Mikä aine makkaleikkeessä on sellainen joka olis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
mahdollisin allergian aiheuttaja? Tarkoitan että mikä niissä on se yleisin aine jolle ollaan allergisia. Yksi tietty leikkemerkki aiheuttaa mulle noit oireita kun taas muista makkaleikkeistä sitä ei tule.

No vertaa sitä mistä tulee niihin mistä ei tule. Siis niitä tuoteselosteita. Mausteet kai monille aiheuttaa, niitä ei vaan valitettavasti aina kerrota, et mitä mausteita niissä makkaleikkeissä on.

Tuosta merkistä ne oireet aina tulee...

HK Saunapalvikinkku

Laadukas saunapalvi 300 gramman viipalepakkauksessa.

Pakkauskoko: 300 g

Tuotteen ainekset:
Suomalainen sian kinkku (71%), vesi, stabilointiaineet (E1420, E450, E451), suola (1,9%), glukoosi, tärkkelyssiirappi, lihaproteiini, hapettumisenestoaine (E316, E301), arominvahvenne (E621), säilöntäaine (E250).
Lihapitoisuus 71%

Tutki vaikka sitä maustelistaa. Mulle tuli ikävänä yllätyksenä että nykyään niin monessa leikkeleessä käytetään muskottipähkinää, jolle olen tosi allerginen. Enpä tuollaista ollenkaan tajunnut, ennen kuin tuli reissu päivystykseen.

Mä oon ollut kaikissa perusaineiden allergiakokeissa nyt kevään aikana, mut mitään ei löytynyt. Nyt vasta osasin paikantaa että aina tuota tuotetta syödessä noita oireita ilmaantuu, eli kurkku turpoaa, kutittaa ja sattuu. Mutta tosiaan voisin vaikka vertailla tuota tuoteselostetta johonkin muuhun sellaiseen tuotteeseen josta en oireita saa :) Äiti ehdotti aine olis nitraatti, tai jokin säilöntäaine.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuosta merkistä ne oireet aina tulee...

HK Saunapalvikinkku

Laadukas saunapalvi 300 gramman viipalepakkauksessa.

Pakkauskoko: 300 g

Tuotteen ainekset:
Suomalainen sian kinkku (71%), vesi, stabilointiaineet (E1420, E450, E451), suola (1,9%), glukoosi, tärkkelyssiirappi, lihaproteiini, hapettumisenestoaine (E316, E301), arominvahvenne (E621), säilöntäaine (E250).
Lihapitoisuus 71%

Ai sä käsität kinkunkin makkaleikkeeksi. Mä luulin et ois ollut makkaraa. :D

No. Tosta voi periaatteessa allergiaa aiheuttaa arominvahvenne (tarkista onko muissa merkeissä samaa), tärkkelyssiirappi (voi olla tehty maissista, perunasta, vehnästä jne), tai muut lisäaineet. Mausteitahan tuossa ei ole. Tarkista E-koodit muista kinkuista niin voit poissulkea ne mitkä ei aiheuta oireita.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
makkaleikkeessä??? :o

mä vielä luin tän aluksi, että makkaleikeissä ja luulin ap:n tarkottavan vähän niinku "makkarileikkejä" ja sit mietin, että se tarkottaa tolla "aineella" jotain liukkaria tms. :laugh: mutta sitten tulikin jotain juttua viljasta ja aloin vähä kattoo uusiks :D

E316 natriumerytorbaatti
E301 Natriumaskorbaatti
E1420 Tärkkelysasetaatti AA
E450 Natrium- ja kaliumdi/tri/polyfosfaatit
E451

E250 Natriumnitriitti

Atria ohuen ohut paahdettu kinkku -paketista katsoin, ni siitä puuttuu toi 301, 1420, ja tärkkelyssiirappi.

Nitriittiä on joka makkarassa, joten se se tuskin on. Myöskin natriumglutamaattia on hyvin monissa tuotteissa, joten ihmetyttää että se tulisi siitä mutta kuvaamasi oireet voi kyllä olla peräisin glutamaatista. Glutamaatin aihettamat oireet eivät ole immunovälitteistä allergiaa, joten ei näy allergiakokeissa.

Yhteistyössä