Mihin rattaisiin/vaunuihin te päädyitte?

  • Viestiketjun aloittaja ongelmavaunut
  • Ensimmäinen viesti
bugaboo
Moikka!

Meille hommattiin aluksi brio happy. Päätyivtä meille siksi, kun moni oli niitä kehunnut. Mutta meidän laps ei ollukkaan vaunuja rakastava laps. Eli kärryt olivat meillä sisällä koriste. Turvakaukalossa laps viihtyi vallan mainiosti. Me hommasimme sitten teutonia prestige (?), joihin sai britaxin turvakaukalon runkoon kiinni. Näin siis mentiin se koppa vaihe. Mutta kun turvakaukaloon ei mahtunut ja olisi pitänyt istua rattaiden istuinosassa, rattat olivat taas niin tyhmä juttu. Ystävä sitte osti bugaboo cameleon ja saimme kärryt lainaan. Meidän vaunuvastainen laps ihastui istuinosaa niin, että halusi nukkua niissä päiväunet (todella kummallista). No teutoniat lähtivtä vaihtoon ja tilalle tuli bugaboot. Nämä ovat olleet kyllä niin loistavat vaunut. Maastossa mennään talvirenkailla ja kaupungilla pienillä kääntyvillä renkailla. Näissä on sitä monipuolisuutta. On heittoaisaa, kahdet eri pyörät, maxi-cosin turvakaukalon saa runkoon kiinni... Mutta jos haluat vielä monipuolisemmat rattaat, niin suosittelen, että vilkaiset bugaboo dongey. Briot olivat hyvät perus vaunut, mutta en osaa kyllä paljon siitä kehuja ja haukkuja sanoa, kun eivät olleet oikein käytössä. Teutoniat olivat ehkä työnnettävyydeltään paremmat kuin briot ja sousitus oli tosi hyvä teutoniassa. Mutta kaikkein parhaimmat näistä on bugikset.
 
"vieras"
http://www.emmaljunga.com/fi/Lastenvaunut/Loyda_vaunumallisi/City_Cross-1102.html

Meillä nämä ja kaupungissa asutaan. Tyytyväinen olen ollut. Perus kärryt, ei kovin monipuoliset. Joku tuolla mainitsi, että hinta-laatu-suhde ei ole emmaljungassa kohdillaan. Olen samaa mieltä. Mutta jos nyt pitäisi kärryt vaihtaa, niin voisin päätyä uudelleen emmaljugaan. Mutta jos haluat laatua, niin älä mieti emmaljungaa.

Me siis päädyimme kyseisiin rattaisiin ulkonäön takia. Olivat niin hienot. Keinonahka houkutti, mutta myös epäilytti. Päädyimme siis ostamaan vaunukoppa keinonahalla ja ratasistuin kankaalla. Vaunukoppavaiheen jälkeen huomasimme aika pian, että kyllä se keinonahka on paljon käytännöllisempi. Eli kangasverhoilu vaihtui keinonahkaverhoiluun.
 
---
Meidän ratkaisu on seuraava. Maalla asutaan ja Helsingissä/ostoskeskuksissa shoppaillaan:

Käytetyt kohtuuhintaiset tummat, kuraa kestävät vaunut neljällä kääntymättömällä ilmakumirenkaalla kotikäyttöön. Näitä on käytetty lähinnä nukutukseen ja alkuvaiheen lenkkeilyyn (mamman painonpudotus :) ). Heittoaisaa en ole kaivannut, koska ratasmallisena noita ei ole kovin paljoa käytetty. Vaunukopan kanssa taas heittoaisalla ei ole merkitystä. Tärkeimmät ominaisuudet siis isot ilmakumirenkaat, tuuletusaukkoja kesäpäikkäreitä silmälläpitäen ja me ollaan tykätty kovasta kopasta.

Kaupoillakäyntiin sitten matkarattaat, joita säilytetään koko ajan auton peräkopissa. Noita meidän vaunuja on kuskattu autolla varmaan tyyliin 5 kertaa eli ihan vaan pikkuvauva-aikana. Yhdistelmät kuitenkin painaa kopan kanssa melkeinpä 15 kiloa eli ei niitä ole kiva nostella sinne autonperään yhtenään. Eikä myöskään, kun olet maalla niillä lenkkeillyt ja ne on siksi hieman kuraiset mahdollisesti. Matkarattaat painaa vain reilu viitisen kiloa eli ne menee heittämällä autoon ja pois. Vaikka se 15 kiloa ei kuulosta paljolta, niin mieti miten vaikea, iso nippu ne vaunut on nostaa likaamatta ja autoa kolhimatta. Matkarattaat voi hankkia sillä travel systemillä, mistä monet on jo tässä kertoneet. Meillä ei tosin ollut ja 4kk iästä alkaen vauva kulkikin jo ihan vaan matkisten makuuasennossa eli sinänsä sitä travel systemiä ei välttämättä tule käytettyä kauaa. Meidän vauva ei herännyt, vaikka nosti nukkuvana auton kaukaloon rattaista tai päinvastoin.

Käytetyt vaunut ja uudet laadukkaat matkarattaat rasittaa lompakkoa yhteensä saman verran kuin uudet esim. Emaljungat eli tyyliin 600-700€.
 
  • Tykkää
Reactions: Kotilohikäärme
"vieras"
Meillä emmaljunga city cross. Ovat ihan perus kärryt. Hinta-laatu-suhde ei ole tosiaankaan emmaljungalla aina kohdallaan. Päädyimme näihin ulkonäön takia. Kangas vaihtui keinonahkaan ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä siihen. Helppo pyyhkästä liat pois eikä ole edes hiostava. Voin sanoa, että paljon parempia vaunuja on myynnissä. Mutta voisin kyllä ostaa nämä kärryt vaikka uudestaankin.
 
"vieras"
Meillä on Brion Kombit ja jos ei oltaisi vanhoja vaunuja saatu takaisinn, oltaisiin varmaan ostettu Brion Happyt. Heittoaisa on tosi kätevä sitten kun lapsi istuu rattaissa, siis alkaen jostain reilu puolivuotiaasta. Lapsesta on mukava katsella menosuuntaan, mutta välillä taas tulee tarve nähdä vanhempi. Samoin kova tuuli tai sade saa kääntämään lapsen työntäjään päin. Meillä on nyt käytössä kuomurattaat joissa työntösuuntaa ei saa vaihdettua ja todellakin kaipaan tuota heittoaisaa. Toki sekin jo riittää että työntösuunnan saa vaihdettua kääntämällä istuinosaa. Neljä kiinteää pyörää ei todellakaan ole hankalat kaupungilla tai kaupukulakivikaduilla ja noustessa sen porraskiven liikkeeseen ovat ehdottomasti paremmat kuin kääntyvät pyörät, samoin bussissa (kokemusta molemmista rengastyypeistä). isot renkaat ovat plussaa aina, oli maasto mikä hyvänsä. TUmma väri ei ole ainakaan meillä ollut yhtään sen kuumempi kuin vaaleakaan, kankaan laadulla enemmänkin merkitystä kuumuuteen. Turvakaukaloa emme ole tarvineetrattaissa koskaan. Nyt sitä tälle kakkoselle mietittiin kun uutta kaukaloa hankittiin (lapsen pitäisi synty kahden viikon sisällä) ja sekä itse mietittiin, että myyjäkin tuumi, että käyttöaika on todella lyhyt, kun ei sitä vauvaa oikein talviaikaan voi kaukalossa rattaissa pitää. Kaukaloiden kuomus on niin surkeita (cabriofixixxähän ei ole kuin ohut kangas joka ei tule kovin eteen) ettei se suojaa vauvaa miltään ja isoissa kauppakeskuksissa on fiksumpaa ottaa vauva ihan vaunuihin tai marketeissa ostoskärryyn.
 
urban rider
Meillä mutsy urban rider. Tykätty ollaan kovasti. Neljä isoa pyörää, taittuva akseli. Akselin ansiosta helppo kulkea kaupungilla. Kuitenkin ovat hyökkäysvaunut. Pääsee eteenpäin säällä kuin säällä. Ovat kyllä painavat, mutta ovathan kaikki muutkin hyäkkäysvaunut. Mutta meillä on myös emmaljunga scootterit. Mutsyn ovat paljon kevyemmät työntää, vaikka scootterit ovatkin kevyemmät rattaat. Mutsyn menevät eteenpäin vähän kuin itsestään ja emmaljungia tarvii työntää. Eli mitä tästä voimme pääteelä, mutsyssä on teknisesti parempi runko ja paremmat renkaat. Kuitenkin tuo scooterin runko on muunneltu vähän muista emmaljungan perusrattaista.

Mutsyn on ollut meillä jo kohta kolme vuotta. Vian vikaa ei ole ollut. Toisin kun emmaljugassa on ollut meillä vuoden ja emmaljugan ominaisuuksia on ilmennyt myös meilläkin (kuomun ja työntöaisan löysyys. Myös jalkatuki tippuu alas usein, jos mennään kuoppaisilla teillä. Näiti vikoja kuulemma on myös monella muullakin emmaljungan omistajalla, ei vain scooterin.)

Jos haluat poiketa muista, niin valitse vähän erikoisempi merkki suomessa, kuten mutsy.
 
Lisään vielä yhden lusikan soppaan ja liputan kolmipyöräisten vaunujen puolesta; meillä on vaunuina Knorr-Baby Alu Scooter De Luxe, jossa on kolme isoa pyörää, etummainen kääntyvä. On toiminut todella hyvin, ja varsinkin viime talvena kiitin onneani ettei tullut hankituksi mitään pienipyöräistä mallia... On myös ollut kätevä julkisilla (juna/bussi) matkustettaessa, ja runkoon saa kiinni myös turvakaukalon (meillä myös Maxi-Cosi), mikä oli ainakin meidän kokemuksemme mukaan todella kätevää varsinkin alkuvaiheessa kauppareissuilla.

Heittoaisaa en ole kaivannut koskaan; itse ratasosan saa kyllä käännettyä tarvittaessa. Ja täytyy vielä Knorrin vaunuista mainostaa, että ovat selkeästi monia "merkkivaunuja" halvemmat, mutta laadussa en ainakaan reilun vuoden käytön aikana ole huomannut puutteita. Runko on itse asiassa eturenkaan lukitusnipukan väriä lukuunottamatta prikulleen sama kuin Gessleinin vastaavissa vaunuissa (ja tämä oli vaunumyyjän kertoma fakta).
 
"vieras"
Brio sing. Menevät myös maastossa. Tykätty ollaan. Meillä oli brion turvakaukalo ja sai siihen runkoon kiinni. Laittamasi linkki oli juuri brio sing rattaista. Minulla on vain hyvää sanottavaa meidän kärryistä. Paitsi yks miinus juttu, kuomu. Kuomu on siis vähän liian pieni. Mutta meillä on harso siinä suuaukon eessä, kun laps nukkuu. Eli asia korjaantuu sillä.
 
"Liisa"
Minäkin olin tulossa kertomaan Mutsyn Urban Ridereistä. Isot pyörät jotka kääntyvät (eli se akseli kääntyy). Niihin saa kiinni myös tuon kaukalonne. Etupyörät voi myös vaihtaa nopsasti pienempiin, jolloin ovat vielä paremmat ahtaissa kaupoissa jne.
 
"vieras"
Mielestäni ihan oikeasti maalla (kuoppaisella soratiellä tai metsäpolulla) ei pienillä etupyörillä pääse kerrassa mihinkään. Itselläni on vain hyviä kokemuksia emmaljungan yhditelmistä, haaveessa olisi vielä emmaljungan scooterit.
 
Meillä on tummanruskeat Brion Happyt. Erillinen kova vaunukoppa ja ratasosa. Erillinen koppa on tilavampi ja viileämpi (kesävauvalle). Esikoiselle oli pehmeä kantokassi, joka jäi tosi nopeasti pieneksi ja oli todella kuuma, ei voinut vaunuissa heijata sisällä eikä kesällä enää ollenkaan. Tämä toinen nukkui vaunuissa sisälläkin päiväunia mielellään, myös helteillä. Toimi pari viikkoa pinnasänkynäkin, ennenkuin saatiin varsinainen pinnis koottua.

Sievät ja hyvät perusvaunut ovat olleet. Varmaan aika keskikokoa, mahtuu, mutta eivät erityisen sirot. Eivät ole kuumat auringossa vaikka väri on tumma. Aiemmissa vaunuissa (Brio Nova) oli heittoaisa, mikä oli ihan kiva, mutta hyvin ollaan pärjätty ilmankin. Joka paikkaan on mahduttu enkä ole kokenut pienempiä tai kääntyviä renkaita tarpeellisiksi. En kyllä hirveästi millään pikkukaduilla työntelekään ja tykkään ettei jää heti ensimmäiseen lumi- tai hiekkalänttiin jumiin.
 
ongelmavaunu
Kannattipa tulla vielä vilkaisemaa tämä alottamani ketju. Nyt alkoi kiinostamaan tuo kolmipyöräinen.
Miksi oikeastaan tulin katsomaan tätä, tuli mieleen, että jos ostaa isot vaunut, pärjääkö niillä vai kannattaako ostaa rinnalle pienemmät vaunut?
 
"teutonia"
Meillä teutonia spirit s3. Meillä rattaat tulivat myös juoksu tarkoitukseen ja asumme kaupungissa. Toki nämä eivät ole yhtä vakaat, kun nelipyöräiset, mutta kyllä me ainakin pururadalla ollaan näillä hyvin eteenpäin menty. Ei kyllä kinttupolulla olla menty, mutta veikkaan, että sielä ei kovin hyvin pääse eteenpäin. Tykätty ollaan kovasti vaunuista.
 
"vieras"
Meillä edget ja on ne kyllä aika hankalat ahtaissa kaupoissa. Jos haluat ostaa vain yhdet kärryt, niin osta sellaiset, jossa kääntyvät etupyörät. Me ostimme juuri matkarattaat kaupungille.
 
"vieras"
kolmipyöräiset voi mennä ihan hyvin loppukevät kesä alkusyksy - talvella ei todellakaan, ainakaan jos pitää lumessa / sohjossa mennä. meillä talvella käytössä orat, ja kesällä matkarattaat, syksyllä taas vaihdetaan vaunuihin kun alkaa lunta tulemaan. ehdottomasti suosittelen kuitenkin kunnon vaunut ostamaan, varsinkin jos meinaatte paljon vaunutella. teillä kuitenkin syksy / talvi lapsi tulossa
 

Yhteistyössä