.
Me ei siis tunneta tän tytön vanhempia vaikka lapset ovatkin paljon tekemisissä. Mutta en löydä mitä niin pahaa vikaa meidän perheessä nyt voisi olla ettei lastamme kutsuta.

Minusta on outoa että lapset ovat paljon tekemisissä koulussa, vapaa-ajalla ja harrastuksissa mutta ette tunne vanhempia ollenkaan.

Itse ainakin tasan tiedän kenen kavereiden kotona lapseni vierailee ja tiedän siis myös vanhemmat, samoin niiltä lapsilta jotka käyvät meillä. En ikinä päästäisi lastani ventovieraaseen perheeseen kyläilemään.

ja te kenen mielestä kaikki pitää kutsua niin meneekö lapsenne aina kaikkien juhliin joihin kutsutaan?
meillä mennään.

ihan sillä kysyn, et tuntuu välillä et on tärkeämpää melkein saada se kutsu, vaikkei juhliin edes osallistuta.

meillä Neiti haluaisi hoplop synttärit ja olin ajatellut et pidetään kotona synttärit osalle kavereista, ja sit osan kanssa mennään joku päivä hoploppiin, molempiin ei siis pyydetä kaikkia.

Minusta on outoa että lapset ovat paljon tekemisissä koulussa, vapaa-ajalla ja harrastuksissa mutta ette tunne vanhempia ollenkaan.

Itse ainakin tasan tiedän kenen kavereiden kotona lapseni vierailee ja tiedän siis myös vanhemmat, samoin niiltä lapsilta jotka käyvät meillä. En ikinä päästäisi lastani ventovieraaseen perheeseen kyläilemään.

Hyvänen aika, miten käytännössä toteutat tuon kaikkien vanhempiin tutustumisen?? Ravaatko jokaisen luona jollain kotikäynneillä vai mten toimit? En mä ainakaan todellakaan voi kaikkien kavereiden vanhempia tuntea eikä ole siihen ollut ikinä tarvettakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27862246:
ja te kenen mielestä kaikki pitää kutsua niin meneekö lapsenne aina kaikkien juhliin joihin kutsutaan?
meillä mennään.

ihan sillä kysyn, et tuntuu välillä et on tärkeämpää melkein saada se kutsu, vaikkei juhliin edes osallistuta.

meillä Neiti haluaisi hoplop synttärit ja olin ajatellut et pidetään kotona synttärit osalle kavereista, ja sit osan kanssa mennään joku päivä hoploppiin, molempiin ei siis pyydetä kaikkia.
Voisko tässä olla yksi syy siihen, miksi joidenkin lasten synttäreille ei saavukaan juuri kukaan? Synttäreitä ei enää arvosteta kuten ennen vaan niille mennään, jos ei ole parempaakaan tekemistä. Ja koska kutsuja lähetetään monelle, ajatellaan, että kyllä sinne nyt joku menee.

Tuleepa mieleeni erän kokemus kun tyttö laittoi naapurinpojalle kutsun. Pojan äiti soitti vakavana minulle.

Monisanaisesti päivitteli sitä, että meidän Janipetteri ei halua tulla teidän Annin synttäreille, ei siis mitenkään tahdo tulla, en voi häntä pakottaa! En voi toista pakottaa kun ei halua tulla!

Juu tuli selväksi...

Voi tiisus sentään :D Olisi nyt vaan sanonut että kiitos kutsusta mutta nyt Janipetteri ei pääse tulemaan. :D

Meitä on niin moneen junaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27860473:
Sitä kiintiötä pitäisi sitten venyttää myös muiden kavereiden kohdalla ja yhdestä ylimääräisestä syntyy helposti 10 ylimääräistä.

Meillä mahtui aikoinaan ruokapöytään 8 henkilöä, joten lasten kaverisynttäreille sai kutsua 7 vierasta. Lapset itse päättivät, ketkä kutsuvat. Sama systeemi oli omassa lapsuudessani ja myöskin näkyi olevan lasteni kavereilla.

meillä on aina kutsuttu koko luokka(joista osa on naapureita,joten siis myös niitä muita kavereita samalla), joskus on tullut 5lasta joskus 11.. mitäpä väliä synttärit on kerran vuodessa ja sopu sijaa antaa :)

kyllä meillä muutenkin on välillä hälinää, mutta se on vain elämää, silläkään ei ole merkitystä mahtuuko pöytään samaan aikaan, voi olla kahdessa osassa tai sit isommat istuu olkkarin sohvalla, ei synttäreillä tartte olla niin nokonuukaa.

välillä naapurista tulee 3kaveria muuten vaan kylään, sittenkin muksui on jo 5.. ja saattavat rakentaa majaa koko makkarin täyteen, niin minäkin sain tehä lapsena, keran ne on vaan pieniä, muutaman vuoden päästä meilläkin toinen on jo murkku niin ei varmaan enään touhuta samaan malliin kuin nyt.

<3

Meillä on aina ollut lupa kutsua niin monta kaveria kuin haluaa. Parhaimmillaan pöydän ääressä on ollut 13 lasta yhtä aikaa. Melua kyllä riittää mutta sitä nyt on muutenkin. Ja jos oma lapsi saa kutsun, niin silloin menee synttäreille jos ei ole kipeänä tai muuta estettä. Kaverisynttäreitä meillä vietetään siihen asti kun lapsi on kutosluokalla, yläkoululaista ei ehkä hirveästi enää kiinnosta synttäreitä pitää.

lapset ovat saaneet kutsua niin monta lasta kuin mahtuu pöydän ääreen eli kutsuttuja on voinut olla maksimissaan 8. Harvoin ovat edes niin montaa halunneet kutsua, useimmiten 6 -7 lasta; aina ollut sekä tyttöjä että poikia kutsutuissa.

Meillä olisi kyllä muutoin iso asunto ja varaakin syöttää vaikka kuinka monta lasta, mutta minusta tunnelma olisi tuolloin aivan toista kuin juhlissa joissa päivänsankari oikeasti tuntee kaikki vieraansa (ja toisinpäin) ja kaikki istuvat rauhassa pöydän ääressä nauttimassa sekä suolaista että makeaa. Ohjelmankin suunnittelu ja hoitaminen onnistuu mukavasti ja tuolla porukalla leikitkin syntyvät ilman suuria ongelmia.

Ikinä ei ole tullut mieleenkään kutsua esim kaikkia hoitopaikan poikia (viime vuoden ryhmässä olisi niitä ollut 16 ja juhlista olisi jäänyt paitsi moni muu kiva kaveri) taikka puhumattakaan eskarin poikia tänä vuonna; niitä olisikin jo 20.. Koululaisella olisi luokallaan tusina poikia, mutta hän haluaa juhliinsa myös rinnakkaisluokalta ystäviään sekä kavereistaa puolet on tyttöjä.

Kyllä juhlat saavat ja pitävät olla juhlijansa näköiset, jos joku haluaa kutsua jättijoukon kotiinsa niin siitä vaan.

Jos meidän lapset vielä joskus suostuvat ulkoistettuihin synttäreihin, niin niihin voikin sitten kutsua enempi väkeä. Jos päivänsankari niin haluaa. Toistaiseksi eivät ole suostuneet kuin kotisynttäreihin.

Yhteistyössä