Mikä hitto nyt on... lapsi vähän väliä sairaana. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
3-vuotias lapsi oli vasta viime viikolla kuumeessa, kovassa yskässä ja oksenteli limaa. Tätä kesti ma-pe ja vasta viikonloppuna alkoi toipua, niin että yskäkin loppui. Lapsi oli koko viikon kotona. Noh, eipä tässä mennyt kuin 3 päivää (hoidossa) ja taas alkoi tämä jumalaton yskä, tänä iltana ja kuumekin nousi... :( Mutta ihmetyksen aihe onkin se, että mistä tää jatkuva sairastelu johtuu?

meillä 3 lasta koko talvi sama homma! kokoajan joku kipeenä:( Raivostuttavaa.... kaikki otettiin se sikapiikki. Mä epäilen sitä.

Me ei nyt otettu sikapiikkiä, mutta silloin ekalla kierroksella otettiin.

Itse epäilen hometta joko hoidossa tai kotona... mutta jos olis kotona niin kai täällä muutkin kuin vain lapsi oireilisi... vai? Tai sitten on vaan pirun huono vastustuskyky (tai tuuri).

Mulla todettiin tänään Mykoplasman aiheuttama keuhkokuume pitkän ja jatkuvasti uusiutuvan flunssan jälkeen. Oon sairastanut 3kk, ja vihdoin lääkärissä toissapäivänä kävin... Sitä on kuulemma liikkeellä ihan epidemiaksi asti, ja tarttuu kohtuu helposti. Toki on miljoonaa muutakin virusta, kuten Adenoa, joka aiheuttaa etenkin pienillä lapsillä viikkoja kestävän flunssan, johon mahaoireitakin voi liittyä... Ei ole kiva sairastaa... :(

Mäkin oon ollu tässä puolen vuoden aikana JO 4x kipeänä! Normaalisti oon 2x VUODESSA.. Mut nyt kuulemma on jotenkin semmonen vuos tässä et koko ajan liikkuu noita pöpöjä, ja ihmiset on paljon kipeänä..

[QUOTE="Minttu";23429066]Hoidossa on liian vähän vaatteita ulkona, vilustuu siellä?[/QUOTE]

Ihan samat vaatteet on kuin aikaisemminkin eli koko talven. Ei ole siirrytty ns. välikausivaatteisiin vaan toppapuku, -kengät, -hanskat ja pipo on. Ja tämä sairastelu alkoi vasta noin kuukausi sitten... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23429213:
Mä meinasin kanssa ehdottaa mykoplasmaa jos hometta ei oo.

En tiedä homeesta, mutta eikös se mykoplasma aiheuta keuhkokuumeen? Vai voiko vaan (eka) sairastella flunssaa/hengitystieinfektioita (usein)? Yhdellä läheisellä sukulaisella on keuhkokuume ollut jo monta viikkoa, uusinut siis, ja ollaan oltu paljon tekemisissä... lääkärissä kun käytiin viikko sitten, lääkäri kuunteli keuhkot (puhtaat), tarkasti korvat (puhtaat) ja otettiin pika-crp (19) niin sanoi taudin olevan vain jotain normaalia flunssaa. Nyt sitten on uudestaan samoja oireita.

Meiänkin kohta 3v poitsu on ollu syksystä asti vähän väliä kipeenä. Yleensä meillä sairastetaan tosi harvoin. Itekin oon epäilly, että voisko lie kotona olla hometta. Mitenhän senkin vois selvittää (kaupungin vuokra-asunto)? Täällä oli eka joku ihme kuumetauti (mitä oon kuullu monella muullakin olleen), kolmena ILTANA nosti korkeen kuumeen, päivisin ei ollu mitään. Sit seuraavalla viikolla alko kunnon yskä ja nuha. Sitten alko hiipumaan, mut seuraavalla viikolla nouskin taas kuume ja yskä paheni. Sitten mentiin lääkäriin ja oli kehittynyt jälkitaudeiksi keuhkoputkentulehdus ja korvatulehdus. Nyt ollaankin sitten vaihteen vuoks terveenä, toivottavasti nyt vähän pidempään. :)

En tiedä homeesta, mutta eikös se mykoplasma aiheuta keuhkokuumeen? Vai voiko vaan (eka) sairastella flunssaa/hengitystieinfektioita (usein)? Yhdellä läheisellä sukulaisella on keuhkokuume ollut jo monta viikkoa, uusinut siis, ja ollaan oltu paljon tekemisissä... lääkärissä kun käytiin viikko sitten, lääkäri kuunteli keuhkot (puhtaat), tarkasti korvat (puhtaat) ja otettiin pika-crp (19) niin sanoi taudin olevan vain jotain normaalia flunssaa. Nyt sitten on uudestaan samoja oireita.
Ei se keuhkokuumetta välttämättä aiheuta. Mun anoppi sai toki keuhkokuumeen johon tarvittiin kolmet antibiootit, aina oli vähän väliä. Samaan aikaan mun faija sai kuumeettoman kestoköhän. Semmoisen hirveen kuuloisen, jo syksyllä siis, mutta se paheni vasta tässä vähän aikaa sitten lääkäri totesi mykoplasmaksi. Ei rohissut keuhkot vaikka aika syvä se yskä oli. Enemmänkin ehkä keuhkoputken tulehdus.
Se ei nosta tulehdusarvoja muuten joten niistä ei voi päätellä mitään. Ja aina jos tulee uudelleen parin oireettoman päivän jälkeen tommonen niin lääkäriin vaan tarkistuttamaan ettei se ole keuhkokuume koska se voi käyttäytyä noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23429296:
Ei se keuhkokuumetta välttämättä aiheuta. Mun anoppi sai toki keuhkokuumeen johon tarvittiin kolmet antibiootit, aina oli vähän väliä. Samaan aikaan mun faija sai kuumeettoman kestoköhän. Semmoisen hirveen kuuloisen, jo syksyllä siis, mutta se paheni vasta tässä vähän aikaa sitten lääkäri totesi mykoplasmaksi. Ei rohissut keuhkot vaikka aika syvä se yskä oli. Enemmänkin ehkä keuhkoputken tulehdus.
Se ei nosta tulehdusarvoja muuten joten niistä ei voi päätellä mitään. Ja aina jos tulee uudelleen parin oireettoman päivän jälkeen tommonen niin lääkäriin vaan tarkistuttamaan ettei se ole keuhkokuume koska se voi käyttäytyä noin.

Eli pitäiskö meidän sun mielestä lähteä lääkäriin lapsen kanssa?

ootteko kuulleet ecowayn xylicolista, joka lisää vastustuskykyä ja antaa flunssille kyytiä. Tekis mieli koko maailmalle toitottaa kuin huippu tuote se on ja mikäpä estää. Siihen loppuu korvatulehduskierteet useimmilla kun alkaa käyttää.

Joskus vaan iskee tautipiikki. Voihan se toki olla mykoplasmaa tai homeesta johtuvaa, mutta veikkaan muuta. Kaikki kun ei pidä lapsiaan kovin paljon hoidosta poissa vaan siellä ollaan puolikuntoisina yskässä ja räässä ja sitten sairastelu on laskenut lapsesi vastustuskykyä ja uudet taudit iskevät häneen helpommin.

Eli pitäiskö meidän sun mielestä lähteä lääkäriin lapsen kanssa?

Jos sillä on helkkarinmoinen yskä ja etenkin korkea kuume niin veisin heti. Jos vaan yskä ilman korkeaa kuumetta niin veisin huomenna. Jos se on mykoplasma, tarvitaan antibiotteja ja sittenkin kestää vielä aikaa ennenkuin paranee. Mutta äiti tietää aina parhaiten kuinka akuutti vaiva on. Turha hötkyillä jos ei siltä tunnu. Jos oikein pahan keuhkokuumeen lykkäis niin kyllä sä sen varmaan huomaat. Tai voihan aina soittaa johonkin puhelimeen ja kysyä. Mutta usein ohje on että jos parin oireettoman päivän jälkeen tauti tulee rajuna takas, niin on syytä pistäytyä näytillä.

ootteko kuulleet ecowayn xylicolista, joka lisää vastustuskykyä ja antaa flunssille kyytiä. Tekis mieli koko maailmalle toitottaa kuin huippu tuote se on ja mikäpä estää. Siihen loppuu korvatulehduskierteet useimmilla kun alkaa käyttää.

Samoin toimii luomumaidon vaihtaminen raakaan vuohenmaitoon. Yhtäkään pöpöä eikä korvatulehdusta ei ole tullut sitten marraskuun, mitä ennen oli neljä korvatulehdusta muutaman kuukauden sisään.

Mäkään en ois muuten vieny lääkäriin kun oli perus flunssan oireet, mutta kun oli justiin edellis viikolla ollu ja sitten palas kuumeen kera, nii epäilin jotain muuta. Kannataahan se käyä varmistamassa jos mietityttää.

...tuo vuohenmaito voi toimia. Myös jos lapsellesi on määrätty yksikin antibioottikuuri, se tuhoaa hyvän bakteerikannan suolistosta puoleksi vuodeksi. Myös ravinto vaikuttaa asiaan todella paljon. Itse olen alusta asti syöttänyt (poika nyt 10kk) lapselleni itse tehtyä ruokaa ja niin paljon luomuna kun kaupasta vain löytyy eikä ole kertaakaan ollut kipeä, ei edes nuhaa, ei mitään! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23429347:
Jos sillä on helkkarinmoinen yskä ja etenkin korkea kuume niin veisin heti. Jos vaan yskä ilman korkeaa kuumetta niin veisin huomenna. Jos se on mykoplasma, tarvitaan antibiotteja ja sittenkin kestää vielä aikaa ennenkuin paranee. Mutta äiti tietää aina parhaiten kuinka akuutti vaiva on. Turha hötkyillä jos ei siltä tunnu. Jos oikein pahan keuhkokuumeen lykkäis niin kyllä sä sen varmaan huomaat. Tai voihan aina soittaa johonkin puhelimeen ja kysyä. Mutta usein ohje on että jos parin oireettoman päivän jälkeen tauti tulee rajuna takas, niin on syytä pistäytyä näytillä.

Viimeksi kun tuli korkea kuume ja kova yskä mentiin lääkäriin seuraavana päivänä (kun illalla alkoi) ja lääkäri vaan kysyi "mikäs lasta vaivaa" ja vastasin "kova kuume ja yskä"... siihen loppui keskustelu, lääkäri kirjoitti sairaslomalapun ja lähetti kotiin sanoen "kyllä se siitä". No, mentiin uudelleen sitten kun paheni vielä, sitten jopa tutki edes. Sanoi vaan, että keuhkokuumetta ei lapsilla ole, se on vanhusten tauti ja jos lapsi jotenkin onnistuisi itsensä keuhkokuumeeseen saamaan (!!!) niin sitten lapsi olisi sairaalakunnossa automaattisesti.'

Mutta joo... ehkä me seurataan nyt ainakin huomiseen ja mietin sitten mitä tehdä, mennään kai yksityiseen, jos tarvii lääkäriä, ei ne tuolla tk:lla ainakaan todesta ota.

Sanoi vaan, että keuhkokuumetta ei lapsilla ole, se on vanhusten tauti ja jos lapsi jotenkin onnistuisi itsensä keuhkokuumeeseen saamaan (!!!) niin sitten lapsi olisi sairaalakunnossa automaattisesti.'

Mutta joo... ehkä me seurataan nyt ainakin huomiseen ja mietin sitten mitä tehdä, mennään kai yksityiseen, jos tarvii lääkäriä, ei ne tuolla tk:lla ainakaan todesta ota.

No älä ainakaan tollaselle sitä vie! Ja valitusta perään! Helvetti. Just noin niitä sinne sairaalaan päätyy perkele! Anteeks...
Muoks. Mun exä meinas kuolla kun vastaavanlainen tk:n lääkäri sattui kohdalle. Oli viis viikkoa sairaalassa ja sen yläruumis näyttää niiden leikkausten jäljiltä aika ... paloitellulta.
Toi oli tietysti ääritapaus. Oli sillä tosi korkeeta kuumetta pitkään.

Viimeksi muokattu:
Viimeksi kun tuli korkea kuume ja kova yskä mentiin lääkäriin seuraavana päivänä (kun illalla alkoi) ja lääkäri vaan kysyi "mikäs lasta vaivaa" ja vastasin "kova kuume ja yskä"... siihen loppui keskustelu, lääkäri kirjoitti sairaslomalapun ja lähetti kotiin sanoen "kyllä se siitä". No, mentiin uudelleen sitten kun paheni vielä, sitten jopa tutki edes. Sanoi vaan, että keuhkokuumetta ei lapsilla ole, se on vanhusten tauti ja jos lapsi jotenkin onnistuisi itsensä keuhkokuumeeseen saamaan (!!!) niin sitten lapsi olisi sairaalakunnossa automaattisesti.'

Näinhän se yleensä on, mutta monta poikkeustakin joukkoon mahtuu! Sairaus heikentää vastustuskykyä joten jos hoidossa on jo uusi pöpö valloillaan niin tarttuu helposti, ja sitten parin päivän päästä ollaan taas kipeitä :( Onneksi lapsen yleisvointi kertoo paljon, eli jos kävelee, juttelee, leikkii, syö tai ainakin juo, niin ei ole hengenhätää.

Yhteistyössä