Mikä ehkäisymuoto...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja typykkä26
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

typykkä26

Vieras
Nyt alkaa jo riittää tämä e-pillereiden popsiminen. Noin 10 vuotta jo on/off syönyt niitä, yleensä useita vuosia aina putkeen, ja tuntuu vaan ettei tämä ole ihan järkevää...

Jätin pillerit pois viime kuussa, ja jo nyt libido on pompannut taas heti taivaisiin, liekkö psykologinen vaikutus vai mikä... Mut nämähän on aina hankalia juttuja, aina alottaa seurustelun - elämäntapa muuttuu muutenkin ja ei sitten tiedä onko laskenut libido pillereiden vai minkä syytä...
Yleisesti ottaen olen havainnut että "pahin terä" minusta lähtee pillereiden aikana pois.

KUITENKIN. Jotenkinhan tässä pitäisi suojautua raskaudelta.

E-pillerimerkkini on ollut Mercilon jo usean vuoden.
Olen siis 26 nainen, en ole synnyttänyt joten kierukka pois laskusta?
Ehkäisylaastarit ehkäpä?
Ehkäisyrinkula ei tunnu omalta, kun en edes tampooneja ole tottunut käyttämään.

Olen käynyt aina terveyskeskuksen gynellä, voisko joku antaa myöskin hinta-arvion mitä normikäynti yleisesti ottaen maksaa "oikealla" gynellä? Ei siis erityisiä testejä, jos ottaisi vaikka tämän ajan vaan pillereiden vaihtoon liittyen?

Kierukka ei ole poissa laskuista vaikka et olisi synnyttänyt. Hae Elleistä "hormonikierukka" tai "kuparikierukka" ja löydät monta keskustelua. Mene terveyskeskuksen perhesuunnitteluneuvolaan / ehkäisyneuvolaan keskustelemaan juuri sinulle sopivista vaihtoehdoista.

Jotain 70-100 euroa, riippuu ottaako jotain testejä. Aika monella esim papa maksaa 40 euroa... Ainakin Helsingin terveyskeskuksessa on tuollainen perhesuunnitteluneuvola, missä laitetaan eka kierukka (kumpi vaan) ilmaiseksi. Yksityisellä saat eka reseptin, haet kierukan apteekista (maksaa 170 euroa) ja meet uudelle vastaanotolle. Kalliiksi tulee.

Jos sinulta ei ole otettu papa-näytettä pitkään aikaan, niin ennen kierukan laittamista vaaditaan alle 2 vuotta vanha papa-tulos.

Omassa kotikunnassani laitetaan kenelle vain kunnan asukkaalle kierukka ilmaiseksi. Ekalla käynnillä ottavat taustatiedot ylös, kertovat eri kierukkatyyppien hyvät ja huonot puolet ja ottavat papa-näytteen sekä antavat kierukkareseptin. Seuraava aika on sitten laittoaika, jolloin menee vastaanotolla reilu vartti siihen, kun laittavat kierukan paikoilleen (ja tarvittaessa ottavat sitä ennen vanhan pois).

Omalla kohdallani viime syksynä hormonikierukka maksoi 160 euroa ja muita kuluja ei siis tullut. Tuo kierukka kestää 5 vuotta. Edellinen hormoniton kuparikierukka oli halvempi ja se oli minulla n. 7 vuotta. Itselläni on ollut niin hyvät kokemukset julkisesta ehkäisyneuvolatoiminnasta, että eipä ole tullut mieleen ihan heti siirtyä yksityiselle puolelle, kun olen saanut niin hyvää palvelua.

Kierukka taitaa olla halvin ehkäisykeino, kun laskee, montako euroa se tekee päivää kohti. Oman laskuni mukaan tämä nykyinen kierukka maksaa minulle laskennallisesti 0,08 euroa per päivä...

Kannattaa tarkistaa työterveys- tai opiskelijaterveydenhuolto, sillä joskus gynekäynnit kuuluvat sopimukseen, vaikkei kyseessä olisikaan sairauden hoito.

Alkuperäinen kirjoittaja folömlöfsd:
Niin, Helsingissä siis itse kierukkakin (eka) on ilmainen, ei vain sen asennus. Puhdasta säästöä 170 euroa.

Mitä ihmettä, Helsingissä eka kierukka ilmainen? Kunnallisestiko laitettuna? YTHS ainakin perii kierukan hinnan + normaalin lääkärissäkäyntipalkkion, joka toki on edullinen, mutta sittenkin...