??????? Mihin tarvitaan SUNNUNTAIaukioloja (nyt niitä tekosyitä kehiin)? ??????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lepopäivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lepopäivä

Vieras
Siitä ei ole kauan, kun vielä pärjättiin ilman kauppojen sunnuntaiaukioloja. Lauantainakin kaupat osattiin laittaa kiinni klo 13 mennessä.

Nyt ihmisten ostohysteriaa ruokitaan 7 päivää viikossa. Ei ihme, että todellisuudentaju hämärtyy ja yhä useampi on vippiveloissa. Sunnuntain rauha on vaihtunut häliseviin megaostareihin. Ei hyvä. Ennen noihin rahannyhtämispaikkoihin mentiin ostamaan vain mitä tarvitaan, nyt nuoret viettävät aikaa ja varttuvat moisissa paikoissa! :(

Kaupoillakin palaa rahaa, koska sunnuntaina pitää maksaa tuplapalkkaa. Ei ihme, että konkursseja riittää.

Mun mielestä kaupat voisivat olla auki lauantaisin klo 9 - 13 välillä ja sunnuntait ja pyhät tietysti kiinni. Pyhä on kuitenkin sen verran pyhä.

No niin, shoppailuaddiktit, tulkaa ulos kaapistanne puolustamaan sunnuntaiaukioloa!

Alkuperäinen kirjoittaja Lepopäivä;30588234:
Siitä ei ole kauan, kun vielä pärjättiin ilman kauppojen sunnuntaiaukioloja. Lauantainakin kaupat osattiin laittaa kiinni klo 13 mennessä.

Nyt ihmisten ostohysteriaa ruokitaan 7 päivää viikossa. Ei ihme, että todellisuudentaju hämärtyy ja yhä useampi on vippiveloissa. Sunnuntain rauha on vaihtunut häliseviin megaostareihin. Ei hyvä. Ennen noihin rahannyhtämispaikkoihin mentiin ostamaan vain mitä tarvitaan, nyt nuoret viettävät aikaa ja varttuvat moisissa paikoissa! :(

Kaupoillakin palaa rahaa, koska sunnuntaina pitää maksaa tuplapalkkaa. Ei ihme, että konkursseja riittää.

Mun mielestä kaupat voisivat olla auki lauantaisin klo 9 - 13 välillä ja sunnuntait ja pyhät tietysti kiinni. Pyhä on kuitenkin sen verran pyhä.

No niin, shoppailuaddiktit, tulkaa ulos kaapistanne puolustamaan sunnuntaiaukioloa!

Meinaat, että ihmisten ostohysteria johtuu sunnuntain aukioloista?

Mun mielestä on huomattavasti helpompaa, kun kaupat on pidempään auki seitsemänä päivänä viikossa. Mun elämä ainakin on helpompaa ja pystyn kaikesta kiireestä huolimatta ajoittamaan kauppareissuni niin, että pääsen sinne mahdollisimman pienessä ryysiksessä.
Uskoisin sunnuntai aukiolojen olevan myös loistava tilaisuus niille, joilla on pieni liksa tai tekevät vain osa- aikaisesti myyjän duunia.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
No itse ainakin pidän siitä että ruokakaupa ovat auki joka päivä, jos viikon ainoa vapaapäivä sattuu sunnuntaille ja takana 60h työtä / 6 päivää niin menen kauppaan sunnuntaina.
Miksi ihmeessä sunnuntain pitäisi olla vapaa? On minullakin joskus sunnuntai vapaa, mutta ihan ok on myös vaikka tiistai ja keskiviikko vapaat.

Tarvitaan ja tarvitaan, selviäisihän sitä ilmankin. Mutta on se kiva, että voi mennä kauppaan juuri silloin kun tarve on. Mitään ylenpalttista tai tarpeetonta shoppailua en harrasta, mutta viikonloppuisin on paras aika ostaa ne tarpeellisetkin jutut.

Positiivista sunnuntaiaukioloissa on sitä paitsi se, että ne parantavat Suomen työllisyystilannetta. Jos ruuan hintaa pitää sunnuntain korkeampien palkkakulujen takia hieman nostaa, se on minusta ihan ok. Jotain vie tietysti pienikin kallistuminen haitata, mutta itse maksan palvelusta mielelläni.

Sunnuntaiaukiolot ovat ongelmallisia lähinnä kauppakeskusten pienille liikkeille ja toki toivon, että nämä yrittäjät saisivat itse päättää pitävätkö liikkeensä sunnuntaina auki. Normaalisti asia on tietysti yrittäjän itsensä päätettävissä, eikä erikoisliikkeet sunnuntaisin yleensä auki olekaan, mutta kauppakeskuksissa toinen juttu.

ihmiset ei osaa käyttää jääkaappia ja pakastinta. vaan se ruoka pitää hakee kaupasta joka päivä

ihmisillä on auto, jolla on helppo hurauttaa sinne kauppaan, vaikkapa silloin sunnuntaina

ihmisillä on aikaa. koska suurimmalla osalla on viikonloput vapaana.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30588308:
ihmiset ei osaa käyttää jääkaappia ja pakastinta. vaan se ruoka pitää hakee kaupasta joka päivä

ihmisillä on auto, jolla on helppo hurauttaa sinne kauppaan, vaikkapa silloin sunnuntaina

Tai sitten ihmisillä on tällä hetkellä niin pieni jääkaappi ruuankulutukseen nähden, ettei sinne saa kun parin päivän tarpeet sullottua.

Nykyaika ei ole enää "virastoaikaa". Olihan se ennenvanhaan ihan normaalia, että kaikki olivat töissä 8-16. Tehtaissa ja laitoksissa. Nykyään on aivan eri, tehtaat pyörii 24/7, on kolmivuorotyötä jne.

Ai niin, toivotaan että parin vuoden päästä on noussut Suomenmaalle uusia tehtaita jotka pyörii sen 24/7. Tällä hetkellä niin ei ole.

Pointti on siis se, että elämänmeno on muuttunut, työajat ovat muuttuneet... Parempi että on vaihtoehtoja.

Vuorotyö? Me tehdään ostokset yleensä sunnuntaina. Kaupoilla on sopivan vähän väkeä liikkeellä, kai suurin osaa sitten rauhoittuu jumalanpalveluksen ääreen "lepopäivänä". Ja siivouspäivä on myös sunnuntai. Sunnuntai lepopöivänä on kai (tapa)uskovaisille ihan jees, mutta myös heidän tulee ymmärtää, että maailma pyörii myös sunnuntaisin.

Nykyaika ei ole enää "virastoaikaa". Olihan se ennenvanhaan ihan normaalia, että kaikki olivat töissä 8-16. Tehtaissa ja laitoksissa. Nykyään on aivan eri, tehtaat pyörii 24/7, on kolmivuorotyötä jne.

Ai niin, toivotaan että parin vuoden päästä on noussut Suomenmaalle uusia tehtaita jotka pyörii sen 24/7. Tällä hetkellä niin ei ole.

Pointti on siis se, että elämänmeno on muuttunut, työajat ovat muuttuneet... Parempi että on vaihtoehtoja.

Ennenvanhaan ei ollut vuorotyötä :laugh: Kyllä 50 vuotta sitten jo tehtaat pyörivät ympäri vuorokauden, samaten sairaalat ja duunareilla oli töitä lauantaisinkin. Varmaan on ollut kauemminkin noin. Vielä 70 luvun alussa koululaisetkin kävivät koulua lauantaisin. Silloin katsottiin kai, että pitää olla edes se yksi lepopäivä viikossa ja kaupat kiinni.

Muistan hyvin ajan ennen sunnuntaiaukioloaikoja. Esimerkiksi huonekaluliikkeet ja autoliikkeet pitivät sunnuntainäyttelyitä. Niissä vaan ei saanut ostaa mitään tai kai sen pystyi kiertämään sillä, että tehtiin tilauspaperit ja ostos saatiin sitten vasta viikolla, vaikka se olisi ollut mukaan otettava muuten. Hullun hommaa tuollainen oli. Tuollaisia suurempia ostoksia tehdessä on ihan mukava mennä sunnuntaina ajan kanssa katsomaan sitä mahdollista ostosta.

Tuskinpa sunnuntaiaukiolot ihmisten vippivelkoihin pahemmin vaikuttaa. Ne joilla on vippivelkaa, olisi sitä varmaan ilman sunnuntaisaukiolojakin.

Vapaan aukioloajan kannalla olen. Ne pitävät auki sunnuntaina, jotka katsovat sen kannattavaksi. Nykyäänhän kauppakeskukset vaativat pitämään kaikkia liikkeitään (alkoa lukuunottamatta) auki sen aukiolojan. Osalla se aukiolo on hyvinkin kannattavaa, toisilla taas ei. Suurin liikkeiden ahdinkoon ajaja on kuitenkin nettikauppa, joka toimii 24/7.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30588308:

Minulla on tosi pieni jääkaappi. Keittiöremontin jälkeen kun sain uuden jääkaapin joka on ihan onnettoman pieni. Ja tiedoksesi että kaikilla ei ole autoa.

Oikeasti, ei mihinkään. Kukaan ei ole töissä ma-la klo. 7-22 etteikö muka pääsisi muulloin kauppaan, tai sitten on kyllä jo varaa palkata joku muu käymään siellä omasta puolesta. Kenenkään jääkaappi ei myöskään ole niin pieni, että kuolee nälkään jos kauppa on sunnuntaina kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30588547:
Raamatussa ei kyllä lue, että kauppojen pitäisi olla sunnuntaina kiinni. Raamatussa ei myöskään lue, että sunnuntaina on lepopäivä.

Ja päätit tämän kertoa juuri minulle syystä, että_______________?

Liikkeiden aukioloajat pitäisi päinvastoin vapauttaa kokonaan. Poikkeuksena korkeintaan pyhäpäivät. Olin itse vasta vasta vähän yli 20-vuotias, kun sunnuntaiaukiolo muuttui ympärivuotiseksi. Sitä ennenkin kaupat oli auki sunnuntaisin kesällä. Minulle on ihan normi käydä sunnuntaisin kaupassa, silloin on vähiten harrastus ym. menoja. Lisäksi myyjät saavat selvästi parempaa palkkaa kuin normaalisti. Kauppiaatkaan ilmeisesti tienaavat, kun pitävät ovet auki. Eli win-win kaikille osapuolille.

Minä taas en ymmärrä miksi kauppias ei saa itse päättää koska liikkeensä auki pitää. Itse kuluttajana toivoisin, että voin mennä kauppaan kun siltä tuntuu. Me käydään usein sunnuntaina kaupassa, eipähän arki-iltana tarvi lähtee juoksemaan maitojen perässä vaan voi tulla rauhassa töistä kotiin. Lisäksi mielestäni on typerää, että useat "erikoisliikkeet" avaavat ovensa klo 9 jotta pääsevät sulkemaan klo 17-18, tämä on arkipäivää täällä landella. Mikä hemmetin vitsi on pitää kauppaa auki kun suurin osa ihmisistä on töissä ja sitten itkeä kun ei kauppa käy. Lauantaina suljetaan klo 13-15 välillä. Erikoisliikkeet auki klo 12 ja kiinni klo 21, ehtii se myöhemminkin töistä pääsevä hoitamaan asiansa, eikä tarvi käyttää nettikauppoja.

EN käy sen enempää kaupassa kuin ennenkään. Mutta mun arkea helpottaa suunnattomasti se että sinne ruokakauppaan tai vaatekauppaan voi mennä sunnuntainakin. Vältän arkena ruokakaupassa (tai muilla ostoksilla) käyntiä. Teen suurimman osan ostoksistani viikonloppuisin. Arkisin on työ, lasten kuskaukset (hararstukset), ruoka pitää laittaa, ja olisi kiva jos ehtisi edes hetken istua lasten kanssa ja vaihtaa päivän kuulumisia.. Kun olen töissä käytännössä klo 7-16.30 niin iltaan ei paljon jää aikaa...

Mä en voi ymmärtää miksi kauppias ei saa itse päättää miten kauppansa auki pitää.

Minä taas en ymmärrä miksi kauppias ei saa itse päättää koska liikkeensä auki pitää. Itse kuluttajana toivoisin, että voin mennä kauppaan kun siltä tuntuu. Me käydään usein sunnuntaina kaupassa, eipähän arki-iltana tarvi lähtee juoksemaan maitojen perässä vaan voi tulla rauhassa töistä kotiin. Lisäksi mielestäni on typerää, että useat "erikoisliikkeet" avaavat ovensa klo 9 jotta pääsevät sulkemaan klo 17-18, tämä on arkipäivää täällä landella. Mikä hemmetin vitsi on pitää kauppaa auki kun suurin osa ihmisistä on töissä ja sitten itkeä kun ei kauppa käy. Lauantaina suljetaan klo 13-15 välillä. Erikoisliikkeet auki klo 12 ja kiinni klo 21, ehtii se myöhemminkin töistä pääsevä hoitamaan asiansa, eikä tarvi käyttää nettikauppoja.

Ehkä siksi, että sillä erikoisliikkeen omistajallakin on oma ELÄMÄ. ? en tiedä, en omista erikoisliikettä... mutta voisin kuvitella että täällä Suomen maassa en viittis kyllä itsekkään olla joka iltaa, lauantaita ja viikonloppua töissä, kun ei siitä mitään käteenkään jää. Useimmat meistä 8-16 päivääkin tekevistä muuten kyllä pääsee noihin erikoisliikkeisiin silloin kun on tarve, pienin työaikajärjestelyin....

[QUOTE="fakta";30588539]Oikeasti, ei mihinkään. Kukaan ei ole töissä ma-la klo. 7-22 etteikö muka pääsisi muulloin kauppaan, tai sitten on kyllä jo varaa palkata joku muu käymään siellä omasta puolesta. Kenenkään jääkaappi ei myöskään ole niin pieni, että kuolee nälkään jos kauppa on sunnuntaina kiinni.[/QUOTE]

Ei kuolla nälkään, missä minä niin olen helvetti soikoon väittänyt muka? Johan kirjoitin että kaupat voisivat olla kiinni lauantaisinkin. Ja arkenakin korkeintaan kuuteen.

Ap:lla on nurinkurinen ajatusmaailma, jonka mukaan kieltojen ja rajoitusten pitäisi olla normaalitila ja niistä luovutaan vain, jos on hyvä syy luopua niistä. Kun sen pitäisi mennä niin, että vapaus on normaalitila ja kieltoja ja rajoituksia asetetaan vain, jos niille löytyy hyvä syy. Kauppojen aukioloaikojen rajoitukselle ei ole olemassa hyvää syytä. Jos joku haluaa shoppailla sunnuntaina tai keskellä yötä ja joku toinen taas haluaa pitää kauppansa auki sunnuntaina tai keskellä yötä, pitäisi heillä olla vapaus tehdä näin. Todennäköisesti sunnuntain aukioloilla ei ole mitään vaikutusta ihmisten shoppausten määrään, ei ne kaikki sunnuntaisin shoppailevat shoppaile joka päivä, heille sunnuntai vain sattuu olemaan päivä muiden joukossa. Ja vaikka sunnuntain aukiolo saisikin ihmiset shoppailemaan enemmän, pitäisi heillä olla täysi oikeus tehdä näin. Ei valtion kuulu rajoittaa ihmisten vapaa-ajan viettoa.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija

Yhteistyössä