Mikä määrä kakkaa on normaalia 3kk:n ikäiselle koiranpennulle? :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dorka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dorka

Vieras
Niin, miten monta kertaa päivässä koiranpennun "kuuluu" kakata? Meidän pentu kakkaa kaikkiaan 4-5 kertaa vuorokaudessa ja olen miettinyt, onko se ok. Tuotokset ovat yleensä kuivahkoja ja kiinteitä. Yö meillä on klo 22-7 välillä (pentu viedään klo 7 ulos) ja sen aikana pentu tekee yleensä kahdet kakat. Ikävä kyllä se toisinaan on myös syönyt pienen osan noista yön tuotoksistaan.

Ruokaa koira saa 4 kertaa päivässä, kasvattaja kehoitti sekoittamaan turvotettujen nappuloiden joukkoon mannapuuroa/riisipuuroa tms, kermaviiliä/raejuustoa/viiliä/piimää. Onko jotain muita ideoita ruokailuun? Pentu on saanut viimeisen ruokansa klo 22 aikoihin, joten mietinkin sitä, pitäisikö tuo jättää kokonaan pois ja antaa ruokaa kolme kertaa päivässä. Josko silloin se yöllinen kakkailukin vähenisi?

Pentukoira kakkailee siinä missä pieni vauvakin, useita kertoja päivässä siis. Ihan normaalia. Muista viedä joka kerta kun on syönyt ja juonut heti ulos että oppii pian sisäsiistiksi. Onnea teille ihanan pikkupennun omistajille, koirat on niiin ihania!

[QUOTE="vieras";23360391]Pentukoira kakkailee siinä missä pieni vauvakin, useita kertoja päivässä siis. Ihan normaalia. Muista viedä joka kerta kun on syönyt ja juonut heti ulos että oppii pian sisäsiistiksi. Onnea teille ihanan pikkupennun omistajille, koirat on niiin ihania![/QUOTE]

Juu, ulos viedään useamman kerran päivässä ja sisällä tekee asiansa lähes poikkeuksetta parissa paikassa oleville sanomalehdille. Olemme jo lopettaneet kehumisen, kun tekee asiansa lehdille, nyt kehumme kovasti joka kerta, kun tekee asiansa ulos.

[QUOTE="a p";23360439]Tuota puuroasiaa mä itse asiassa mietin itsekin. Taidan laittaa tästä lähin sekaan sitten pelkkää viiliä, raejuustoa tai kermaviiliä (tai ainakin vähentää tuon puuron kertaan päivässä, nyt on saanut sitä jonkin verran joka aterialla).[/QUOTE]

Ja jos ruoka on hyvälaatuista, niin ei se kaipaa sekaan mitään. Jos koira on nirso, niin sitten voi hiukan jotain makua lisätä, jotta koira syö hyvin. Tai sitten nostaa kupin pois, jos ei syö.. usein alkavat paremmin syömään, kun kuppi ei aina edessä ole :)

Tuon ikäinen pentu yleensä tarvitsee yöllisen ulkoilutuksen, jos tahtoo, että kakka tulee ulos. 22-7 on pikkupennulle liian pitkä aika. Ulos pitäisi mennä siinä 04-05 aikaan. Kakkamäärä 4-5 on normaali. Pentu päästelee tavaraa ulos aina ruuan ja heräämisen jälkeen, eli enemmänkin on vielä ihan normaalia. Mun aikuinen koira kakkaa yleensä aamulla, päivällä ja illalla, ja joskus lenkeillä moneen otteeseen eli kertamäärä voi paisua melkoiseksi ;)

Kakan syönti on normaalia pennun toimintaa ja aikuisetkin tekevät joskus niin. Mun koira tykkää hevosen kakoista ja söi niitä vissiin tasapainottaakseen omaa suolistoflooraansa. Nyt on tasapainossa, eikä ennee mutustele hulluna kaikkia läjiä ulkona.

Anna ruoka vielä neljästi päivässä. Koira alkaa yleensä itse vähentää jotain ruokailukertaansa, kun on siihen valmis, ja sitten voit vähentää kertoja. Jos kyseessä on vieläpä iso koira, on mahan kiertymisen riski sen verran huomioonotettava juttu, et sen kanssa ei kannata pelleillä jonkun yökakan takia. Yökakka jää itsestään unholaan, kun pentu tuosta kasvaa, usko pois. Lääkkeenä siihen yöulkoilutus tai sitten vaan siivoat jälket vähin äänin.

Mahaa pehmentää koiralla samat ruuat kuin ihmiselläkin. Puuroa voi listätä pöperöön ni "alkaa vatta toimia" ;) Voisit tehdä jopa koiran puuroa! Reseptejä löytyy netistä.

Ihan ok määrä kakkaa.

Meillä ei laiteta kuivaruuan mukaan muuta sössöä, koska on täysravintoa. ;D Eli jos sekoittelee joukkoon muuta niin ruokinnan tasapaino heittelee. Näin vain meillä, teillä siis omalla lailla. Hyvä tulee molemmilla tavoilla.

Tuon ikäinen pentu yleensä tarvitsee yöllisen ulkoilutuksen, jos tahtoo, että kakka tulee ulos. 22-7 on pikkupennulle liian pitkä aika. Ulos pitäisi mennä siinä 04-05 aikaan. Kakkamäärä 4-5 on normaali. Pentu päästelee tavaraa ulos aina ruuan ja heräämisen jälkeen, eli enemmänkin on vielä ihan normaalia. Mun aikuinen koira kakkaa yleensä aamulla, päivällä ja illalla, ja joskus lenkeillä moneen otteeseen eli kertamäärä voi paisua melkoiseksi ;)

Kakan syönti on normaalia pennun toimintaa ja aikuisetkin tekevät joskus niin. Mun koira tykkää hevosen kakoista ja söi niitä vissiin tasapainottaakseen omaa suolistoflooraansa. Nyt on tasapainossa, eikä ennee mutustele hulluna kaikkia läjiä ulkona.

Anna ruoka vielä neljästi päivässä. Koira alkaa yleensä itse vähentää jotain ruokailukertaansa, kun on siihen valmis, ja sitten voit vähentää kertoja. Jos kyseessä on vieläpä iso koira, on mahan kiertymisen riski sen verran huomioonotettava juttu, et sen kanssa ei kannata pelleillä jonkun yökakan takia. Yökakka jää itsestään unholaan, kun pentu tuosta kasvaa, usko pois. Lääkkeenä siihen yöulkoilutus tai sitten vaan siivoat jälket vähin äänin.

Mahaa pehmentää koiralla samat ruuat kuin ihmiselläkin. Puuroa voi listätä pöperöön ni "alkaa vatta toimia" ;) Voisit tehdä jopa koiran puuroa! Reseptejä löytyy netistä.

Ahne koira ei ruokakertoja vähennä, sen tekee omistaja. Itse pudotan ruokintakertoja niin, että koira 7kk syö enää 2x kuten aikuinen koira. Eka aterian pudotan illasta, näin koira on helpompi opettaa sisäsiistiksi. Käytä mahdollisimman myöhään ulkona ja hyvin aikaisin aamulla.

Aikuisen koiran ruoka on huono, jos tekee 3 kakkaa päivässä.. normimpaa 1-2.

Kakan syöminen voi olla ikävä tapa, tai koira kaipaa A)ananasta ruokavalioon (enstyymit) b)oluthiivaa (vitamiini) tai c)matokuuria.

Ahne koira ei ruokakertoja vähennä, sen tekee omistaja. Itse pudotan ruokintakertoja niin, että koira 7kk syö enää 2x kuten aikuinen koira. Eka aterian pudotan illasta, näin koira on helpompi opettaa sisäsiistiksi. Käytä mahdollisimman myöhään ulkona ja hyvin aikaisin aamulla.

Aikuisen koiran ruoka on huono, jos tekee 3 kakkaa päivässä.. normimpaa 1-2.

Kakan syöminen voi olla ikävä tapa, tai koira kaipaa A)ananasta ruokavalioon (enstyymit) b)oluthiivaa (vitamiini) tai c)matokuuria.

Joo totta, ahne koira syö niin paljon ku vaa saa suihinsa :D

Mä pudotin ekan aterian lounaasta, kun en töistä jaksanut kauaa käydä kotona ruokkimassa. Edelleen koira saa ruokansa aamulla ja illalla, reilu vuosi on nyt ikää. Ei ihan aikuinen, mutta korkeutta ei enää varmaan kasva. Koira saa eläinkaupan huippupöperöä ja seassa hiukan markettipöperöä suhteessa 3:1. Aikuinen koira syö samaa mutta päinvastaisella suhteella ja kakkaa tuon pari kertaa päivässä. Onko siis markettipöperö parempaa kuin eläinkaupan huippunappula? Veikkaan, että tää mun nuorempi koira on vaan niin vilkas, että on suolenliikekin siinä vilkas ;)

Ok, kiitti vastauksista.

Meillä siis lapinkoirauros. Annoin tänään aamupalalla pelkkää nappulaa (ANF pentujuttua), niin kyllähän se upposi ihan sellaisenaankin (tuohon kyllä uppoaa kaikki, mikä eteen laitetaan...:D ). Yrjölän puuroa ajattelin joku päivä tässä kokeilla.

Matokuuri ukolle on just joku aika sitten annettu, kun rokotus edessä ensi viikon maanantaina. Ananastakin olen tuohon ruokaan kokeillut laittaa, mutta ainakaan reilussa viikossa sillä ei ole ollut vaikutusta. Ja tosiaan saattaa tuota kakkaansa syödä ainoastaan yöaikaan jonkun verran (ei siis todellakaan vetele kaikki tuotoksiaan), päivisin ei ole kiinnostunut niistä, ei myöskään muiden koirien tuotoksista. Mietin, että pennun aika saattaa käydä yöllä pitkäksi, sillä se raahaa sen pökäleen kappaleen puruluun tavoin makuupaikalleen (YÖKS :D )...

[QUOTE="a p";23360645]Ok, kiitti vastauksista.

Meillä siis lapinkoirauros. Annoin tänään aamupalalla pelkkää nappulaa (ANF pentujuttua), niin kyllähän se upposi ihan sellaisenaankin (tuohon kyllä uppoaa kaikki, mikä eteen laitetaan...:D ). Yrjölän puuroa ajattelin joku päivä tässä kokeilla.

Matokuuri ukolle on just joku aika sitten annettu, kun rokotus edessä ensi viikon maanantaina. Ananastakin olen tuohon ruokaan kokeillut laittaa, mutta ainakaan reilussa viikossa sillä ei ole ollut vaikutusta. Ja tosiaan saattaa tuota kakkaansa syödä ainoastaan yöaikaan jonkun verran (ei siis todellakaan vetele kaikki tuotoksiaan), päivisin ei ole kiinnostunut niistä, ei myöskään muiden koirien tuotoksista. Mietin, että pennun aika saattaa käydä yöllä pitkäksi, sillä se raahaa sen pökäleen kappaleen puruluun tavoin makuupaikalleen (YÖKS :D )...[/QUOTE]

Entä jos jätät sille yöksi puruluita? Kokeile vielä tuo oluthiiva, jospa se tepsii.

Juu, taidanpa kokeeksi jättää puruluita pari yöksi. Jos toi ei tepsi, niin sit koitetaan vielä tuota oluthiivaa.

Iso kiitos teille asiapitoisista vastauksista. Tuntuu, että ne ovat nykyään harvaa herkkua tällä palstalla. :D

Ajattelin vaan tulla ilmoittamaan, että kun jätin nuo puurot pois (tilalle pelkkää piimää, viiliä, raejuustoa tai kermaviiliä, ja välillä nappuloita ihan pelkkään veteen turvotettuna) ja jätin yöksikin pennulle kunnon puruluun, niin nuo omien kakkojen syömiset loppuivat samantien. Huikeat kolme yötä jo ilman noita juttuja! Jee! :D

Yhteistyössä