Mikä avuksi pahaan hikoiluun? (ei itse hiki, vaan se haju)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "haisuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"haisuli"

Vieras
Eli raskauden jälkeen hikoilu on pahentynyt. Imetyskin loppuui aikoja sitten, ettei sekään enää voi sotkea hormoneja. Oli toki hikoiluongelma ennen raskauttakin, mut nyt se on tosi pahana.

Mulla ongelma on siis se kamala pistävä hien haju. En koskaan kostu kainaloista, joten se ei ole ongelma, kuten muilla hikoilijoilla.

Käyn joka aamu suihkussa ja pesen kainalot pesusienellä ja saippualla. Pesusienen pesen usein ja vaihdan jotain 1-2 viikon välein. Usein kuorin kainalot kasvojenkuorinta-aineella.

Jos pesisin kainalot vain saippualla ja kädellä, ei haju lähtisi pois kainalosta. Se hiki on pinttynyt sinne kainaloon. Näin kesällä mä joudun usein menemään jonnekin vessaan kesken päivän ja pesemään kainalot 1-3 kertaa, jos haju yltyy.

Jos en heti 10minuutin kulussa laita deodoranttia kainaloon, niin alkaa jo hiki haista.

Mikään apteekin deodorantti ei ole auttanut pahemmin, nuo TripleDry yms saavat sen hien haisemaan todella vanhalle. Nehän lupaavat pitää kainalot kuivina, mikä ei siis ole mun ongelma, vaan tuo haju.

En syö punaista lihaa, enkä mausteita ruokaa, en juo alkoholia.

Tällä hetkellä käytän Causal Medeex -deodoranttia, joka lupaa pitää HAJUN poissa jopa 5 päivää yhdellä käytollä. No, olen onnellinen, jos se pitää edes 5 tuntia hajun poissa.

Muilla samoja ongelmia?

Ja laittakaa ne hampaat ja ikenet duuniin! Se on niiden tehtävä ja puhdistaa niitä. Esim omena hyvin puhdistaa ikeniä, kun sitä haukkaa. Monet elää nykyään liian pehmeällä ruualla, kaikki on pehmeää ja rasvaa täynnä, ei tarvitse pureskella.

Ai, miten kamala vaiva. Itsellä kesti kaksi vuotta synnytyksen jälkeen että hormonitoiminta normalisoitui. Itsellä hienhaju oli toisinaan ongelma, mutta atooppinen ihovaiva oikein pääsi valloilleen.

Yksi mikä tulee mieleen on saippuan vaihtaminen. Apteekista saa mietoja iholle ph-arvoltaan sopivia saippuoiya kuten Sebamed. Olen huomannut kauupasta ostettavalla Rexonalla haisevani enemmän. Olisiko myös käynnistä ihotautilääkärillä apua?

Itsehoito

Kun hajuhikisyys johtuu tavallisesti runsaasta hikoilusta, useimmille riittävät tehostettu hygienia ja deodorantti tai antiperspirantti tai jokin liikahikoilun hoitomuoto (ks. «Liikahikoilu»2). Jos syynä ei ole liikahikoilu tai hygienian puute, selvitetään mahdolliset sairaudet, lääkkeet ja ravintotottumukset. Itse hien epämiellyttävää hajua ei voi neutraloida tai peittää millään keinolla.

Milloin lääkäriin?

Lääkärin puoleen on syytä kääntyä, kun itsehoidot eivät ole auttaneet riittävästi ja kun epäillään hajun johtuvan jostakin taudista tai lääkkeestä. Hajuharhaluuloisuutta voidaan hoitaa tarvittaessa lievällä psyykenlääkityksellä.

Hienhaju (hajuhikisyys, bromhidrosis) :: Terveyskirjasto

[QUOTE="vieras";26747782]Pese ne kainolot kahdella eri saippualla perätysten ja vaihtele deodorantteja, kannattaa kokeilla välillä marketkamaakin.[/QUOTE]

Ei ole vaikea arvata varmaan, että olen kokeillut varmaan kaikki markkinoilla olevat deodorantit. Nää on nyt tälläisiä ekoja asioita, jotka kaikki tekee.

[QUOTE="a.p";26747798]Ei ole vaikea arvata varmaan, että olen kokeillut varmaan kaikki markkinoilla olevat deodorantit. Nää on nyt tälläisiä ekoja asioita, jotka kaikki tekee.[/QUOTE]

Lähinnä ajan takaa sitä, että tuplapesu kahdella eri pesuaineella saa ne tuoksut pois, jos sitä vähänkään jää, niin mikään deodorantti ei toimi. Apteekin aineista useimmat eivät siihen hajuun niinkään vaikuta, vaan paremminkin hikoilun määrään.

Samaten, jos käyttää vain yhtä deodoranttia jatkuvasti, niin sen toimivuus tuntuu kärsivän.

Nuo hajut tuntuvat liittyvän paljolti hormonitoimintaan, itse huomaan hajun olevan aina pahimmillaan kuukautisten aikana.

[QUOTE="a.p";26747822]Olen lukenut tuon ja varmaan muutkin hikiartikkelit, kiitos vaan. Yritän tässä nyt kysellä muiden kokemuksia.[/QUOTE]

Oletko lääkärille asiasta puhunut?

ostatko dödöt marketista?

mulla sama ongelma joka kesti n. 5 vuotta synnytyksen/imetyksen jälkeen. ostin apteekista aluksi tujuimman deon minkä löysin ja pikkuhiljaa pystyin siirtymään meidompiin apteekin dödöihin.

Alkuperäinen kirjoittaja täti;26750920:
ostatko dödöt marketista?

mulla sama ongelma joka kesti n. 5 vuotta synnytyksen/imetyksen jälkeen. ostin apteekista aluksi tujuimman deon minkä löysin ja pikkuhiljaa pystyin siirtymään meidompiin apteekin dödöihin.

Tuohon vastasin jo aloitusviestissä. Edes apteekin TripleDry ei auta, siitä tulee vaan pahempi vanhan hien haju. Se on tarkoitettu liikahikoiluun, josta mä en kärsi.

Onko vaatteihisi pinttynyt tuo haju? Jos johtuukin siitä osittai tuo haiseminen. Tuo ylipeseminen varmaan, jotenkin kiihdyttää hikirauhasten toiintaa eli kyseessä melkoinen noidankehä.

Oman kokemukseni mukaan Triple Dry on aika surkea, kokeile Absolut Torria! Se on sellaista kirkasta nestettä joka lupaa lopettaa kainaloiden hikoilun jopa viikoksi. Itse lisään sitä muutaman päivän välein, eikä hikeä erity kainaloissa enää oikestaan ollenkaan. Se on kyllä tosi tujua tavaraa, kirvelyyn kannattaa varautua, mutta siihen kyllä tottuu.

[QUOTE="Typy";26751369]Oman kokemukseni mukaan Triple Dry on aika surkea, kokeile Absolut Torria! Se on sellaista kirkasta nestettä joka lupaa lopettaa kainaloiden hikoilun jopa viikoksi. Itse lisään sitä muutaman päivän välein, eikä hikeä erity kainaloissa enää oikestaan ollenkaan. Se on kyllä tosi tujua tavaraa, kirvelyyn kannattaa varautua, mutta siihen kyllä tottuu.[/QUOTE]

Tätä peesaan... Absolut Torr on loistoaine! Kärsin ennen hienhajusta, oikein kitkerästä... pilasi paidat esim ja sai hävetä monta kertaa. Onneksi ne ajat on takana ja jo vuosia olen käyttänyt Torria. Suosittelen ap:täkin kokeilee!! =)

Okei en ole koskaan synnyttänyt, joten vaivani ei liity siihen. Mutta muuten sama juttu kun sulla, hikoiluni on määrällisesti hyvin pientä, välillä jopa olematonta. Mutta se HAJU! ei voi ymmärtää mikä muka voi puhtaassa vastapestyssä kainalossa haista?! lähes kaikki kaupan dödöt kokeiltu, ei apua. AT:tä joskus monta vuotta sitten kokeilin ja se poltti kainalot. Yritin sitä laittaa uudelleen jonkn aikaa sitten - yhtä kehnoin tuloksin.

Pesen kainalot aamusiin ja iltaisin, ja vasta kun tiedän meneväni jonnekin (edes kauppaan) niin pesen kainalot juuri ennen sitä ja levitän dödöä - ja muutamassa tunnissa jo haisee. Ostin apteekista nyt ACO:n 72h antiperspirantin, samantapainen toimintaperiaate kuin AT:ssä mutta hieman hellävaraisempi kun ei ole alkoholia. Täytyy yrittää sillä tukkia ihohuokoset ettei pääsisi yhtään kosteutta tulemaan... ärsyttää kun kosteuden puolesta voisi olla melkeinpä ilman dödöä, mutta hajun kannalta ei toivoakaan :( vaikka haisisin varmasti samalta riippumatta siitä käytänkö antiperspiranttia vai en. Aina se dödön haju muuttuu tunkkaiseksi ja siitä suoraan tulee se ällö hienhaju läpi.

En tiedä ,pitäisikö oikeasti mennä lääkäriin tämän asian kanssa, voisivatko he antaa jotain antibiottisalvaa tms? jos tämä onkin joku bakteeritulehdus tai vastaava, mihin ei tavalliset keinot auta? Desinfiointiaine, molkosan, etikka kaikki kokeiltu jo. Pliis vinkkejä tänne siihen HIENHAJUN torjumiseen !

sellainen asia, että jalkahiestä en kärsi, eli ongelma on oikeastaan vain kainaloissa. Rintsikoihin tulee joskus hienhajua jos olen ollut tosi kuumassa ja sellaisessa, että rintojen kohdalta hikoaa. mutta siis vaiva on paikallinen :( söin juuri antibioottikuurin, joka kyllä torjui ilmeisesti vatsassani olleen bakteeriepätasapainon, mutta hienhajuun sillä ei valitettavasti ollut mitään vaikutusta...

liottakaa vaatteita hajukohdalta etikka-vesi seoksessa muutama tunti ja puristakaa kuivaks sitte vaa pesukoneesee normi aineineen :) voi toki myös laittaa normi pesuaineitten lisäks lokeroon tai palloon vähän etikkaa..sillä ne pinttyneet hikihajut lähtee vaatteesta :) ei tarvii vaatteita roskiin heittää parin käyttökerran jälkeen

Yhteistyössä