Mikä ehkäisykeinoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aPPuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aPPuva

Vieras
Aiemmin söin meliane e-pillereitä jotka lääkäri vaihtoi vuosi sitten minipillereihin mm korkean verenpaineen takia. Minipillerit eivät minulle sopineet joten lopetin niiden syönnin ja nyt olen ilman ehkäisyä jos kondomia ei lasketa.Olen vakituisessa parisuhteessa elävä 30-vuotias lapseton, mies ei suostu käyttämään kondomia jatkuvana ehkäisyvälineenä ja tarkoituksena ei ole saada lapsia pariin vuoteen. Mikä siis kävisi ehkäisykeinoksi?

Ehkäisyrengas ja laastari eivät todennäköisesti käy, koska sisältävät molemmat kahta hormonia niinkuin tavalliset yhdistelmä e-pilleritkin. Itse jouduin lopettamaan e-pillerit aurallisen migreenin takia ja siirryin minipillereihin, joissa on ongelmana jatkuva tiputteluvuoto. Kuparikierukka voisi sinulle sopia, siinähän ei ole mitään hormoneita, mutta synnyttämättömille sitä ei mielellään laiteta. Itselleni se ei ollut vaihtoehto, koska vuoto on muutenkin runsasta ja kuparikierukka saattaa lisätä vuodon määrää jopa 80%!

Olen syönyt minipilleireitä nyt 4kk, sitä ennen käytettiin kortsua vuoden ajan. Paikat hankautu rikki ja alapäätä poltteli, vaikka liukkari oli käytössä. (miehellä iso vehje ja itsellä ahtaat paikat) Yksi ainut ainakin 15:sta eri merkistä ja mallista sopii, sekä miehelle että minulle, joka oli vähän hankalaa ja kyllähän kortsun kanssa tuntuu erilaiselta. Jossei tiputteluvuoto ala loppumaan vähitellen (2 kuukauden sisään), tai joutuupi miettimään miten tässä sitten ehkäistään. Uskomatonta, että voi olla näin hankalaa! Ja ongelmana on vielä kivuliaat menkat, joihin ei auta mitkään kolmiolääkkeet. Gynelogi ei tiennyt mitä seuraavaks kokeiltas, aikasemmin ehdotti yasminella e-pilsuja, mutta aurallisen migreenin kans veritulpan riski nousee 100-kertaiseksi, joten heipparallaa vaan. Eli kaipa tässä on sit siirryttävä taas kortsun käyttäjäks, jossei minipillerit toimi :(

Ihan perseestä, ettei voida kehitellä hormonittomia ehkäisymenetelmiä joka kävisivät myös synnyttämättömille! Lapset jo tehneen tai niitä haluamattomanhan olisi helppo ratkaista koko ehkäisyasia sivuoireettomasti sterilisaatiolla. Itse olen kondomeihin joutunut tyytymään, tosin alkaa tuntua siltä että mielummin olen vaikka kokonaan ilman seksiä. Pessaaria olen miettinyt, mutta semmoisiahan ei Suomessa myydä ja jotenkin tuntuu, että siittiöt tappava vaahto jota niiden kanssa käytetään ei voi olla kovin hyväksi omalle terveydelle.

Yksi vaihtoehto on myös luonnonmukainen ehkäisy, jos vain olet niin tunnollinen, että jaksat joka aamu mitata aamulämmön ja tutkia emättimen limoja pitkin päivää. Ei todellakaan kaikille sopiva menetelmä ja vaatii aika paljon opettelua ennen kuin siihen uskaltaa luottaa. Ja tiettyinä aikoina kierrosta joutuu tietysti edelleen käyttämään kortsua (tai pidättäytymään), mutta kuitenkin kierron loppupuolella ja alkuvaiheessa voi mennä paljaalla.

http://metku.net/~pesu/ehkaisy/luonnolliset.php
tcoyf.com

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt ämmä:
Ihan perseestä, ettei voida kehitellä hormonittomia ehkäisymenetelmiä joka kävisivät myös synnyttämättömille! Lapset jo tehneen tai niitä haluamattomanhan olisi helppo ratkaista koko ehkäisyasia sivuoireettomasti sterilisaatiolla. Itse olen kondomeihin joutunut tyytymään, tosin alkaa tuntua siltä että mielummin olen vaikka kokonaan ilman seksiä. Pessaaria olen miettinyt, mutta semmoisiahan ei Suomessa myydä ja jotenkin tuntuu, että siittiöt tappava vaahto jota niiden kanssa käytetään ei voi olla kovin hyväksi omalle terveydelle.

Kierukat käy myös synnyttämättömille, vaikka jostain syystä monet luulee, ettei käy. Eli miten olis kuparikierukka?

Alkuperäinen kirjoittaja Tree:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt ämmä:

Kierukat käy myös synnyttämättömille, vaikka jostain syystä monet luulee, ettei käy. Eli miten olis kuparikierukka?
Ainoa lääkäri jolle onnistuin saamaan ajan ei suostunut edes keskustelemaan tuon laittamisesta, kuulemma saattaa aiheuttaa lapsettomuutta ja heillä ei niitä suostuta laittamaan. Väkisin tunki käteen ehkäisyrengasreseptin, ainoa vaihtoehto sille oli pillerit. Yksityiseltä ehkä saattaisi tuurilla saada, muttei ole varaa mennä, voi olla ettei se sitten sopisikaan (esim. tutullani aiheutti niin kamalia kipuja, että oli pakko poistaa ja monella synnyttämättömällä kohtu on liian pieni ettei mahdu). Toisaalta tuntuisi tyhmältä laittaa kuparikierukka jonka ehkäisyteho riittää viideksi vuodeksi, kun toivoisin pääseväni jo parin vuoden päästä yrittämään lapsen tekoa. Muutenkin vierasesine kohdussa tuntuu lähes yhtä vastenmieliseltä ajatukselta kuin täysin moitteettomasti toimivan hormonitoimintansa sotkeminen keinotekoisilla hormoneilla, mielummin käyttäisin semmoista ehkäisyä joka on käytössä vain seksin harrastamisen ajan, mutta tässäpä ei ole vaihtoehtoja kuin kondomi. Miksihän esim. persona-laitteita tai pessaareita ei saa enää Suomesta kun etenkin jälkimmäiset ovat monissa maissa hyvin suosittu nuorten parien ehkäisymenetelmä?

Rytmimenetelmä olisi itselleni ok, mutta vaatisi kumppanin, joka hyväksyy menetelmän epävarmuuden sekä on valmis sitoutumaan sen käyttöön myös omalta osaltaan.

Minua kummastuttaa tuollaiset miehet, jotka eivät SUOSTU käyttämään kumia. Kyllä se niin on, että heivaisin aika nopsaa ukon mäkeen tollaisessa tilanteessa. Kaikki kun eivät halua ylimääräistä hormonia syödä. Eipä ole kovin kummoista syödä ylimääräistä hormonia ja ottaa siten itselleen myös terveysriskejä.

Itse mietin kanssa kuumeisesti mitä tekisin ehkäisyn suhteen. Olen 27vuotias nainen ja kokeillut e-pillereistä monta eri merkkiä. Aiheuttivat mielialan vaihteluita ja lopulta tuli kielto niihin, aurallisen migreenin vuoksi. Sitten testasin laastarinkin välissä. Siitä siirryin patentex oval emätinkapseleihin, joita käytin melkein kaksi vuotta. Elämä oli ihanaa ilman ylimääräistä hormonia. Sitä oikein havahtui, että tällaistako elämä oikeasti on! Ihana tunne oli.

Kuitenkin yhtäkkiä aloin neurotisoimaan niiden luotettavuudesta. Oikein käytettynähän ne ovat ihan luotettavia, mutta joku mörkö hiipi mieleeni ja aloin pelkäämään niiden pettämistä. Meni seksihalutkin oikeastaan, koska pelkäsin kokoajan, että ne eivät pidäkään. Hassua, koska kaksi vuotta olivat toimineet hyvin.

No sitten puolisen vuotta sitten otin testiin cerazette minipillerit. Eli taas hormonia. Kuukautisia ei ole ollut puoleen vuoteen ollenkaan, eli jäivät pois kokonaan. Iho on huonontunut, rinnat on tosi arat ja kipeät. En voi kunnolla edes koskettaa niitä mm. pestessä koska särkee ja vihloo. Ovat myös todella turvoksissa. Muuten paino ei ole noussut ollenkaan, ainoastaan kuppikoko 70B--->70D.

Olen melko äkkipikainen ja tuntuu, että saan kokoajan purra hammasta, etten sano kellekkään rumasti. Etenkin miehen naama ottaa välillä päähän. Seksihalut eivät ole ennallaan, vaikkakaan eivät ihan kokonaan ole poistuneetkaan.

En saa kierukkaa, olen käynyt kahdella eri gynellä ja molemmat sanoivat, että eivät laita sitä, koska kohdunsuuni on niin onnettoman pieni. Kuulemma todella vaikea saada sitä.

En tiedä enää mitä tekisin. Vihaan sydämeni pohjasta kaikkea hormonaalista ehkäisyä. Kondomiin en luota, patentexiin en luota. Jäljelle ei jää enää mitään järkevää.

Minkä ihmeen takia miehille ei aleta pikkuhiljaa keksimään tällaisia?! Saisivat ne vuorostaan syödä ylimääräistä hormonia, kärsiä kaikki ne mielialan vaihtelut, finnit, turvotukset, kantaa riskiä veritulpasta jne jne..

Sen sanon, että yksikään mies ei minulle sanoisi, että minun täytyy hoitaa ehkäisy hormonaalisella tavalla, koska kyseinen herra ei suostu kondomia käyttämään!

Nyt syön ihan omasta "halustani" pillereitä, koska tosiaan raskauspelko on niin voimakas. En vain tiedä kuinka kauan näitä viitsin vedellä.

Kierukka laitetaan kelle tahansa jonko kohdun koko riittää, ainakin perhesuunnitteluneuvoloissa. Helsingissä esimerkiksi perhesuunnitteluneuvolassa voidaan laittaa kohdunsuulle puudutus ja jos ei onnistu sittenkään kohdunsuun ahtauden takia, niin laitetaan kätilöopistolla nukutuksessa. Eli ei todellakaan oo mahdotonta, ellei se ole sitten kohtu, mihin se värkki ei todellakaan mahdu.

[quote="Nyt syön ihan omasta "halustani" pillereitä, koska tosiaan raskauspelko on niin voimakas. En vain tiedä kuinka kauan näitä viitsin vedellä.[/quote]

Miksi et teetä sterilisaatiota jos raskauspelko on niin voimakas? Olet 27v, joten ilmeisesti et halua lasta. Itse olen steriloitu, koska en halua lapsia. Niin simppeliä se on.

quote] Miksihän esim. persona-laitteita tai pessaareita ei saa enää Suomesta kun etenkin jälkimmäiset ovat monissa maissa hyvin suosittu nuorten parien ehkäisymenetelmä?

Rytmimenetelmä olisi itselleni ok, mutta vaatisi kumppanin, joka hyväksyy menetelmän epävarmuuden sekä on valmis sitoutumaan sen käyttöön myös omalta osaltaan.[/quote]

Persona-laitteen saa tilattua helposti netistä. Itse tilasin muutama vuosi sitten omani englannista:

http://www.blushingbuyer.co.uk/

Alkuperäinen kirjoittaja personasta kiinnostunut:
Paljon niihin personan tikkuihin menee suunnilleen rahaa kuukaudessa? Niitähän kai pitäisi saada Suomesta vielä apteekeista.

Ainakin muutama vuosi sitten kuukauden tikut maksoivat noin 20€. Englannista sai tilattua halvemmalla, joskus olivat jopa tarjouksessa 12€/kk.

Se, etten saa kierrukkaa johtuu myös toisesta syystä. Eli minulla on ollut kohdunkaulan syövän vaikein esiaste, joka on leikattu. Senkään vuoksi ei mitään ylimääräisiä aleta sorkkimaan kohdunkaulalle.

Eli en oikeasti saa sitä kierrukkaa. En vaikka kävisin millä gynellä. Toisekseen en haluaisikaan, koska en halua mitään riskejä, en pienintäkään.

Sterilisaatiota en tahdo tehdä, koska en voi tietää mitä tahdon vaikka viiden vuoden päästä. Tällähetkellä en tahdo lasta, mutta en tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jouduin elämään kaksi vuotta odottaen, joudutaanko kohtuni poistamaan ja käsittelin asiaa hyvin paljon siihen aikaan. Otin riskin, että menetän kohdun lapsettomana ja toistaiseksi on kaikki hyvin. Kaikki voi silti muuttua uudestaan tämän asian suhteen. En halua itse lukita mitään vaihtoehtoa. Voi kuulostaa hassulta, mutta saman kokenut saattaa ymmärtää.