Mikä ihmeen myräkkä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen elänyt siinä luulossa, että suomen kielen sana "myräkkä" tarkoittaa runsasta (ja usein myös voimakastuulista) lumisadetta. Viime aikoina kuitenkin ainakin Ilta-sanomissa puhutaan myräkästä silloinkin, kun tarkoitetaan kesäistä myskysäätä vesisateineen.

Missähän vaiheessa lumimyräkän käsite on siirtynyt kesäisiin luonnonilmiöihin, vai onko se aina ollut niin?

Olen elänyt siinä luulossa, että suomen kielen sana "myräkkä" tarkoittaa runsasta (ja usein myös voimakastuulista) lumisadetta. Viime aikoina kuitenkin ainakin Ilta-sanomissa puhutaan myräkästä silloinkin, kun tarkoitetaan kesäistä myskysäätä vesisateineen.

Missähän vaiheessa lumimyräkän käsite on siirtynyt kesäisiin luonnonilmiöihin, vai onko se aina ollut niin?
Oisko konekielimuunnos?

Itsekin miellän myräkän "lumimyräkäksi", jolloin sataa reippaasti lunta ja tuulee kovaa. Niin on täällä aina puhuttu. Kesällä olevat myrskyt on sit ihan vaan kesämyrskyjä, ukkosmyrskyjä jne.

Kyllä mä voin ihan hyvin kesälläkin sanoa, että olipa myräkkä, jos kovasti tulee ja sataa. Ei ole pelkästään lumimyräkkä. Olen Etelä-Pohjanmaalta, jos tässä aletaan jotain murrekartoitusta tekemään.