Mikä helkkarin MAMMA?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mies, hyvät ystävät ja lapset voi mammatella mua.

Jos se tulee jonkun vieraamman suusta, tulee väistämättä mieleen että näytänkö mä muka joltain helvetin mammalta? Ihan kuin se olisi jotenkin halventavaa. En osaa sanoa mistä johtuu.

No tämä palsta ei ole koko vallitseva universumi ja jos täällä jotkut viisi peruspenaa ja lissua ajattelee, että mamma on kauhea nimitys, niin ei se päde koko maailmaan tai tähän maahan miten ihmiset mammasta ajattelee.

Itse pohdiskelin asiaa yleisellä tasolla ja niin taisi tehdä muutkin.

Mä taas luulin aloituksen nimenomaan tarkoittaneen tätä palstaa ja palstalla muodostunutta mammoittelukäytäntöä. En usko tulevan oikeasti yllätyksenä kenellekään, että mamma on ruotsiksi äiti yms.

Kun aloittaja kirjoitti
Onko se nykyään joku loukkaava ja halveksiva synonyymi äidille? Joka keskustelussa mammat sitä ja mammat tätä. Ihan kuin kirjoittaja itse ei kokisi kuuluvansa näihin mammoihin.
luulin tosiaan aloituksen koskevan keskustelua ts. palstaa.

Mä en näe tuossa mamma-sanassa mitään loukkaavaa.
Puhun itsestänikin mammana joten en mä osaa loukkaantua jos joku muu niin sanoo, puhunhan mä itsekin toisista äideistä mammoina välillä.

Mä taas luulin aloituksen nimenomaan tarkoittaneen tätä palstaa ja palstalla muodostunutta mammoittelukäytäntöä. En usko tulevan oikeasti yllätyksenä kenellekään, että mamma on ruotsiksi äiti yms.

Kun aloittaja kirjoitti
luulin tosiaan aloituksen koskevan keskustelua ts. palstaa.

Niin, mutta kun aika harva kokee mammoittelua loukkaavana, niinkuin näistäkin kommenteista jo selviää. Onneksi en hengaile täällä kovin paljon, niin ei tule opittua kaikkia näiden älyn jättiläisten älynväläyksiä ja luultua, että niissä on jopa joku vinha peräkin.

Juu,lähinnä näitä palstajuttuja pohdiskelin ;) Kuten jo totesinkin niin se on sitten asia erikseen jos joku kutsuu itse itseään mammaksi,mutta tuntuu että täällä mamma on lähinnä joku alentava nimitys.

Toki sen verran ymmärrän että ruotsiksi mamma tarkoittaa äitiä mutta siitähän nyt ei tainnutkaan olla kysymys. Pahoittelen jos joku ymmärsi tämän aloituksen väärin,lähinnä tosiaan ihmettelin sitä miksi mamma-sanaa käytetään nykyään niin paljon negatiivissävytteisissä keskusteluissa ja kommenteissa. Ihan kuin se sanan käyttäjä olisi itse ihan normaali ihminen ja äiti,mutta muut on vaan jotain mammoja. Verratkaa vaikka "meidän lapset,muiden kakarat".

[QUOTE="vieras";26324910]Tsemppiä sitten lasten kanssa, kun ne ensin kutsuvat äiskäksi ja myöhemmin mutsiksi. [/QUOTE]
Tässä on taas otettu esiin kummallinen uskomus, jonka mukaan lapset tekevät ihan mitä itse haluavat (varmaan kaikissa asioissa?). Kyllä meillä on perheen kesken sovittu, millä nimellä kukin haluaa itseään kutsuttavan. Se koskee sekä äitiä että isiä, isovanhempia, ja lisäksi myös jokaista lasta, joka esimerkiksi haluaa/ei halua itseään kutsuttavan jollakin lempinimellä. (Hellittelynimellä...?)

Ja tiedän kyllä, että murrosikäiselleni olen kavereiden keskuudessa varmaankin mutsi, mutta ei hän tule sitä päin naamaa sanomaan, koska tietää, etten tykkäisi.

Mulle mamma tarkoottaa isoäitiä. Äitinisää oon sanonu aina mammaksi vaikka en oo edes tavannu koko ihmistä.

En mä osaa itteäni pitää mammana koska en oo isoäiti. Tiän kyllä, että mamma on eri maissa ja kielissä äitiä tarkoottava sana.

[QUOTE="vieras";26324655]Onko se nykyään joku loukkaava ja halveksiva synonyymi äidille? Joka keskustelussa mammat sitä ja mammat tätä. Ihan kuin kirjoittaja itse ei kokisi kuuluvansa näihin mammoihin.

Mä olen alle kolmekymppinen naisihminen jolla on kaksi lasta,mutta en tosiaan ole mikään helvetin mamma. Tai äipykkä. Tai äippäliini. Enkä äiteile.

Muita sanoja tai ilmauksia jotka tulee korvista ulos..? :D

p.s Mulle mamma on isän äiti.[/QUOTE]

Joku on heränny väärällä jalalla?

Itse kutsun aviopuolisoani emännäksi.

Meikäläisessä sana mamma, herättää vain positiivisen mielikuvan :).

Ai vaikka joku kirjoittaa että "siellä ne palstamammat taas kyttää toisiaan"? Ihan vaan positiivisesti joku tuonkin on tarkoittanut..? No,mä en voi sille mitään että tuo mamma-sana on palstan myötä saanut jotenkin epämiellyttävän sävyn :) Voihan eukkokin olla hellittelynimi,mutta jos joku tuntematon alkaa eukottelemaan niin tuskin se mitään lepertelyä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Metsäpeikko;26326107:
Joku on heränny väärällä jalalla?

Itse kutsun aviopuolisoani emännäksi.

En suinkaan :) Pohdiskelin vain että miksi juuri tuo mamma-sana on otettu käyttöön negatiivisessa mielessä. On myös eri asia kutsua puolisoaan emännäksi hellittelymielessä kuin jos vaikka sun naapuri sanoisi että siellä se naapurin emäntä taas levittää persettään kotona. Silloinhan se emäntä ei olisi varmaankaan tarkoitettu hellittelynimeksi sun vaimolle jos koko muu lause on tarkoitettu halventavaksi. Ymmärsitkö..? :)

En todellakaan ole mikään mamma. Ällöttävä sana, ruotsia jos puhutaan niin olkoon, mutta ei tarvitse suomeen sotkea.
Isäni puolen mummoa kutsutaan mammaksi. Mutta minä en ole mikään mamma tai äippä jne. Lapselle minä ja mieheni olemme äiti ja isä, toisillemme etunimet. (kulta, kultsi käy myös, mutta ei mamma)

[QUOTE="a.p";26326680]Ai vaikka joku kirjoittaa että "siellä ne palstamammat taas kyttää toisiaan"? Ihan vaan positiivisesti joku tuonkin on tarkoittanut..? No,mä en voi sille mitään että tuo mamma-sana on palstan myötä saanut jotenkin epämiellyttävän sävyn :) Voihan eukkokin olla hellittelynimi,mutta jos joku tuntematon alkaa eukottelemaan niin tuskin se mitään lepertelyä on.[/QUOTE]

JOS nyt edes luit tekstini niin missähän olen maininnut sanan palstamamma tai yleensäkin kyseenalaistanut mamma-sanan epämiellyttävän sävyn? Ihme hyypiöitä taas liikkeellä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä