Mikä h*lvetti noita ulkomaalaistaustasia vaivaa!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "naapuri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"naapuri"

Vieras
Joka ilta ja yö pitää rampata tuossa käytävässä ja mölytä ku joku apinalauma. Ja jos ne yksin on liikkeessä niin ne laulaa (tai ainakin yrittää laulaa) kovaan ääneen. En ole rasisti, mutta pikkuhiljaa jo hermot kiristyy noihin. Ei sen pitäis olla niin vaikeeta ottaa toiset ihmiset huomioon, kun kerran kerrostalossa asutaan.

Ja miksi ne ei osaa keskustella normaalilla äänellä vaan aina pitää huutaa ja nauraa joka toisen sanan jälkeen?? Ei voi ymmärtää..

Olen sanonut, mutta huonolla englannilla niille kun jotain yrittää selittää niin ne ei tajua tai ei halua tajuta. Pyytelevät vain anteeksi ja jatkavat samaan malliin.

Mutta vaikka luonne olisi minkälainen niin pitäisi kuitenkin ottaa toiset ihmiset huomioon.

[QUOTE="naapuri";25853575]Olen sanonut, ne ei tajua tai ei halua tajuta.
Mutta vaikka luonne olisi minkälainen niin pitäisi kuitenkin ottaa toiset ihmiset huomioon.[/QUOTE]

veikkaan, ei ne halua olla kunnolla niin esittävät että eivät tajuaisi.

Meilläkin ollut ollut ongelmana tuo pari vuotta. Taloyhtiön säännötkään eivät tunnu menevän jakeluun. Rappua ja parkkipaikkaa pidetään kaatopaikkana, toistuvista huomautuksista huolimatta häiriköidään yöaikaan, huudetaan parvekkeella yms.

Mitä tekemistä tolla ulkomaalasuudella on minkään kanssa? Sun maailmankuvas on just tollanen perustollo, joka ei sitten näe mitään muuta kun sen mikä ekaks tulee vastaan...miltäs se tälläi itsetä tuntuu?

Jos on ongelma naapurin kanssa, sit on ongelma naapurin kanssa, diilaat sen kanssa just niinku naapuriongelmien kanssa diilataan: mennään sanomaan, sitte kirjallisesti, sitte poliisille.

[QUOTE="pop";25853763]Mitä tekemistä tolla ulkomaalasuudella on minkään kanssa? Sun maailmankuvas on just tollanen perustollo, joka ei sitten näe mitään muuta kun sen mikä ekaks tulee vastaan...miltäs se tälläi itsetä tuntuu?

Jos on ongelma naapurin kanssa, sit on ongelma naapurin kanssa, diilaat sen kanssa just niinku naapuriongelmien kanssa diilataan: mennään sanomaan, sitte kirjallisesti, sitte poliisille.[/QUOTE]

Oot rasisti! :x

[QUOTE="pop";25853763]Mitä tekemistä tolla ulkomaalasuudella on minkään kanssa? Sun maailmankuvas on just tollanen perustollo, joka ei sitten näe mitään muuta kun sen mikä ekaks tulee vastaan...miltäs se tälläi itsetä tuntuu?

Jos on ongelma naapurin kanssa, sit on ongelma naapurin kanssa, diilaat sen kanssa just niinku naapuriongelmien kanssa diilataan: mennään sanomaan, sitte kirjallisesti, sitte poliisille.[/QUOTE]

No sitä tekemistä, että ne on juurikin ulkomaalaisia jotka täällä rymyävät. Sama ongelma on ollut useammassakin kerrostalossa jo jossa olen asunut tai tuttuni asuvat. Ei se ole minun vikani, että tässä(kin) talossa suomalaiset ovat rauhallisempia kuin ulkomaalaiset. Eikä kukaan suomalaisista jää keskutelemaan, tai itseasiassa huutamaan tuohon käytävään.

Ja niinkuin jo sanoin,en ole rasisti mutta asia nyt on vain näin.

Perustollo? Jos minun mielestäni pitäisi noudattaa YHTEISIÄ sääntöjä niin sekö on jotenkin väärin? Sinä se tollo tässä taidat olla. Enkä ole ainoa joka tästä on jo valituksen tehnyt niin tämä ei ole pelkästään minun kantani asiaan, vaan itseasiassa aika monen asukkaan. Pitäiskö mun nyt mennä kysymään niiltä jotka tuolla rymyää ja häiritsee, että miltäs niiltä tuntuu tämä tilanne kun he ovat saanet jo niin monta valitusta, AIHEESTA.

Alkuperäinen kirjoittaja punaviherhörhö;25853745:
Monikultturisuus on rikkaus. Suomalaisen on sopeuduttava monikulttuurisuuteen, ei suinkaan toisinpäin.

mutta sekö antaa oikeuden häiritä naapureita yöstä toiseen, häiritä toisten yöunia?

Onhan se niin, että toisissa kulttuureissa on toiset tavat. Eli mykkä suomalainen kun on tottunut hiljaisuuteen, kun taas joku toinen on tottunut koko korttelin läpi kantavaan keskusteluun.

Ymmärrän ketjun aloittajaa ja olen periaatteessa samaa mieltä, että maassa maan tavalla. Tämä tietysti muiden arvomaailmaa kunnioittaen, jotka Suomessa asuvat. Jos järjestyssääntöjä ei seurata ja ystävällinen puhe ei tepsi niin toimitaan protokollan mukaan.

Itsekkin olen asunut monien eri maista tulleiden henkilöiden kämmppiksenä aikoinaan. Hyvin tultu juttuun, vaikka aina ei samaa mieltä asioista oltukkaan. Nyt olen naimisissa ulkomaalaisen kanssa ja kun käydään hänen kotimaassaan niin en mene sanomaan, että voisitteko olla hiljempaa, koska tämä on osa kyseisen maan kulttuuria.

[QUOTE="naapuri";25853575]Olen sanonut, mutta huonolla englannilla niille kun jotain yrittää selittää niin ne ei tajua tai ei halua tajuta. Pyytelevät vain anteeksi ja jatkavat samaan malliin.

Mutta vaikka luonne olisi minkälainen niin pitäisi kuitenkin ottaa toiset ihmiset huomioon.[/QUOTE]

Mä oon konkreettisesti näyttänyt, ja hitaasti kertonut; en samasta asiasta, mutta työjutuista.

Mä en usko mihinkään kulttuurieroavaisuusjuttuihin. Tai no joo, puheäänen volyymi voi olla kulttuurijuttu, samoin esim. se että syödään ruokaa vasta klo 23 illalla puolen suvun voimin, mutta kaikenmoinen naapureiden häirintä on vaan kusipäisyyttä ja/tai sitä ettei yksinkertaisesti ajatella että joku ihan oikeasti häiriintyy.

En tosin tunne vaikkapa somalikulttuuria, mutta meidän naapurustossa on virolaisia ja venäläisiä, ja turkkilaiset taas on sattuneesta syystä tuttuja, eikä ne kyllä (siis mun tutut ja naapurit ainakaan) harrasta tuollaista. Oma kotiulkomaalaiseni ei meinaa viitsiä suihkuunkaan mennä klo 22 jälkeen, vaikka tulee töistä hikisenä ja likaisena, kun ajattelee että naapuri häiriintyy - mutta olen saanut hänet tajuamaan sen, että suihkussa saa kyllä käydä, eikä se häiritse ketään. Telkkaria katsoo kuulokkeet korvilla ettei naapuriin kuulu, mikä on erittäin jees koska saattaa katsoa telkkaria aamuviiteen saakka kun ei aamulla kerran täydy töihin herätä ;) (tekee siis töitä ilta- ja yöpainotteisesti, ei 8-16).

Se vaan häiritsee kun puolenyön aikoihin menee lotraamaan sitä vettä tuntikausiksi.
Harva kai suihkussa tuntikausia on, jos sitä tarkoitat...

Ja suihkussa saa käydä :), asia on tarkistettu isännöitsijältä (kahdeltakin), koska aikaisemmassa asuinpaikassa oli saniteettikyttääjä naapurina & hän kielsi kaikkia vetämästä vessaa klo 21-07 välisenä aikana (eikä vessassa käynti muutenkaan ollut suotavaa kuulemma :D), pesemästä käsiään, yms.

Jos nuo normaalit elämän äänet häiritsee, niin ei voi asua kerrostalossa.

Yhteistyössä