Mikä ihmisiä nykyisin vaivaa kun asioita ei voida selvittää kasvotusten vaan heti tehdään ilmoitus poliisille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelijä"

Vieras
Siis tämmöinen tapaus. Naapurin koira oli nappaissut toisen naapurin lasta käsivarresta niin että oli tullut mustelmat käsivarteen niin tämän purrun lapsen äiti oli ilmoittanut asiasta poliisille ilman että olisi ensin selvittänyt asiaa koiranomistajan kanssa. Niin ja tapauksella ei ollut ketään aikuista silminnäkijää, ainoastaan lasten kertomus tapahtuneesta.
Siis toki ymmärrän ettei koira saa purra eikä edes näykkiä mutta se että asiaa ei voida tulla selvittämään kasvotusten vaan heti ollaan yhteydessä poliisiin on minusta vähän outoa. Tottakai omistaja on vastuussa koirastaan ja korvausvelvollinen. Sen ymmärtäisin jos koira olisi jatkuvasti häiriköinyt ja omistaja ei huomautuksista huolimatta puuttuisi asiaan että ollaan virkavaltaan yhteydessä mutta että heti ensimmäisestä kerrasta. Taitaa melkoinen koiranvihaaja asua tuossa naapurissa.

Kenties kyseisellä äidillä on itselläänkin huonoja kokemuksia koirista? Koira on vaikka purrut, ja pelkää niitä. Silloin ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen alkaa selvittää asiaa, vaan kylmästi heti poliisille ilmoitus jotta saisi koiran pois naapurustosta.

Mielenkiinnosta, miten itse selvittäisit asian? Naapuri lupaisi vahtia koiraansa paremmin? Entä jos koira siitä huolimatta pääsisi puremaan? Itse en ole varma, mitä tekisin, riippuu varmaan pureman vakavuudesta. Tosin itse kyllä potkaisisin purevaa koiraa, jos pystyisin. Ei ole koiran vika, joo, mutta omistajan täytyy pitää koira valvonnassaan. Enkä ole koiranvihaaja, muttei mua siltikään saa tulla koirat puremaan.

Siksi, että sitä tuppaa nykyään saamaan puukosta.

Kyllä mä olen kans ihmetellyt näitä. Kaverin pihalla oli käynyt poliisit kunnan eläinlääkärin kanssa. Postilaatikosta oli laitettu lappu, että "terve, hyväkuntoinen, ystävällinen narttu, suuressa aitauksessa, koiralla riittävästi vettä ja aitauksessa suoja sateelta. Ei merkkejä naapurien ilmoittamista ongelmista".

Mutta pureminen on kyllä oikeasti isompi juttu jos lapsella on jo kunnon jäljet. Mulla on super-kiltti labbis, mutten silti jätä koiraa koskaan valvomatta vieraiden lasten kanssa samaan tilaan. Oliko lapsi siis tunkeutunut aidatulle pihalle, jossa koira oli? Vai miten on mahdollista, että aikuisia ei ollut paikalla?

Niinhän se tuppaa olemaan. Luulen, että ihmiset eivät vaan jaksa tapella. Useinhan hyökkäys on paras puolustus joten ei se kauheasti innosta 'selvittelemään' asioita kenenkään kanssa. Mieluummin jätetään sotkujen setviminen ammattilaisille, suoraan.

Niinhän se tuppaa olemaan. Luulen, että ihmiset eivät vaan jaksa tapella. Useinhan hyökkäys on paras puolustus joten ei se kauheasti innosta 'selvittelemään' asioita kenenkään kanssa. Mieluummin jätetään sotkujen setviminen ammattilaisille, suoraan.
Työelämässä varsinkin on äärettömän rasittavaa, että kissaa ei voida nostaa pöydälle asianomaisen kanssa kasvotusten vaan apuun tarvitaan joko pomo tai työterveyshuolto. Tai molemmat. Ja sitten on niitä, jotka ovat suurinpiirtein kauhuissaan, jos asiasta sanotaan suoraan ilman välikäsiä. Monilta ihmisiltä tuntuu puuttuvan taito kommunikoida toistensa kanssa ongelmatilanteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25136037:
Työelämässä varsinkin on äärettömän rasittavaa, että kissaa ei voida nostaa pöydälle asianomaisen kanssa kasvotusten vaan apuun tarvitaan joko pomo tai työterveyshuolto. Tai molemmat. Ja sitten on niitä, jotka ovat suurinpiirtein kauhuissaan, jos asiasta sanotaan suoraan ilman välikäsiä. Monilta ihmisiltä tuntuu puuttuvan taito kommunikoida toistensa kanssa ongelmatilanteissa.

Tuntuu kyllä. Mutta useinhan siitä kissan pöydälle nostamisesta seuraa epämiellyttävää kyräilyä jos asiaa ei osata hoitaa diskreetisti. Mutta tokihan se olisi hienoa jos osattais. Vieraiden ihmisten kanssa taas ei koskaan tiedä tuleeko selkään oikea puukko vai sanansäilä.

Hmm ehkä itse kuitenkin olisin ensimmäisenä mennyt selvittämään asiaa koiranomistajan luokse että tämmöistä on päässyt tapahtumaan että voisko omistaja pitää huolen että jatkossa tälläistä ei pääsisi tapahtumaan. Varmaan taustalla saattaa tosiaan olla että ko äidillä huonot kokemukset koirista.
Tarkemmin en tiedä mitä oli tapahtunut mutta ilmeisesti perheen lapset oli koiraa ulkoiluttaneet. Ko tapauksessa koiran omistaja tuskin olisi "puukosta antanut" jos asiaa olisi tultu selvittämään kasvotusten.

Alkuperäinen kirjoittaja Äly hoi;25136061:
[QUOTE="vieras";25135995]Tosin itse kyllä potkaisisin purevaa koiraa, jos pystyisin.QUOTE]

...ja tämän jälkeen koira vasta innostuukin hyökkäämään.

No mitäpä itse tekisit, jos vieras koira tulisi puremaan? Antaisit purra kaikessa rauhassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25136037:

Ja jos satutu olemaan byrokkraattisessa laitoksessa missä ei edes kannusteta avoimeen ongelmaratkaisuun ja toisille tunnutaan sallivan kaikkia kummallisuudet, niin on aika vaikea ottaaepäkohtia puheeksi.

Tuntuu kyllä. Mutta useinhan siitä kissan pöydälle nostamisesta seuraa epämiellyttävää kyräilyä jos asiaa ei osata hoitaa diskreetisti. Mutta tokihan se olisi hienoa jos osattais. Vieraiden ihmisten kanssa taas ei koskaan tiedä tuleeko selkään oikea puukko vai sanansäilä.
Minusta on aika sääli, että enää ei osata. Ikävien asioiden selvittely "ulkoistetaan". Mutta miten voisikaan osata, jos ei ole koskaan joutunut opettelemaan.

Mä varmaan ilmoittaisin koiran omistajalle vain mitä on tapahtunut + että ilmoitus poliisille tehty. Mitä selviteltävää sen omistajan kans ois jos tiedot ym. ylhäällä. En mä asiaa sikseen jättäis kuitenkaan.

Ja jos satutu olemaan byrokkraattisessa laitoksessa missä ei edes kannusteta avoimeen ongelmaratkaisuun ja toisille tunnutaan sallivan kaikkia kummallisuudet, niin on aika vaikea ottaaepäkohtia puheeksi.
Olen työskennellyt aikoinaan byrokraattisessa ja hierarkisessa sairaalamaailmassa miltei 20 vuotta, joten tuttua tuo. Silti monesta kärpäsestä ei syntyisi härkästä, jos asioita selvitettäisiin heti eikä puolen vuoden päästä, kun kukaan ei enää muista, mistä ongelma oikeastaan saikaan alkunsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25136116:
Olen työskennellyt aikoinaan byrokraattisessa ja hierarkisessa sairaalamaailmassa miltei 20 vuotta, joten tuttua tuo. Silti monesta kärpäsestä ei syntyisi härkästä, jos asioita selvitettäisiin heti eikä puolen vuoden päästä, kun kukaan ei enää muista, mistä ongelma oikeastaan saikaan alkunsa.

No näinpä. Yritin kohteliaasti ilmoittaa työtoverille, että hänen jatkuva käänykkän puhumisensa on epäkohteiliasta yhteisissä taukotiloissa ja asiakkaan läsnäollessa, annettiin minun ymmärtää olevan tiukkapipoinen niuho.
Esimieskin antoi ymmärtää että se on ookoo että jos kälättää fooniin 3-4 tuntia päivässä samalla kun tekee töitä, ihan sama kuinka epäammattimaista se olisi.

Mutta mä en aio enää suostua moisiin, koska työelämässä kas kummaa on yhteiset pelisäännöt joita pitää noudattaa.

Jäin miettimään, miten täs sit ois pitänyt toimia? Siis oliko väärin, tehdä ilmoitus poliisille? Vai se, että ei maininnut omistajalle mitään? Vai mainitsiko jotain?

Olishan omistajankin hyvä tietää mitä koira on tehnyt ja että poliisin yhteydenottoa voi odotella.

*väsynyt pää ei ymmärrä*

Miten tommonen juttu voi edes ratketa, kun kerta ei ollut ketään silminnäkijää? Ts. eihän kukaan saa koskaan tietää, härnäsikö lapsi vai mikä tilanne oli... Ei sillä, et se sitä puremista sen hyväksytymmäks tekis, mut onhan se ymmärrettävää, että eläin puolustaa itseään.

Mä varmaan ilmoittaisin koiran omistajalle vain mitä on tapahtunut + että ilmoitus poliisille tehty. Mitä selviteltävää sen omistajan kans ois jos tiedot ym. ylhäällä. En mä asiaa sikseen jättäis kuitenkaan.

Miksi pitäisi tehdä ilmoitus poliisille? Eikö riittäisi että asia selvitettäisiin sen koiranomistajan kanssa ensin ja sitten jos asiasta ei päästä sopuun niin ilmoitus poliisille? Siis jos ei kuitenkaan mistään vakavemmista vammoista edes kyse kuin että mustelmat käsivarressa. Toisekseen ei tietoa että miten purtu lapsi oli käyttäytynyt. Ei sillä että koira saisi purra mutta joskus vaan se lastenkaan käytös ei aina ole niin oikeaa.

No näinpä. Yritin kohteliaasti ilmoittaa työtoverille, että hänen jatkuva käänykkän puhumisensa on epäkohteiliasta yhteisissä taukotiloissa ja asiakkaan läsnäollessa, annettiin minun ymmärtää olevan tiukkapipoinen niuho.
Esimieskin antoi ymmärtää että se on ookoo että jos kälättää fooniin 3-4 tuntia päivässä samalla kun tekee töitä, ihan sama kuinka epäammattimaista se olisi.

Mutta mä en aio enää suostua moisiin, koska työelämässä kas kummaa on yhteiset pelisäännöt joita pitää noudattaa.
Ymmärrän ärtymyksesi. Mä olen ollut jo kohta 6 vuotta poissa byrokraattisista työpaikoista enkä kaipaa takaisin.

Harmittaa, että en ole alunperin selvittänyt asioita poliisin kautta. Joihinkin ihmisiin ei tehoa mikään muu.

jos heidän kanssa yrittää keskustella, he vain innostuvat.

[QUOTE="vieras";25136229]Miksi pitäisi tehdä ilmoitus poliisille? Eikö riittäisi että asia selvitettäisiin sen koiranomistajan kanssa ensin ja sitten jos asiasta ei päästä sopuun niin ilmoitus poliisille? Siis jos ei kuitenkaan mistään vakavemmista vammoista edes kyse kuin että mustelmat käsivarressa. Toisekseen ei tietoa että miten purtu lapsi oli käyttäytynyt. Ei sillä että koira saisi purra mutta joskus vaan se lastenkaan käytös ei aina ole niin oikeaa.[/QUOTE]

Miten tuossa asiassa voi päästä sopuun? En nää mitään järkevää ns. hyvitystä asiaan.

Käsittääkseni koirat eivät normaalisti pure, joten joko on niin, että lapsi on tehnyt jotain tai sitten koira on muuten skitsahtanut. Eikö silloin kannata tutkia onko kaikki ok koiralla? Tai muuten. Vaikea selittää.

Mut mitä luultavammin kääntyisin jossain vaiheessa kolmannen osapuolen puoleen, koska ei ole kokemusta siitä, mitä tuos tilantees edes kuuluisi tehdä kun koira puree vierasta ihmistä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä ymmärrän oikein hyvin;25136265:
Harmittaa, että en ole alunperin selvittänyt asioita poliisin kautta. Joihinkin ihmisiin ei tehoa mikään muu.

jos heidän kanssa yrittää keskustella, he vain innostuvat.

Juu kyllä minäkin sen ymmärrän että jos useita kertoja joutuu asioita selvittämään ts asia toistuu vaikka miten olisi yritetty siitä huomauttaa että otetaan sitten virkavalta avuksi mutta heti ensimmäisestä kerrasta (ei kuitenkaan mitään kovin suurta vahinkoa ollut kerennyt sattumaan) soitetaan poliisille.
Joku tuossa ihmetteli että miten ko asiassa olisi sitten riittänyt "hyvitykseksi". No kyllä itse ainakin olisin tyytynyt siihen jos koiranomistaja olisi pyytänyt anteeksi, tarjoutunut korvaamaan koiran aiheuttaman vahingon ja luvannut pitää huolen ettei asia pääse toistumaan. Mitä muuta siinä sitten olisi pitänyt tehdä? En ainakaan ole kuullut että ko koira olisi aikaisemmin kenellekkään mitään harmia aiheuttanut.

Yhteistyössä