Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua kiinnostaa ihan älyttömästi sihteerin työ, tai siis toimistoapulainen, mikä lie nimitykseltään. Rakastaisin tehdä työtä, joka koostuisi lähinnä puhelimeen vastaamisesta, puhtaaksikirjoittamisesta, asioiden järjestämisestä, laskujen maksamisesta, tietokoneella "näpräilystä" ym ym. Mikäköhän koulutus kyseiseen hommaan vaaditaan? Olenkohan "ylikoulututettu", kun nykyinen koulutuksen on hum. kand.?
Kertokaa vähän sihteerit tai mainitsemani kaltaista työtä tekevät minkälaista työnne on käytännössä, minkälaista palkkaa saatte, työn plussat ja miinukset jne.
Sihteerin tai assarin koulutus voi olla ainakin mm. merkonomi, sihteerin at, hso, tradenomi tai yleisimmin melkein mikä tahansa "kaupallinen" koulutus. Hum. kand. harvemmin, sillä työnantaja kokemukseni mukaan usein katsoo, että kaupallinen koulutus on vaatinut/tuonut mukanaan tiettyjä käytännön taitoja ja pikkutarkkuutta, joita ei välttämättä humanistipuolella niin painoteta.
Sihteerin tai assistentin työhän voi olla mitä tahansa puhelimeen vastaamisesta ja kahvin keittämisestä ostoihin, rekrytointeihin tai projektien vetämiseen asti, työpaikasta riippuen, kaikki suloisessa sekamelskassa. Tärkeintä on pystyä tekemään montaa asiaa yhtä aikaa, pitämään monta palloa ilmassa koko ajan.
Palkkaus riippuu työn kuvasta ja yrityksestä, jossa olet töissä, mitään yhteistä työehtosopimusta sihteereille ei ole. Kuvailemasi työ on enemmän perinteisen toimisto- tai osastosihteerin työtä, jossa palkkaus ei yleensä ole kovin kummoinen, ehkä n. 1600-2000 e/kk. Itse olen johdon sihteeri, palkka on n. 2100 e/kk (jossa jo kaikki kokemuslisät sekä vähän henkilökohtaista lisääkin - pieni firma ja tosi huono työehtosoppari).
Raksmaitaksin neuvo assarin töiden etsimisestä on hyvä, siinä korkeakoulututkinto ei mene hukkaan.