Alkuperäinen kirjoittaja tynnyrimutsi:
Meillä näytettiin synnytysvalmennuksessa video, jossa psykiatri Sinkkonen sanoi, että aikuisen pitää olla tynnyri, jossa on kansi. Ja aina kun lapsella on paha olla ja hän kiukuttelee, pitää aikuisen auttaa lasta ja laittaa se kiukku sinne tynnyriin, eikä sitä tynnyriä saa lasten nähden avata.
Mun tynnyri on nyt täynnä. Mihin mä voin kipata kaiken sen paskan? Pitääkö mun nyt aloittaa joku liikuntaharrastus vai mitä? Nyt nopeita vinkkejä, muuten tynnyri räjähtää lasten nähden.
No mutta tämähän on täyttä shittiä koko idea! Tuosta lapset vaan oppii, että kiukku on kielletty tunne, että sitä ei saa näyttää. Aikuisen tehtävä ei ole peittää lapsen ja omaa suuttumustaan, vaan opettaa lasta näyttämään suuttumus sille sopivalla tavalla ja käsittelemään sitä, tunnistamaan milloin on vihainen.
Minulla on toiminut se, että kun olen tosi vihainen, sanon ääneen: "olen nyt tosi vihainen", jolloin lapsetkin sen tunnistaa, ja oppivat myös oman kiukkunsa nimeämään.
Lapselle on tärkeää myös opettaa, että vihainen saa olla, mutta ketään ei saa satuttaa. Opettaa että voi hakata vaikka niitä tyynyjä, voi mennä huutamaan esim. omaan huoneeseen. Ja että jokainen on joskus vihainen, äitikin, ja se on ihan normaalia.
(ja tämä ei ole muuten vain minun ideologiani vs Jari Sinkkonen, vaan ihan perustavanlaatuinen psykologinen teoria, yksi masennuksen suurimmista syistä on kykenemättömyys tunnistaa ja ilmaista erityisesti negatiivisia tunteita.)