mikä auttaa jos taapero saa ekan kerran astma kohtauksen?,ei siis oo lääkettä ym

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kylmä, kostea ilma ensiavuksi ja päivystykseen spiraa hengittelemään.

Muoks. saat lääkäriltä kyllä ventolinen reseptin (siis se lääkesumute ja babyhaler) ihan ilman astmadiagnoosiakin. Maksaa siinä ~25? babyhalerin kanssa. Itse lääkesumute reilu 5?

Joo, mun muksu meinasi kuolla ensimmäiseen astmakohtaukseen, tota ennen ei oireillut millään tavalla. Oltiin reissussa vielä silloin, ja päädyttiin monen mutkan kautta sairaalaan, lapsi tehohoitoon.
Onneks astmakohtauksen huomaa kun se alkaa, ehtii lääkäriin ennen kuin käy huonosti.

ei kylmää ilmaa missään nimessä! kylmä ilma supistaa keuhkoputkia entisestään ja aiheuttaa joillekin astmaatikoille nimenomaan kohtauksia. mene lapsen kanssa vessaan ja laita suihku päälle (n. 40 asteista vettä). siellä hengittelette rauhassa. mutta ihan ensin soita ambulanssi koska pienellä tilanne saattaa nopeastikin huonontua kovasti, eli en lähtisi itse ajelemaan ensiapuun.

Alkuperäinen kirjoittaja nti:
ei kylmää ilmaa missään nimessä! kylmä ilma supistaa keuhkoputkia entisestään ja aiheuttaa joillekin astmaatikoille nimenomaan kohtauksia. mene lapsen kanssa vessaan ja laita suihku päälle (n. 40 asteista vettä). siellä hengittelette rauhassa. mutta ihan ensin soita ambulanssi koska pienellä tilanne saattaa nopeastikin huonontua kovasti, eli en lähtisi itse ajelemaan ensiapuun.

No nimenomaan kylmä ilma :o

Mulle Likan astmalääkäri sanoi, että lämmin pahentaa tilannetta. Samoin oma lääkärini sanonut samaa.

muoks. en siis tarkoita jäistä ilmaa, vaan sellaista viileähköä... mitä sieltä sairaalan ilmaputkistakin tulee.

meillä suvussa astma vikaa ja itsekkin pahaa astmaa kärsinyt ensimmäiset 15 vuotta

meidän 2 pojalla on molemmilla pieniä astman oireita ollut havaittavissa hengutys/silmät muurautuu umpeen ym mutta vanhemmalla on nestemäinen ventoline ja nuoremmalle sumute ventoline +babyhaler

näitä annettu tarvittaessa ja auttaneet. kunnon astmaa kummallekkaan ei olla viä diagnoitu.

Yhteistyössä