Mihin rattaisiin/vaunuihin te päädyitte?

  • Viestiketjun aloittaja ongelmavaunut
  • Ensimmäinen viesti
ongelmavaunut
Meillä nyt rattaiden osto edessä. Alkaa olemaan jo pikku kiirus tän asian suhteen, kun laskettu aika on jo reilun kuukauden päästä.

Turvakaukaloksi meillä tulee maxi-cosi cabriofix. Mutta rattaita emme osaa päättää mikä olisi meille se kaikkein paras. Eli asumme maalla, mutta käymmä monta keraa viikossa kaupungilla (ruokakaupat, vaatekaupat, pankit yms.). Itse en tiedä vaunuista mitään. Ja nyt oiski tarkoitus lähtä huomenna tai ylhuomenna kiertelemään vaunukauppoja. Siksi kyseleksi teiltä, mitä vaunuja teillä on ja oletteko olleet tyytyväisiä vai oliko ihan susi ostos. Vähän sitte tietää, että minkälaista vaunua lähtee etsimään.

Muutaman askarruttava kysymys on, jos viitsitte vastata niin olisin kiitollinen.

-Mitä hyötyä heittoaisalla on?
-Onko kaupungissa neljä isoa rengassa hankalat? Siis tarkoitan sellaisia, joissa etupyörät ei käännyt.
-Entäs kääntyvät etupyörät maastossa hankalat?
-Pärjääkö maastossa pienillä renkailla vai kannattaako olla isot renkaat?
-Onko hyötyä sellaisesta ratkaisusta, jossa turvakaukalon saa runkoon kiinni?
-nappisäätö vai teleskooppi? (minnä lyhyt, mies pitkä)
-Onko tumma väri kesällä kuuma?
-Vaunukoppa, pehmeä kantokoppa vai kova kantokoppa?
-Te joilla rattaissa laps voi olla vain kasvot menosuuntaan, onko se ollut hankala ratkaisu?

Tässä nyt muutaman kysymys. Toivon vastauksia. Kiitän nyt etukäteen!
 
"vieras"
http://www.orasel.fi/www/popupcard.php?id=7

näihin me päädyimme ehdottomasti. ensiviikolla saapuvat ;) sopivat nimenomaan suomen kylmiin ja tuulisiin talviin, ja isoilla pyörillä on helppo kulkea lumessa. kannattaa tutustua vaunun ominaisuuksiin:)
 
[QUOTE="vieras";24448105]http://www.orasel.fi/www/popupcard.php?id=7

näihin me päädyimme ehdottomasti. ensiviikolla saapuvat ;) sopivat nimenomaan suomen kylmiin ja tuulisiin talviin, ja isoilla pyörillä on helppo kulkea lumessa. kannattaa tutustua vaunun ominaisuuksiin:)[/QUOTE]

Meillä on nää kans, tosin vanhempaa mallia, mutta yhtäkaikki ovat olleet aivan mainiot pelit käytössä. Ei mitään moitittavaa.
 
vierass
[QUOTE="vieras";24448105]http://www.orasel.fi/www/popupcard.php?id=7

näihin me päädyimme ehdottomasti. ensiviikolla saapuvat ;) sopivat nimenomaan suomen kylmiin ja tuulisiin talviin, ja isoilla pyörillä on helppo kulkea lumessa. kannattaa tutustua vaunun ominaisuuksiin:)[/QUOTE]

Miehen sisko osti tuollaiset ja parin kk päästä pyysi meidän ikivanhat Emmaljungat, kun ovat kuulemma aivan paskat...
 
noooo
Meillä yksiköissä oli heittoaisa, tuplat oli naama menosuuntaan (pieni ikäero). Heittoaisan koin käytännössä todella tarpeelliseksi. Olen pehmeän kopan fani, mielipiteitä lienee monia. Mutta on pitkäikäinen, monikäyttöinen, lämmin ja ei vie säilytystilaa. Kääntyvät etupyörät on ok, jos ovat isot, käytännössä kuitenkin esim lumessa perinteinen nelipyöräinen on minusta paras. Kaupoissa en juuri rattailla ravaa, ne ruokakauppareissut on menneet ilman kääntyviäkin pyöriä. Tumma kangas ok, jos sisus vaunuissa vaalea. Itse muistan kauhistelleeni esim Emman kantokoppaa, jossa sisus oli tummaa fleeceä:(
 
"vieras"
Ottakaa matkarattaat, johon saa kaukalon kiinni. Tosi kätevä systeemi maalaisille kauppareissuilla, rattaat kulkevat kepeästi kaupoissa ja mahtuvat helposti autoon. Ja sitten erikseen isorenkaiset yhdistelmärattaat, joilla menette hiekkateitä, lenkit ja päiväunet.
 
tn
Meillä Teutonia Prestiget, suosittelen! Menee pieneen tilaan ja muutenkin olleet luotettavat ja kestävät yhdistelmät.

Heittoaisa: aika vähän tulee käytettyä, auringon paistaessa lapsen silmiin hyödyllinen
Isot pyörät: en ole kokenut hankalaksi. Pienet pyörät hankalat lumessa/sohjossa
Turvakaukaloadapteri: meillä ainakin ollut kätevä, meillä juurikin tuo Cabriofix- kaukalo. Erityisesti kauppakeskus- ym. reissuilla kätevä, kun ei tarvitse ottaa nukkuvaa vauvaa pois kaukalosta.
Aisan säätö: meillä nuppisäätö toiminut (minä 172 cm, mies 190 cm)
Väri: Meillä musta väri ei ole ollut liian kuuma
Koppa: itse kovan kopan kannalla, ihan makukysymys
 
Kannattaisi ehkä harkita sellaisia, joihin saa myös turvakaukalon kiinni. Meillä myös maxi-cosi ja rattaina easywalker duot, sekä quinny speedit. Molempiin rattaisiin saa maxi-cosin. Easywalkereista olemassa myös yhden lapsen rattaat, kun ei duo:lle tarvetta.
Molemmissa rattaissa isot renkaat ja kääntyvät etupyörät. Easywalkereita voin ainakin suositella.
 
"vieras"
emmaljungista ei ole henk. koht kokemusta mutta monelta olen kuullut että hinta ja laatu ei mee yhtee.. mut niinku sanottu mielipiteitä on. itse tykkään vielä pehmeästä kopasta, heittoaisalla. ja tietty yhdistelmävaunuista ettei tarvitse irrotella eriksee koppaa / ratasosaa. Ora taiga sopii meille hinta laatu suhteelta:)
 
Mitä hyötyä heittoaisalla on?
--> Auringon paisteen takia mielestäni ehdoton, omissa vaunuissa sitä ei ole mutta olen sitä kaivannut. Tosin ilmankin pärjänny...
-Onko kaupungissa neljä isoa rengassa hankalat? Siis tarkoitan sellaisia, joissa etupyörät ei käännyt.
---> On. vaunut on todella haastavat kääntää esim kaupan sisällä
-Entäs kääntyvät etupyörät maastossa hankalat?
---> Lähes kaikissa malleissa kääntyvät etupyörät saa lukittua "ei-kääntyviksi"
-Pärjääkö maastossa pienillä renkailla vai kannattaako olla isot renkaat?
---> Jos liikku hiekkateillä tai "maalla" jossa auraus kaluste ei tule heti aamu seitsemältä, eikä vielä puoliltakaan päivin niin mitä isommat renkaat sen parempi. Todella raskasta on vaunuja työntää jos huono tie ja pienet pyörät.
-Onko hyötyä sellaisesta ratkaisusta, jossa turvakaukalon saa runkoon kiinni?
---> Meillä ollut aivan ehdoton. Niin helppoa lähteä vauvan kanssa asioille, yms. Nukkuu kaukalossa niin on super helppoa nostaa vaan kaukaloineen runkoon kiinni. Vie autossa vähän tilaa kun tarttee ottaa mukaan vaan runko. Menee myös lyhyillä reissuilla pienen vauvan kanssa rattaista :) Mä tykkään niin tästä ratkaisusta :)
-nappisäätö vai teleskooppi? (minnä lyhyt, mies pitkä)
---> Ei osaa sanoa, ollaan miehen kanssa lähes saman mittaisia, meillä nappisäätö
-Onko tumma väri kesällä kuuma?
---> En usko että on suurempaa vaikutusta.
-Vaunukoppa, pehmeä kantokoppa vai kova kantokoppa?
--->Meillä kova koppa, sekä kaksostenrattaissa ollut pehmeä kantokoppa. Ei kamalan suurta eroa... En osaa kyllä sanoa mikä olisi suurin ero...
-Te joilla rattaissa laps voi olla vain kasvot menosuuntaan, onko se ollut hankala ratkaisu?
---> Meillä saa ratas osan käännettyä vaikka heittoaisaa ei olekkaan. Pienenä istui kyllä paljon mieluummin niin päin että näki työntäjän kasvot ja voitiin "jutella"

Meillä rattaina ollut Britaxin vigour3, vaunukopalla ja babysafe plus kaukalolla!

Pääsyin näihin silloin aikanani niiden monikäyttöisyyden ja ketteryyden, ja suurien pyörien takia.
 
Kevyet Emmaljungan yhdistelmät on meillä. Tai ei ne kevyiltä tunnu jos autoon nostaa...
-Heittoaisa, periaatteessa turha. Joskus oon veivannut toistapäin auringin paisteen takia, mutta lähinnä sitä heitellään vain vaunuja kasaan laittaessa. Eli turha. Sen pari kilometriä voi vaikka vetää niitä vaunuja jos aurinkoa ei muuten taltuta.
-Neljä isoa rengasta on täällä maalla ihan ehdottomat. Hyvin ne on kaupungissakin kääntynyt.
-Turvakaukalo runkoon... Kaukalossahan ei saisi makuuttaa kuin pari tuntia kerrallaan, joten makuuasento tuo vaihtelua. Kaupassa ynnä muissa laitan kaukalon kärryyn tai kannan käsikynkässä. En ehkä viitsis kärryjä nostella ja kasata autosta. Näinkin on ihan hyvin kulkenut.
-Nappi tai teleskooppi. Ehkä teleskooppi.
-Ei missään nimessä kovaa kantokoppaa. Hukkaan heitettyä rahaa. Pehmeästä saa jalkapeitteenkin. Paljon kätevämpää.
-Meillä on kangas ajanut ihan hyvin asiansa.
 
pipp
Me päädyttiin gessleinin futureihin, on isot ja pienet renkaat (vaihdeltavissa, kesällä käytetään pieniä ja talvella isoja) Maxi-cosin kaukalon saa adaptereilla, meillä oli puolikovakantokoppa, ja tykkäsin! Heittoaisaa ei tässä mallissa ole mutta ratasosan saa käännettyä lennosta. Työntöaisassa on telskooppisäätö+ aisassa kolme eriasentoa. Suosittelen!
 
ongelmavaunut
Mukavastgi onkin tullut jo mielipidettä ja kokemuksia. Vielä tuli yksi kysymys mieleen. Kun on sellaisia istuinosia, jossa laps istuu koko ajan ja sitten sitä kallistellaan taakse päin, että menisi makuuasentoon. Onko sellaiset hyviä?
 
"Xxxx"
Meillä oran jovi airit, ehdottomat maalla lenkeillä! Ja kestäneet hyvin, esikoinen käytti reilu 3veeksi ja nyt toinen kohta 1vee. Lenkkeilen jne.mutta jos pitää pakata autoon monta kertaa, eivät paras valinta. Meillä oli kaupunkäyttöön gracon kaukalo ja gracon matkarattaat, joihin kaukalon saa kiinni. Vauvan kanssa helpointa niin.

Heittoaisaa halusin, meillä ei ole, mutta harsolla pärjännyt. Vauvalla ei voi kääntää josvauva ei vielä nuku, joten harso parempi. Sen saa vaikka puoleenväliin, siten että äiti ja vauva näkevät toisensa.eli hyvin pärjäsin ilman.

Isotrenkaat, värillä ei väliä, heittoaisa plussaa mit ei välttämätön, säädöistä en osaa sanoa, meillä nappisäätö ja pituuseroa joku 12cm, löytynyt sopiva korkeus. Kova kantokoppa mielestäni parempi.
 
"vieras"
Meillä i'coo peak 4 air. Tykätty ollaan ihan hirveästi. Kääntyvät isot etupyörät, jotka saa tyntäjän puolelta lukittua ja avattua. Etupyörien ansiosta minun shoppailuhullun on helppo rattaita työnnellä ahtaissa väliköissä ja urheiluhullun miehen työnnellä rattaita maastossa. Menee säällä kuin säällä. Me olemme myös vaihtaneet lapsen kasvojen suuntaan istuinosaa kääntämällä ja laps on istunut istuinosan kyydissä, eli käy todella helposti. Heittoaisa meillä olsisi varmaankin turha.
 
"tytönäiti"
-Mitä hyötyä heittoaisalla on? Nyt kun lapsi on isompi, niin on kätevää että hänet voi kääntää kasvot menosuuntaan kun mennään kävelylle. Pienempänä tykkäsin nukuttaa kasvot itseeni päin (ja auringon häikäisyäkin tarvittaessa saa ehkäistyä. Ihan kätevä, mutta ei välttämätön meillä.
-Onko kaupungissa neljä isoa rengassa hankalat? Siis tarkoitan sellaisia, joissa etupyörät ei käännyt. Mitä isommat sen kohlommat.
-Entäs kääntyvät etupyörät maastossa hankalat? Meillä saa lukittua pyörät tarvittaessa. Kolmipyöräisen mallin (joka meillä) olen kokenut maastossa hankalaksi välillä.
-Pärjääkö maastossa pienillä renkailla vai kannattaako olla isot renkaat? Mitä isommat, sen paremmat maastossa. Talvella pienet pyörät ulkona on kyllä aika hankalat!
-Onko hyötyä sellaisesta ratkaisusta, jossa turvakaukalon saa runkoon kiinni? Erittäin kätevä, käytettiin paljon!
-nappisäätö vai teleskooppi? (minnä lyhyt, mies pitkä) ??
-Onko tumma väri kesällä kuuma? En ole kokenut
-Vaunukoppa, pehmeä kantokoppa vai kova kantokoppa? Meillä vaunukoppa, oli mielestäni hyvä. En osaa sanoa muista.
-Te joilla rattaissa laps voi olla vain kasvot menosuuntaan, onko se ollut hankala ratkaisu? Meillä myös matkarattaat, joissa näin. Käyttänyt niitä vasta +8 kk ikäisestä, en ole enää kokenut hankalaksi.

Meillä on vaunuina Britaxin Trendit, jotka hankittiin kahden kriteerin takia: erittäin kevyet ja todella helppo kasata. Asuimme silloin hissittömässä talossa, ja minä liikuin tietysti yksin lapsen kanssa päivisin. Ne eivät ole mielestäni olleet kovin hyvälaatuiset, ratasosa nitisee ja pyörä jumiutui parin kk käytön jälkeen vähän väliä (tosin huollettiin liikkeessä). Meillä oli yhteen ja samaan "ratasosaan" (runko) sopivat vaunukoppa, rattaat ja turvaistuin. Se oli kätevää!

Lisäksi meillä on Baby joggerin city minit. Niistä en keksi muuta haukuttavaa kuin että "tuuletusluukkuja" saisi olla useampia, kangas on sellaista että kesällä lapsi on paljon hikisempi kuin toisissa rattaissaan. Ne ovat matkakäyttöön ja nyt lämpimään aikaan olemme säilyttäneet niitä aina autossa.
 
..
icoon peak 4 suosittelisin. siihen saat adapterilla sen maxi cosin kaukalon kiinni. isot ilmakumipyörät joilla pääsee kelissä kuin kelissä, mutta etupyörät voi vapautta kääntyviksi sisätiloissa tai hyvällä kelillä. renkaat irtoaa helposti, jolloin mahtuu hyvin auton perälle. tosin jos auto on pieni niin jotkut matkarattaat saattaa olla tarpeelliset jokatapauksessa.
jos mies on pitkä niin teleskooppiaisa on ihan ehdoton jotta pystyy kävelemään reippaalla askeleella ilman että jalat kopisee akseliin, tätä kannattaa miehen testata vaunukaupassa.
 
Itse asun kaupungissa ja olen kokenut kääntyvät pyörät ihan ehdottomiksi ja muutenkin otimme sellaiset, joilla käyttöikä on pidempi. Eli toimii hyvin myös rattaina ja ainoina rattaina itseasiassa.

Maaseudulla toki isommat pyörät ovat kätevät ja kaupunkireissuihin varautuisin kaukaloadapterilla. Eli voisin harkita kaksien menopelien hankintaa, sekä kunnon maastovankkurit ja sitten travelsystem-matkarattaat tai sitten sellaiset joissa yhdistyy kaikki. Bugaboo Cameleonit vaikuttaa lähes täydellisiltä ja Gessleinilläkin oli pari kiinnostavaa mallia monipuoliseen käyttöön.

Heittoaisaa emme ole tarvinneet, mutta istuimen suunnan kääntö on ollut ehdoton, kuten myös pehmeä kantokoppa, kun siitä saa erittäin kätevästi lämpöpussin ja ehdottoman kätevä etenkin välivaiheessa, kun vauva vähän haluaa nähdä ulos ja sitten nukahtaa. Eli sen kanssa saa nostettua selkänojaa tarvittaessa ja sitten saa myös suojaisiksi vaunuiksi kun sitä tarvitsee.
 
Vielä yksi mielipide
Itse asun kaupungissa, ja ihan hyvin olen aina mahtunut neljällä isolla, kääntymättömällä pyörällä kauppoihin. (paitsi niihin kellarikauppoihin tms. joihin en pääsisi minkäänlaisilla vaunuilla) Toisaalta olen vetänyt vaunuillani menestyksekkäästi jos jonkinmoisilla juurakkopoluilla. Mielestäni Suomen sääoloissa neljä isoa pyörää on paras ja monikäyttöisin valinta.

Heittoaisaa meillä ei ole, varmaan olisi ihan kätevä, mutta ilmankin pärjää. Sama pätee teleskooppiin. Turvakaukalon kiinnitysmahdollisuutta en pidä tärkeänä, koska kaukaloa ei pitäisi käyttää sen enempää kuin välttämätöntä. En myöskään tykkäisi, jos vauva voisi olla vain kasvot menosuuntaan.

Talveksi pehmeä kantokoppa on lämmin, kesävauvalle kova taas ehkä parempi, koska on viileä. Pehmeä koppa menee pienempään säilytystilaan, kova taas on toiminut meillä matkasänkynä puolivuotiaaksi saakka.

Keinonahkaverhoilusta olen tykännyt tosi paljon.
 

Yhteistyössä