Mihin se karppaaminen perustuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostunut

Vieras
Ihmeellistä kyllä, mutta en karppausinfosta löytänyt tietoa tai sitten en vaan osannut hakea oikeasta paikasta.

Mutta siis mihin se karppaaminen oikein perustuu? Kun siis on vaikea uskoa, että sillä tavalla laihtuu, että mättää vaan voita ja kunnonrasvaista ruokaa suuhunsa.

Voiko olla, että jollekin karppaaminen ei auta ja vaan lihoaa?

No ei se nyt ihan niin mene, että voita kilotolkulla ja hups, laihtuu. Jokin raja sentään siinäkin.

Se perustuu siihen, että sokerit laitetaan ihan pannaan, eli hiilarit pidetään piukissa lukemissa. Jos ei kroppa saa hiilareita käyttöönsä, niin se siirtyy käyttämään sitä rasvaa polttoaineenaan.

Siis keho normaalisti käyttää hiilihydraatteja ravinnoksi. Kun hiilareita syö vähemmän, ne eivät riitä keholle, jolloin se alkaa käyttää rasvaa "vararavinnoksi". Mutta se siis edellyttää sitä, että hiilareiden saanti on tarpeeksi vähäistä.

ihmisillä on juuri tuollainen ihme käsitys karppauksesta että ei syödä muuta kuin rasvaista ruokaa ja niin paljon kuin sielu sietää :headwall: varmasti lihoo jos niin tekee! Kasviksia 500g päivässä yms kuuluu myös karppaamiseen... ja karppauksessa on useita suuntauksia alakarppaus ja hyväkarppaus esim.

No mättääminen oli huono sanavalinta. Mutta siis kuitenkin käsketään kaikki kevytrasvat ja margariinit vaihtamaan kunnon voihin ja normaalirasvaisiin tuotteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja muikkunen:
mikähän ois toi vähänen määrä?
noin suunnilleen...muutama peruna,makaroonia tms. vähän päivässä?
vai onkohan tossa liikaa hiilareita

Kyllä noista äkkiä tulee liikaa. Eikös alakarppaajat syö 20g hiilareita päivässä? Siihen ei kyllä mahdu yhtään viljaa/sokeria/perunaa.

Alkuperäinen kirjoittaja muikkunen:
mikähän ois toi vähänen määrä?
noin suunnilleen...muutama peruna,makaroonia tms. vähän päivässä?
vai onkohan tossa liikaa hiilareita

Riippuu minkä suunnan karppauksen koet omaksesi.

Itse olin ketokarppi, jolloin ruokavaliooni ei mahtunut peruna, pasta, leipä tai muukaan sellainen. Poikkauksena itse tehty karppileipä. Mutta tämä on siis se tiukin linja...hyväkarppi voi vissiin jokusen leivänpalankin joskus syödä, sillä siinä raja muistaakseni 100g/vrk, kun taas ketokarppi pysyy alle 20g/vrk.

Jauhot, riisi, peruna, sokeri pois. Mulle vaikeinta "luopua" leivän mässäämisestä ja perunasta.. Toki syön aina välillä, tahtoo vain mopo karata käsistä äkkiä..

Alkuperäinen kirjoittaja eikö siis:
laihdu jos esim. syön päivässä pienen annoksen puuroa tai esim. kaksi ruispalaa ?

En osaa tuohon vastata - itse jätin aikoinani kokonaan ne pois, alkuun. Eipä sitten pahemmin niitä kaivannutkaan, kunnes jostain syystä niitä söi enempi ja enempi.. Ja unohtui koko karppaus. Sipseistä luopuminen on karseeta :) Nyt taas pikku hiljaa yritän muutaman kilon saada näin pois, ja sitten katsella millä saisi ne pysymään poissa..

Alkuperäinen kirjoittaja eikö siis:
laihdu jos esim. syön päivässä pienen annoksen puuroa tai esim. kaksi ruispalaa ?

Periaatteessa kyllä laihdut, kunhan sitten juuri misään muussa päivän aikana syömässäsi sapuskassa ei niitä hiilareita juuri ole. Ja otahan nyt huomioon, että täyisn hiilarittomat tuotteet ovat aika vähissä.

Kasviksissakin on hiilareita ja niitä pitää kuitenkin sen puoli kiloa päivässä popsia.

Eikös se jotensakin niin mennyt, että kun tuotteen selosteessa lukee hiilihydraatteja alle 5g, niin ovat ihan ok tuotteita? Esim. raejuustossa on 2,5g, ja sitähän meillä menee muutenkin kauhiat määrät :) Ja proteiinia broilerista, kanamunista jne.

Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut:
Mutta siis mihin se karppaaminen oikein perustuu? Kun siis on vaikea uskoa, että sillä tavalla laihtuu, että mättää vaan voita ja kunnonrasvaista ruokaa suuhunsa.

Laihduttaminen perustuu ruokavalion energian määrän rajoittamiseen, ja hiilihydraateista on kätevä aloittaa (karppaus). Rasvassakin on energiaa, joten sitäkään ei pidä hotkia liikaa jos haluaa vähentää painoa.

Se mihin energia on sidottu (rasva vai hiilari) ei ole niinkään tärkeätä, vaan kokonaisenergiamäärän vähentäminen on mikä laihduttaa.

Olisiko kenelläkään tarjota parin päivän "ruokalistaa", jossa olisi mahdollisimman vähän hiilareita? Eikös tuossa ensin pitäisi pyrkiä siihen ketoosiin, eli hiilarit ensin alle 5g/päivässä? Ostin jonkun karppauskirjankin, mutta ne ruoat oli niin "amerikkaa", olisi kiva saada suomalaiseen suuhun sopiva aloitus"ruokalista" =)

Meikäläisen suuhun sopivat kyllä kananmunat, liha yms., olen vain äärimmäisen huono laskemaan mitään, siksi auttaisi huomattavasti, jos olisi valmis lista, mitä syödä aamupalaksi/päivälliseksi/iltapalaksi, ja kun hiilareiden lisäksi täytyy varmaan tarkkailla noita syötyjä kaloreitakin, menee turhan vaikeaksi ilman valmista listaa =)

Kiitos, jos joku viitsii listaa kirjoitalla ;)

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut:

Laihduttaminen perustuu ruokavalion energian määrän rajoittamiseen, ja hiilihydraateista on kätevä aloittaa (karppaus). Rasvassakin on energiaa, joten sitäkään ei pidä hotkia liikaa jos haluaa vähentää painoa.

Se mihin energia on sidottu (rasva vai hiilari) ei ole niinkään tärkeätä, vaan kokonaisenergiamäärän vähentäminen on mikä laihduttaa.

Karppauksessa on tärkeää saada rasvaa tarpeeksi, koska elimistö rupeaa valmistamaan syödystä rasvasta hiilihydraattia. Näin minä olen ainakin asian käsittänyt hiilihydraatittomalla ja vähärasvaisella dieetillä ei saa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja canislupus:
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:

Karppauksessa on tärkeää saada rasvaa tarpeeksi, koska elimistö rupeaa valmistamaan syödystä rasvasta hiilihydraattia. Näin minä olen ainakin asian käsittänyt hiilihydraatittomalla ja vähärasvaisella dieetillä ei saa olla.

Käytännössä tämä tarkoittaa että energiansaantia ei voi äkillisesti leikata liian radikaalisesti, vaan energia on saatava korvaavasta lähteestä (rasvasta) jos tiputtaa suurimman osan hiilareista ravinnosta.

Yhteistyössä