Mikä ammatti mulle? Mihin kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja

Vieras
Ikää 28v, filosofian maisterin tutkinto (biotieteet) alla, mutta oman alan töitä ei tahdo löytyä kuin pätkissä ja pitempiaikaiset työsuhteet vaatisivat väitöskirjan tekoa, enkä usko, että jaksaisin ryhtyä siihen.

En kuitenkaan tahdo enää siivota ja olla kassalla, niitä hommia sain tehdä kyllästymiseen asti opisikeluaikana ja tahdon myös parempaa palkkaa. Eli mikä ala työllistää? Hoitoala on täysin poissuljettu vaihtoehto.

Oisko kannattanut lähteä jo aikoinaan ammattikouluun? Että korkea koulutus kannattaa aina:D Terveisin duunari joka on samanikäinen ja tienannut varmati jo enemmän kuin moin akateeminen eläkkeelle jäädessään:D

No uskoisin, että kannattaisi jotenkin kehittää nykyistä ammattiosaamista laajemmaksi. Oletko etsinyt töitä siis myös teollisuuden piiristä (lääke, elintarvike)? Eihän siellä luulisi olevan pätkätöitä vaan ne viittaavat sairaaloihin ja yliopistoihin.

* Biologian opettaja
* Alan myynti ja markkinointitehtävät?
* Tekniset lisäopinnot (DI tms) biotieteitä tukevalla tai laajentavalla pääaineella.

Mikä nykyisessä alassa on kivaa ja mikä ikävää?

No uskoisin, että kannattaisi jotenkin kehittää nykyistä ammattiosaamista laajemmaksi. Oletko etsinyt töitä siis myös teollisuuden piiristä (lääke, elintarvike)? Eihän siellä luulisi olevan pätkätöitä vaan ne viittaavat sairaaloihin ja yliopistoihin.

* Biologian opettaja
* Alan myynti ja markkinointitehtävät?
* Tekniset lisäopinnot (DI tms) biotieteitä tukevalla tai laajentavalla pääaineella.

Mikä nykyisessä alassa on kivaa ja mikä ikävää?

Lääkeala ja elintarvikeala ei oikein työllistä meitä luonto-orientoituneita (pääaine ekologia) biotieteiljijöitä, vaan lähinnä bioteknologiaa ja mikrobiologiaa opiskelleita. Itse en ole juurikaan opiskellut esim. kemiaa, mikrobiologiaa, fysiikkaa, matikkaa tms.,

Opettajan ammattiin tuskin pystyisin, menee samaan kategoriaan hoitoalan kanssa mulla. Tekniset lisäopinnot olisivatkin hyvä juttu, mutta kun pääaineeni ei ole kovin teknissuuntautunut, niin tuskinpa ottavat mua sellaiselle alalle. Veikkaan, että multa puuttuu liikaa pohjatietoja.

Bioanalyytikko? Tai DI ( on töitä enemmän kuin jaksaa tehdä ) ainakin miehelläni joka on fyysikko. Pääaine kannattaa vaan miettiä tarkkaan.

Uutta maisterintutkntoa en jaksaisi kyllä lähteä opiskelemaan alusta loppuun enää. Jos löytyisi ala, josta voisin tehdä vain maisteriopinnot, niin olisikin hyvä juttu. Harmi vaan, että mun tutkinto ei ole soveltuva kovinkaan moniin työlllistävän alan maisteriopintoihin. Enkä tiedä, tarvitseeko sen nyt olla edes samaa alaa, tai edes sivuavaa, kun ei tämä mun unelma-ammatti ole, mutta aikoinaan piti keksiä jotain.

Ammattikoulu, tai oppisopimus?

Itse en sinuna lähtisi enää korkeakouluun, akateemisena työllistyminen kun ei ole itsestäänselvyys ja sullakin alkaa ikää olla. Jos suunnitelmissa perhettä (vai onko jo?) niin kannattaisi ehkä vaikka joku tavallinen ammatti, josta töitä löytyy aina. Esim sairaanhoitaja, hoitoala on ihan hyvä vaihtoehto, tai vaikkapa joku sihteeri, kaupan alan tukinto.

[QUOTE="aloittaja";23935396]Lääkeala ja elintarvikeala ei oikein työllistä meitä luonto-orientoituneita (pääaine ekologia) biotieteiljijöitä, vaan lähinnä bioteknologiaa ja mikrobiologiaa opiskelleita. Itse en ole juurikaan opiskellut esim. kemiaa, mikrobiologiaa, fysiikkaa, matikkaa tms.,

Opettajan ammattiin tuskin pystyisin, menee samaan kategoriaan hoitoalan kanssa mulla. Tekniset lisäopinnot olisivatkin hyvä juttu, mutta kun pääaineeni ei ole kovin teknissuuntautunut, niin tuskinpa ottavat mua sellaiselle alalle. Veikkaan, että multa puuttuu liikaa pohjatietoja.[/QUOTE]

DI-opinnot eivät vaadi esim laajan matematiikan opintoja vaan ennen ainakin oli "kukkaiskiintiö". Puuttuvat lukio-tiedot opiskellaan aluksi.

Mikä estää sinua lukemasta bioteknologiaa? Vai kiinnostus on enemmän ekologian puolella? Ekologiasta minulle tulee suora assosiaatio metsäalan hommiin :) Mutta esim ympäristoalan insinöörin ja diplomi-insinöörin koulutus minusta voisi hyvinkin olla sopiva ala. Siinä on varmasti hyödyksi tietää luonnontieteistä ja ympäristön ekologiasta, jos suunnitellaan vaikkapa maa-aineksen käyttöä, jätteidenkäsittelyä, tiestöjä, jne. Teknisessä koulutuksessa plussana on, että harjoittelut, päättötyöt ja kesä/osa-aikatyöt ovat (tai voivat olla) hyväpalkkaisia...

(en ymmärrä miksi näissä ketjuissa kovin usein tarjotaan pph:ta, kaupan kassaa, siivoojaa tai sairaanhoitajaa vaihtoehdoiksi. Maailmassa on paljon muutakin).

Viimeksi muokattu:
DI-opinnot eivät vaadi esim laajan matematiikan opintoja vaan ennen ainakin oli "kukkaiskiintiö". Puuttuvat lukio-tiedot opiskellaan aluksi.

Mikä estää sinua lukemasta bioteknologiaa? Vai kiinnostus on enemmän ekologian puolella? Ekologiasta minulle tulee suora assosiaatio metsäalan hommiin :) Mutta esim ympäristoalan insinöörin ja diplomi-insinöörin koulutus minusta voisi hyvinkin olla sopiva ala. Siinä on varmasti hyödyksi tietää luonnontieteistä ja ympäristön ekologiasta, jos suunnitellaan vaikkapa maa-aineksen käyttöä, jätteidenkäsittelyä, tiestöjä, jne. Teknisessä koulutuksessa plussana on, että harjoittelut, päättötyöt ja kesä/osa-aikatyöt ovat (tai voivat olla) hyväpalkkaisia...

(en ymmärrä miksi näissä ketjuissa kovin usein tarjotaan pph:ta, kaupan kassaa, siivoojaa tai sairaanhoitajaa vaihtoehdoiksi. Maailmassa on paljon muutakin).

Heh, juu ei se ekologia oikeastaan liity metsäalaan mitenkään (ainakaan mun pääaineessa), vaan on enemmänkin eläinten käyttäytymistä ja populaatiotutkimusta. Tehdään tilastotietoa populaatiojakaumista ja mallinetaan erilaisia juttuja liittyen vaikka populaatiotiheyteen. Tutkitaan saaliiden ja saalistajien suhteita. Tämä vain yksi esimerkki.

En tiedä, onko kiinnostukseni varsinaisesti tällä alalla, kunhan jotain lähdin opiskelemaan aikoinani. Tekniset opinnot varmasti auttaisivat työllistymisessä, mutta mun melkein pitäisi sitten aloittaa ihan kandiopinnoista, mitä nyt olen kysellyt ja googletellut.

Bioteknologian opinnotkin joutuisin aloittamaan miltei alusta, kun ei ole juurikaan yhteneväisyyksiä ekologian menetelmiin, tai yhtään mihinkään muuhunkaan. Bioteknologia ei myöskään työllistä kovin hyvin ja tutkijaksi en halua.

Ja nuo ympäristöalan tekniset opinnot taas liittyvät enemmänkin ympäristötieteeseen kuin ekologiaan. Luultavasti joutuisin aloittamaan niissäkin alusta. Että se siitä hienosta kaksiportaisesta tutkintouudistuksesta... Ainakin omalla kohdallani. Ei oikein kiinnostaisi enää opiskella toista viittä-kuutta vuotta.

[QUOTE="Elli";23935568]Sinuna minä erikoistuisin biologian opettajaksi yläkouluun tai lukioon. Ehkä minun kohdallani yläkouluun.[/QUOTE]

Opettajan työ on hoitoalan lisäksi toinen työ, joka ei soveltuisi minulle yhtään. Ainoa positiivinen puoli olisi varmaan pitkät lomat, mutta en ehkä jaksaisi kasvattaa muiden lapsia ja nuoria.

Yhteistyössä