Mikä koira lapsperheeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vilma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sellainen koira jonka vanhemmat haluaa? Joka turkinhoidoltaan, liikunnan ja koulutuksentarpeeltaan, luonteeltaan jne sopii kyseisen perheen elämään. Lasten kanssa nyt tulee juttuun koira kuin koira.

Meillä tuo valinta oli collie.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
kultasta tai labratoria suosittelen lapsiperheeseen

Löytyy listalta :) Pelkään vaan, kun niillä esiintyy aika lailla allergioita ja epilepsiaa sun muuta.. Vaikka niimpä tahtoo joka rodulta jotain sairauksia löytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Sellainen koira jonka vanhemmat haluaa? Joka turkinhoidoltaan, liikunnan ja koulutuksentarpeeltaan, luonteeltaan jne sopii kyseisen perheen elämään. Lasten kanssa nyt tulee juttuun koira kuin koira.

Sit mun tarvis perustaa kenneli ;)

Onko pitkä vai lyhyt karvanen?

Meillä nuorin oli 2v, kun koira tuli taloon. Oli melkoinen vahtiminen koirassa ja lapsissa, mutta hyvin meni. Meillä on bouvier -sekoitus ja haave olisi saada jonain päivänä puhdas bouvier. Odotellaan nyt, että lapset kasvaa ja saadaan oma talo ja piha hankittua ennen kuin bouvier meille tulee.

Tällä hetkellä vahvana ehdokkaana on havannankoira, mutta katsotaan nyt vielä ennen kuin aletaan pentua aktiivisesti kyseleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Sit mun tarvis perustaa kenneli ;)

Onko pitkä vai lyhyt karvanen?

:D

Meillä pitkäkarvainen. Olisi toki voinut olla jokin muukin rotu, mutta tuosa edesauttoi se kun tunsimme kasvattajan ennestään sekä kyseisen pentueen emän jne. Muuten tuskin oltaisiin collieen edes päädytty. (olen siis aina pitänyt rodusta mutta tuo heikkohermoisuus on arveluttanut)

Collieillahan jossainmäärin se heikkohermoisuus on liioiteltua, tai sitten hermot on alkanu parantua :)
Lyhyt karvaista colliee sukulainen kovasti suositteli. Mut pitkäkarvainen on mun mielestä kauniimpi. Onko se turkki kuinka hankala hoidettava. Kun sitten taas sheltti olis kans kovin ihana ja turkkihan on samantyylinen ja se on kuulemma helppo. Mun makuuni se vaan on ehkä pikkusen liian pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Collieillahan jossainmäärin se heikkohermoisuus on liioiteltua, tai sitten hermot on alkanu parantua :)
Lyhyt karvaista colliee sukulainen kovasti suositteli. Mut pitkäkarvainen on mun mielestä kauniimpi. Onko se turkki kuinka hankala hoidettava. Kun sitten taas sheltti olis kans kovin ihana ja turkkihan on samantyylinen ja se on kuulemma helppo. Mun makuuni se vaan on ehkä pikkusen liian pieni.

Juu, kyllähän noita tuntuu olevan lähtöön jos toiseen. Siskolta jä äidiltä löytyi jo colliet valmiiksi ja itselläni oli aiemmin sheltti samalta kasvattajalta jolta tuo collien pentu otettiin.

Turkki on siis kaunis, niin colliella kuin sheltilläkin ja puolensa löytyy molemmista. ennemmin olin enemmän sheltti-ihminen ja ilman lapsia olisin varmaan siihen päätynyt nytkin. kuitenkin kun lapset olivat koiraa otettaessa vielä pieniuä, tykättiin että vähän isokokoisempi ja rauhallisempi koira sopisi paremmin kuin aktiivisempi sheltti.

Turkin aiheuttama työ riippuu kysyjästä. Itse tykkään että koirassa on vähän harjaamista ja turkin kunnossapitoa ja normaalioloissa tuo collie olisi ihanne, mutta karvanlähdöt on kyllä meloista aikaa ainakin tuolla nartulla. :/ Shelttiurosten kanssa pääsi helpommalla.

on dobermann. Lasten kanssa sopii kyllä ei siinä mitään, vaan enempi tuo rotu kysyy aikuisilta, että sopiiko se niille aikuisille. Niitten vastuullahan on koiran kasvattaminen.
Mutta jos tarkemmin miettii, niin sikäli ei kyllä sovi ihan pikkulasten kanssa, koska sen pentukasvatukseen ja tapakasvatukseen pitää oikeasti uhrata aikaa, ja sitä ei aina pienten lasten taloudessa ole :)

Yhteistyössä