Mihin raha menee teillä, siis mikä on tärkeintä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
No niiden ei tarvitse vastata, joilla velaton kämppä ja ovat rikastuneet perinnöillä tai myymällä itse rakennetun, kun se rakentaminen itse oli vielä halpaa. Siis niiden ei tarvitse vastata, joilla on rahaa niin paljon, että ei tarvitse tinkiä mistään.
Mutta siis normikeskituloiset, jotka joutuneet ottaa asuntovelkaa, ei perintöä, ei voittoja, tai muuta ilmaista rahaa mistään, tai suurempia apuja, eli ei ole kukaan ilmaiseksi rakentanut koko taloa teille jolloin säästöä tullut vaikka 100 000.

Mikä teille on tärkeysjärjestys?

Meillä näin.
1.Lasten harrastukset
2. Laadukas ravinto

3. Oma taviskoti (maksetaan omaa, mutta ei ole hulppea, eikä ole hieno, eikä luksus vaan tavis ja pienehkö)

4 Yhdessäolo perheen kanssa, ei tehdä hirvesäti töitä
5. Itsensä kehittäminen koko ajan, eli opiskelemme pitkälle ja on opiskeltu pitkälle.

6. sitten tulevat vaatteet ja matkustelu ja tavara jossain kaukana, eli nämä eivät ole pakollisia ja saastuttavat aika paljon, joten ei ostella monia taulutelkkareita tai uusia autoja.

Noooh ruokaan ja asumiskuluihin, lasten vaatteisiin ja omiinkin, harrastuksiin.
Lomareissut ovat ehdottomasti häntäpäässä, mutta me ollaan siitä omituisia että me ei oikein osata niitä edes kaivata- tämmöiset tupajumit ei tahdo kotinurkistaan kovin kauas poistua.

En mä osaa tärkeysjärjestykseen laittaa, ruoka on ykkönen ja lomat listan viimeinen. Kaikki muu on siinä välissä aina tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan.

Lapsiin menee aikalailla. Tietysti vuokra ja muut asumiskulut. Säästetään myös, että saataisiin sen verran säästöjä, että pankki antaisi asuntolainaa.

Uudet autot ja elektroniikka ei tärkeää mitä nyt miehen musiikkiharrastus, mutta harvemmin mitään ostettavaa, kun on jo vaikka mitä vuosien varrella ostettu.

No mulla ei lapsia vielä ole (esikoista odotan) ja itselläni vähät rahat ovat menneet harrastukseen. Kierrän erään bändin keikoilla ja samalla näen paljon ystäviä. Eli matkustamiseen ja eri paikkakunnilla yöpymiseen on mennyt paljon rahaa. Eli sellaisiin elämyksiin enemmänkin. Uusia vaatteita en ole ostanut itselleni aikoihin, tai muutakaan materiaa. tietysti kun vauva on syntynyt niin tämä harrastus loppuu ja rahalle tulee uusia kohteita. :)

1. Asuminen (velkaa on, muttei edes sitä omakotitaloa)
2. Ruoka, puhtaus ja terveys
3. Lasten opiskelu

Tuossa nyt 3 eniten rahaa vievää. Loppuja en osaa laittaa mihinkään järjestykseen.

Niin, mielenkiintoinen kysymys. Oma persaukinen ja lapseton tilanteeni pistää luettelon olemaan enemmänkin "mihin käyttäisit rahaa, jos sitä olisi". Mutta kai se menee jotakuinkin näin:

1. Asuminen
2. Ruoka
3. Auto
4. Matkustelu

1. Talolainan lyhennykset (ekana tilistä)

2. Ponin ylläpito (heti tokana :) ) sekä samassa yhteydessä tytön harrastus

3. Ruoka (tavallista normi kotiarkiruokaa meillä syödään, tähän kuuluu koirien ja marsujen ruoat)

Jos jtn jää, ostetaan vaatteita tms. tavaraa. Säästöön ei tällä hetkellä jää mitään (jos ei tietysti lasketa säästöksi tätä talon omaksi lyhentämistä). Talon jos myisi ja maksaisi velat pois, jäisi rahaa velattomaat rt-kolmioon täältäpäin. Mutta tässä halutaan asua.

Ruoka ja muut perustarpeet menee edelle. Siis että lapsilla on vaatetta ja katto pään päällä.
Kaikki muu tulee sitte jossaki noitten jälkeen. Jos pistäisin arvojärjestykseen niin:

1. Ruoka
2.Asuminen (siis että saadaan pitää tää kämppä ja sähköt)
3.Tärkeimmät vakuutukset ja lasten vaatteet
4.Kaikki muu.

No mutta eikös oikeestaan asuntovelan ottaminenkin ole jo yksi tärkeysjärjestys oikeastaan? Varsinkin jos asuntomenot ovat korkeat, sehän on jo tärkeysjärjestys eli ykkösenä menee asunto/ympäristö? Näin ainakin itse näen.

Meillä ei ole asuntolainaa, mies on hyvätuloinen ja minä olen opiskelija (äitiyslomalla). Asutaan vuokralla edullisesti. Tietysti voi sanoa, että asutaan hyvässä vuokra-asunnossa edullisuudesta huolimatta, tietyllä lailla myös asunto on yksi tärkeä mutta ei niin tärkeä kuin niille jotka ovat päättäneet että maksavat vaikkapa 1000e kuussa asuntokuluja sekä lainaa (meillä menee vain 500e ja siinä kaikki).

Tärkeintä muuten on pieni lapsemme, jolle kyllä ostetaan käytettynäkin vaatteita. Ja toinen on ruoka sekä kotimaan matkailu kotiseutuville (ollaan satsattu kalliiseen autoon, ei lainaa tähän) appivanhempien ja minun vanhempieni luokse. Ruoka on sillä tavalla, että syödään paljon proteiinipitoisempaa ruokaa kuin muut ja muutenkin terveellisesti. Luomuruokaa ei kuitenkaan osteta muuten kuin kananmunien ym joukossa. Luomulihaa voisi ostella sitten kun minä valmistun, jos vaan lähellä ois joku paikallinen yrittäjä jolta sitä saisi helposti. Ostetaan siis kalliimpia tuotteita, jos ne ovat mielestämme paremman makuisia.

Meillä on myös tärkeää perheen yhdessäolo, meillä ei ole kalliita harrastuksia mutta sitäkin yhdessäoloa vaativampia (esim lautapelit). Toisaalta myös kuntoilu on tärkeää, päästään onneksi edullisesti kuntoilemaan miehen työpaikan kautta.

P.S. Uusi auto saastuttaa vähemmän kuin vanha. Ja mitenkä muuten taulutelkkari vs kuvaputkitelkkari sähkönkäytön ym mukaan on? Jos haluaa olla ekologinen, kannattaa asua uudehkossa kerrostalossa lähellä työpaikkaa ja polkea pyörällä sinne. Näin meillä mies tekee, eikä olla mitään varsinaisesti ekologisesti ajattelevia edes. Jos taas haluaa saastuttaa, niin kannattaa asua kaukana työpaikasta, omakotitalossa sekä ajaa autolla vaikkapa kumpanenkin joka päivä sinne töihin ;)

Jos toteutuneen kulutuksen näkökulmassa katsoo, niin
1. Asuminen ja talon ylläpito. Omakotitalo on rahareikä eikä nyt mikään supersijoituskohde. Lainat tarkoitus maksaa tiukassa tahdissa pois, eli se on pois muusta kulutuksesta.
2. Ruoka - ruokalasku nousee kovaksi luomun, reilun ja kotimaisen ruuan painotuksella.
3. harrastukset kotipiirissä - näissä ukolla ja mulla on eri jutut (lastenvaatteet taitaa mennä tähän kategoriaan, mutta ei ole kyllä kuin pieni osa harrastuksia.)

Ukolla varmaan tähän listaan kuuluu auto, minulla ei.

Viimeksi muokattu:
Juu. Kyllä meilläkin asuntolaina maksetaan ekana ennen lasten harrastuksia, ja harrastukset loppuvat heti, jos ei olisi rahaa maksaa asuntolainaa. ja sen jälkeen pitää olla rahaa ruokaan.
tarkoitin tuolla järjestyksellä sitä, että meillä menee suhteessa paljon rahaa lasten harrastuksiin, kkun menee joka kuukausi monta sataa, puolet siitä lähes mitä menee lainanhoitoon. Eli meillä voisi olla periaattessa isompi ja hienompi koti, jos ei lapset harrastaisi, mutta on haluttu satsata harrastuksii, mutta tottkai lapsille on tärkeämpää että on katto pään päällä kuin harrastuksia.

Eli moni joka asuu paljon hienommin, ei kkustanna vastaavasti lapsille kovin paljon harrastuksia. On toki niitä, joilla rahaa on joka asiaan.

Yhteistyössä