mikä hammastahna ei ärsytä suuta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hammaspeikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hammaspeikko

Vieras
mulla ärsyyntyy suun limakalvot herkästi ja aftoja on ollut. käytän just elmexiä ja illalla taas tuntu että eipä oo hyvä aine. Kaupasta oon ostanut sitä sun tätä missä sitä valkasevaa ainettakin mut niitä en oo enää käyttäny ku nekin tuntus ärsyttävän. oisko apteekissa jotaa tarjolla. Tuntuu että aftat ei ikinä parane.

Alkuperäinen kirjoittaja hammaspeikko:
mulla ärsyyntyy suun limakalvot herkästi ja aftoja on ollut. käytän just elmexiä ja illalla taas tuntu että eipä oo hyvä aine. Kaupasta oon ostanut sitä sun tätä missä sitä valkasevaa ainettakin mut niitä en oo enää käyttäny ku nekin tuntus ärsyttävän. oisko apteekissa jotaa tarjolla. Tuntuu että aftat ei ikinä parane.

Huomasin että sulla ollut aftoja.Oletko saanut siihen lääkettä? Olin maanantaina juurihoidossa,ja eilen kävin näyttää kun mulle ilmestyi iso valkoinen kipeä alue juurihoidetun hampaan kohdalle ien kohtaan.Se tuli heti maanantai iltana.Hammaslääkäri sanoi että on afta,mahtaakohan tuommoinen tulla heti muutama tunti juurihoidon jälkeen? Ei oikein välittänyt kun kävin.Miltä oma aftasi näyttivät? Mikä sen sai aikaan ?

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa:
Minä puolestani vannon sensodynen nimeen, siihen siirryttyäni ei ole aftoja näkynyt. Ja saa ihan normaaleista kaupoista.

Miltä sinun aftasi näyttivät? Mitä lääkettä siihen sait ? itse en saanut mitään kun kävin näyttää juurihoidettua kipeää hammasta,ja juurihoidon kohdalla aftaa.Näin hammasl.väitti

Ei mullakaan lääkettä ole aftoihin muuten kun niitä lääketabletteja sellasen puhkeamisen myötä. Tota tahnaa oon käyttäny ehkä 6kk ja eipä oo näkyny juurikaan aftoja/ollu suuärsytystä.

en oo saanu aftoihin lääkettä!ja ei saanu mun lapsikaan vaikka oli oikee paha. Mulla on kitalaessa ja tulee sitten koko kitalaki helläksi. Apteekistahan saa kyl jotaa niihin aftoihin. Mutta nyt kyl miettii niin mulhan on ikenetkin ärhäkät joistain kohdista....

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ei mullakaan lääkettä ole aftoihin muuten kun niitä lääketabletteja sellasen puhkeamisen myötä. Tota tahnaa oon käyttäny ehkä 6kk ja eipä oo näkyny juurikaan aftoja/ollu suuärsytystä.

Menikö sulla ikenet rikki muista tahnoista? Mistä noita aftoja tulee? Mulle tuli juurihoidon jälkeen ei ole ennen ollut ,ja tuli vielä juurihoidetun hampaan ikeneen.Miltä aftasi näyttivät? valkoisilta?

Meillä lapset käyttää Pirkan hammastahnoja...kahdella tytöllä tulee aftoja Pepsodentista samantien,jos sitä käyttävät... :/
Mutta näissä Pirkan Fluori-hammastahnoissa ei oo sitä samaa ainetta kuin Pepsodentissa,eikä see niitä aftoja... =)

Minä puolestani vannon sensodynen nimeen, siihen siirryttyäni ei ole aftoja näkynyt. Ja saa ihan normaaleista kaupoista.

Tätä mullekin hammaslääkäri suositteli, kun mulla on ienrajasta toi hampaan kaula hiemen paljastunut muutamasta hampaasta, ja vihlovat niin pirusti. Oonkin nyt käyttäny jonkun aikaa sensodyneä ja vihlonta on selvästi vähentynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja emuliinu:
Meillä lapset käyttää Pirkan hammastahnoja...kahdella tytöllä tulee aftoja Pepsodentista samantien,jos sitä käyttävät... :/
Mutta näissä Pirkan Fluori-hammastahnoissa ei oo sitä samaa ainetta kuin Pepsodentissa,eikä see niitä aftoja... =)

Eihän aftoja tule mistään ainesta,vaan stressi tietyt sairaudet,puutstilat aiheuttavat tällaista.jopa voi aftoja ilmestyä limakalvon rikkoutuneelle kohdalle esim jos on haava tai puree huuleen

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:

Tätä mullekin hammaslääkäri suositteli, kun mulla on ienrajasta toi hampaan kaula hiemen paljastunut muutamasta hampaasta, ja vihlovat niin pirusti. Oonkin nyt käyttäny jonkun aikaa sensodyneä ja vihlonta on selvästi vähentynyt.

Ei sulla ikenien kohdasta mennyt rikki? Mulla tuntuu olevan tuo yksi kohta kun harjaamisesta tulee ienkohta kipeeksi.Voisiko olla pepsodent tahnasta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja emuliinu:

Eihän aftoja tule mistään ainesta,vaan stressi tietyt sairaudet,puutstilat aiheuttavat tällaista.jopa voi aftoja ilmestyä limakalvon rikkoutuneelle kohdalle esim jos on haava tai puree huuleen

Ja 9v ja 1v on tosi paljon stressiäkin ja silleen....
;)

Näin täällä netissä lukee:

Aftat eivät ole tarttuvia. Ne saattavat johtua kehon autoimmuunireaktiosta, mikä tarkoittaa sitä, että elimistön omat solut hyökkäävät suun pintakudoksen soluja vastaan.

Seuraavilla tekijöillä on arveltu olevan osuutta aftojen synnyssä:

* Raudan tai vitamiinien puute (koskien erityisesti B12- tai C-vitamiinia)
* Ruuansulatuselimistön sairaus kuten Crohnin tauti tai haavainen paksusuolentulehdus (= Colitis ulcerosa)
* Keliakia
* Hormonaaliset syyt; monet naiset saavat aftoja kuukautisten aikaan
* Stressi
* Tietynlaiset ruoat tai juomat
* Hammastahnat, jotka sisältävät natriumlauryylisulfaattia

Ja tää on syynä meillä...mitä luultavammin.. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:

Ei sulla ikenien kohdasta mennyt rikki? Mulla tuntuu olevan tuo yksi kohta kun harjaamisesta tulee ienkohta kipeeksi.Voisiko olla pepsodent tahnasta?

Ei mulla varsinaisesti oo rikki mistään kohtaa mikään, jostain syystä vaan ien on kai noussut sen verran et se hampaan kaula on paljastunut. Tästä viimeks hammaslääkärissä sanoin, ja tosiaan suositteli käyttämään vähemmän hankaavia tahnoja, kuten esim sensodyne. Pepsodent ja Golgate ovat kuulemma kaikkein voimakkaimpia tahnoja, ja voivat aiheuttaa herkkäsuisille ongelmia.