mikä ijmeen pakkomielle ihmisillä on saada lapselle nimi, jota ei varmasti ole kenelläkään muulla ?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks äippä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks äippä vain

Vieras
en tee tätä aloitusta pahalla, kummastuttaa vain !! yritetään hampaat irvessä löytää lapselle harvinainen nimi ja sitten saadaan hepuli, kun nimi nouseekin suositumpien listalle tai joku kehtaa antaa saman nimen. anteeksi, mutta minusta tuo on vähän huvittavaa toimintaa.. itse halusin lapselle nimen, joka ei ole suositumpien listalla mutta en edes yrittänyt keksiä/löytää nimeä, jota muilla ei olisi!! :D

Tavallaan ymmärrän, että ärsyttää jos lapsella alkaa olla kaimoja joka nurkalla, tai jos esim. tuttavapiiri alkaa "kopioimaan" lapsen nimeä omille lapsilleen.

Mutta jos oikeasti maailma lähes romahtaa siksi, ettei pikku Dirlandaa olekaan enää ainoa Dirlandaa Suomessa, niin onhan se kovin hassua :D

Mä oon siitä hassu, että vaikka esim. Oliver on tosi kiva nimi, niin en voisi kuvitellakaan sitä omalleni koska päiväkodissa on Oliver, Isabel taas on kaverin kaverilla joten sitäkään en omalleni halua, jne.

ja täältäkin kun kyselee mielipidettä vaikkapa Niko Kalevi nimestä niin ensimmäinen kommentti on; Kamala, ihan tavallinen. Miksei nimi saisi olla ihan tavallinen?? Miksi sen pitäisi olla aina niin mahdottoman erikoinen??

Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Montako tällaista tapausta oikeasti tunnet? Mä en yhtään.

ainakin eräs ystäväni katseli väestörekisteri keskuksen sivulta montako tietynnimistä on kastettu, kriteerinä oli alle 5.. ja erikoisen nimen lapsi saikin, kauniin mutta erikoisen

Minä kuulin tuossa pari päivää sitten kaverin antaneen pojalleen ihan selvän koiran nimen, eikä varmasti tule heti kaimaa samalle luokalle :o
Toista nimeä ei ole ja kuulema siitä syystä, että poika saa itse valita myöhemmin itselleen toisen nimen :o

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Tavallaan ymmärrän, että ärsyttää jos lapsella alkaa olla kaimoja joka nurkalla, tai jos esim. tuttavapiiri alkaa "kopioimaan" lapsen nimeä omille lapsilleen.

Mutta jos oikeasti maailma lähes romahtaa siksi, ettei pikku Dirlandaa olekaan enää ainoa Dirlandaa Suomessa, niin onhan se kovin hassua :D

Mä oon siitä hassu, että vaikka esim. Oliver on tosi kiva nimi, niin en voisi kuvitellakaan sitä omalleni koska päiväkodissa on Oliver, Isabel taas on kaverin kaverilla joten sitäkään en omalleni halua, jne.

ymmärrän, sillä itse hylkäsin nimen Pinja koska on jo kaverin lapsi, olisi tuntunut matkimiselta.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja sf:
ja täältäkin kun kyselee mielipidettä vaikkapa Niko Kalevi nimestä niin ensimmäinen kommentti on; Kamala, ihan tavallinen. Miksei nimi saisi olla ihan tavallinen?? Miksi sen pitäisi olla aina niin mahdottoman erikoinen??

Samaa voi kysyä et miksi nimi ei saa olla erikoinen?? Jokainen laittaa sellaisen nimen mistä itse tykkää,oli erikoinen tai ei.

Ehkä sillä nimellä halutaan korostaa, sitä lapsen ainutkertaisuutta. En tiedä. Minulle nimen valinnassa
on ollut tärkeintä se, että ne ovat mielestäni kauniit nimet ja mieheni asetti nimille myös omat kriteerinsä. Lastemme nimet eivät ole ns. tusinanimiä täällä Suomessa, enkä ole siitä varsinaisesti pahoillani. Vaikka olisin voinut yhtähyvin antaa lapseni nimeksi vaikkapa Anna, joka on kaunis klasikkonimi ja Annoja maailmassa riittää, vaikkei se pintanimi parhaillaan olisikaan.
Tyttärillämme on kyllä kaimoja maailmalla, ja jokunen Suomessakin.

Alkuperäinen kirjoittaja sf:

aivan! itse "tiesin" pojalle nimen jo ennen kuin olin raskaana ja se laitettii huolimatta siitä että on normaali ja kaiken lisäksi tullut muotiinki nyt..

Mun pojalla ei ole erikoinen nimi mutta nimi on sellainen joka on yleinen toisena nimenä eikä ensimmäisenä, eli eka nimi on Mikael. Hän on itse sanonut että on iloinen nimestään koska niitä ei ole koko koulussa kuin 3 ja iloinen sen vuoksi koska hänen luokallaan on 4 Juhoa, 3 Villeä, 2 Ellaa jne...eli koskaan ei tiedetä kenelle Juholle, Villelle tai Ellalle puhutaan. Nyt olisi mietinnässä nimi tulevalle pienokaiselle ja haluan ehdottomasti sellaisen joka ei ole suosituimpien nimien listalla mutta en mitään sellaista joka on ainoa nimi suomessa.

Mie halusin molemmille lapsille uniikkinimet kun itsellä oli ala-asteella luokalla kolme saman nimistä. Ylä-asteella kaksi:D Työpaikoissa on aina ollut monta saman nimistä. Ärsyttävää!!

Toisekseen, mikään tuttu nimi ei ole ollut lapsen näköinen:) Joten on pitänyt miettiä tarkasti millaisen nimen antaa:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Montako tällaista tapausta oikeasti tunnet? Mä en yhtään.

ainakin eräs ystäväni katseli väestörekisteri keskuksen sivulta montako tietynnimistä on kastettu, kriteerinä oli alle 5.. ja erikoisen nimen lapsi saikin, kauniin mutta erikoisen

Täällä oli eilen ketju tuosta aiheesta. Sen aloittaja oli lähestulkoon järkyttynyt kun väestörekisteristä löytyi toinenkin samanniminen kuin hänen lapsensa.

Mun mielestä on pieni paha jos vaikka koulussa on toinen samanniminen luokalla. Isompi paha mun mielestä on se, että koko elämänsä joutuu tankkaamaan joka paikassa kuinka se oma erikoinen nimi kirjoitetaan...

Alkuperäinen kirjoittaja versatile:
Halutaan että oma rakas Niiloliina on oikein erityinen koska ainoastaan nimellähän sen voi saada aikaan. :heart:

Heh, tuskin kukaan ajattelee, että nimellä on moinen vaikutus:D Tai jos ajattelee, niin siinä vaiheessa lienee muitakin murheita kuin nimen yleisyys :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mun mielestä on pieni paha jos vaikka koulussa on toinen samanniminen luokalla. Isompi paha mun mielestä on se, että koko elämänsä joutuu tankkaamaan joka paikassa kuinka se oma erikoinen nimi kirjoitetaan...

Kaikissa erikoisissa nimissä ei ole vaikea kirjoitusasu!!

Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:

Erittäin monissa on... Onko se nyt ceellä vai koolla? Yksi vai kaksi iitä?....

No meil oli ainakin niin, et mietittynä oli muutama nimi ja ne oli ihan yleisiä, yks top5 listallakin. No, kun tyttö sitten syntyi ei sopinut mikään. Kunnes yks vanha vaihtoehto pölöhti mieleen ja se sopis. Ja samannimisiä oli kastettu nähtävästi 26 kpl samana vuonna. Joten ei ole huippuharvinainen, mut kuitenkin sellanen et joskus joutuu vähän selvittämään. Joten ei se aina ole hakemalla haettu, joskus nimi valitsee kantajansa :D

Mä olen lapsille antanut erikoisemmat nimet siksi, että oma nimeni oli yksi sen ajan suosikeista. Samalla luokalla oli peräti KOLME samannimistä lasta. Ja samassa pihapiirissäkin asui meitä samannimisiä jne.

Jotta mä olin aina joko "Pirkko A.", "iso Pirkko" tai "pikku Pirkko". Mä olisin halunnut olla ihan vaan "Pirkko".

Ei meidän lasten ensimmäiset etunimet ainoita ole mitä maa päällään kantaa, mutta aika pieni todennäköisyys on sille, että samalle luokalle tulee samannimistä...tuskin heistä kukaan tulee montaakaan kaimaa koskaa edes tapaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:

Erittäin monissa on... Onko se nyt ceellä vai koolla? Yksi vai kaksi iitä?....

Monissa tosiaan on:) Mutta ei kaikissa. Sit taas toisaalta, onhan monessa hyvin yleisessä nimessa sama juttu, Mia vai Miia, Pia vai Piia,

Yhteistyössä