Mihin pyritte aikarajoituksilla lasten kanssa tv:n ja pelaamisen suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla on tänä vuonna 12v ja 10v täyttävät lapset.

Meillä toimitaan seuraavasti:

Pelata saa niin paljon kuin haluaa, milloin vaan, kunhan se ei riko nukkumaan meno aikoja ja tv:n kanssa sama juttu + ikärajoista pidetään kiinni.

Toimii oikein hyvin, eikä minun tarvitse hermoja kiristää ja lapsetkin on iloisia.

Vaikka lapsilla on tuo vapaus noiden asioiden suhteen, silti he viettävät paljon aikaa ulkona kavereiden kanssa ja käyvät harrastuksissa, leikkivät leluilla (esikoinen ei kyllä enää niinkään, mutta kuopus kyllä.), piirtelevät, askartelevat, lukevat ja niin edelleen.

On joskus meilläkin kyllä meinannut käydä niin että lapset ovat vähän liikaa innostuneet telkkaria katselemaan ja pelaamaan, että se homma on näyttänyt siltä etteivät muuta teekkään, niin silti meillä toimii oikein keposasti, joskus ehkä hieman pienten taistelujen jälkeen, vanhempien sana lakina ja kun minä katkasen television niin sen katseleminen loppuu siihen tai sitten katkaisen piuhat seinästä niin pelaaminen loppuu myös siihen jos ei muuten omasta tahdosta vaikka olisi useampi kerta sanottu ja sitten rupeamme tekemään yhdessä perheen kanssa yhteisiä juttuja... :) vaikka lapset olisivat olleetkin vähän känkkäränkkä ensiksi siitä että minä katkaisin heidän hommat, niin pian se kuitenkin unohtuu kun teemme yhdessä jotain kivaa ja jos turhanpäivänen kiukuttelu jatkuisi niin he tietävät että sellaisesta käytöksestä seuraa sitten rankaisuja ja siksi lopettavat suosiolla ja asennoituvat toisin !

Olen miettinyt tässä sitten että..... rajoitetaankohan näissä perheissä siksi sitä pelaamista ja telkkarin katselua tiptop 1-2h per viikko, koska oikea syy onkin se ettei ole varaa maksaa suurempia laskuja?

Meillä on neljä lasta 7 -12 -vuotiaita. Yksi pelaisi paljon. Yksi ei pelaa koskaan, koska se ei kiinnosta. Kaksi pelaa satunnaisesti, välillä pitkään ilman viihdettä, välillä pitempään vaikka konsolin kimpussa. Mutta ei mitenkään liikaa.

Tuon yhden vuoksi meillä rajoitetaan. Että saan sen ulos ja liikkeelle, eikä se umpioidu huoneeseensa.

Etteivät totu istumaan persiinsä päällä ja siirry ruudun takaa toisen ruudun taa.

Käsillään pitää osata tehdä muutakin kuin vain nakuttaa näppistä ja siirrellä hiirtä.

Vaikuttaa selvästi näitten meidän muksujen uniin.

Netin ja teeveen kautta saa hurjan helposti mitä ihmeellisintä ja valheellisinta materiaalia silmiensä eteen.

Koneet nyt vaan ei ole palvonnan kohteina hyviä, käteviä ne toki on, mutta rajansa kaikella. Kirjat ja 'live'leikit myös kunniaan.

Silläkin uhalla, että äitinsä on ilmeisen addiktoitunut koneen käyttäjä. Mutta siis tiedän ainakin mistä lapsilleni paasaan.....

Meilläkin on kolme koululaista. Mitään kiinteitä aikoja on ihan turhaan asettaa kenellekään, eli ap:n kanssa ollaan aika samoilla aallon pituuksilla. Kun koulu loppuu niin pyritään tulla suoraan kotiin, otetaan välipalaa, nickelodeon kanava pyörimään, kun välipalat on syöty niin läksyjä tekemään. Jos on sellainen fiilis, ettei jaksa mennä ulos niin sitten ollaan kotona pelaamassa koneella tai xboxilla, ja kaikkea muuta sillä välillä.

[QUOTE="vieras";27934857]Meillä on neljä lasta 7 -12 -vuotiaita. Yksi pelaisi paljon. Yksi ei pelaa koskaan, koska se ei kiinnosta. Kaksi pelaa satunnaisesti, välillä pitkään ilman viihdettä, välillä pitempään vaikka konsolin kimpussa. Mutta ei mitenkään liikaa.

Tuon yhden vuoksi meillä rajoitetaan. Että saan sen ulos ja liikkeelle, eikä se umpioidu huoneeseensa.[/QUOTE]

vaikkei se olisi tarpeen?

On minusta nimittäin hieman avutonta äitiyttä jos ei moiseen kykene.

[QUOTE="vieras";27934918]vaikkei se olisi tarpeen?

On minusta nimittäin hieman avutonta äitiyttä jos ei moiseen kykene.[/QUOTE]

:D Mahtavaa tulkintaa. Tuon yhden lapsen vuoksi rajoitetaan. Hän pelais paljon, liikaa. Ei lähtisi ulos ja liikkumaan.

[QUOTE="vieras";27934837]Minulla on tänä vuonna 12v ja 10v täyttävät lapset.

Meillä toimitaan seuraavasti:

Pelata saa niin paljon kuin haluaa, milloin vaan, kunhan se ei riko nukkumaan meno aikoja ja tv:n kanssa sama juttu + ikärajoista pidetään kiinni.

Toimii oikein hyvin, eikä minun tarvitse hermoja kiristää ja lapsetkin on iloisia.

Vaikka lapsilla on tuo vapaus noiden asioiden suhteen, silti he viettävät paljon aikaa ulkona kavereiden kanssa ja käyvät harrastuksissa, leikkivät leluilla (esikoinen ei kyllä enää niinkään, mutta kuopus kyllä.), piirtelevät, askartelevat, lukevat ja niin edelleen.

On joskus meilläkin kyllä meinannut käydä niin että lapset ovat vähän liikaa innostuneet telkkaria katselemaan ja pelaamaan, että se homma on näyttänyt siltä etteivät muuta teekkään, niin silti meillä toimii oikein keposasti, joskus ehkä hieman pienten taistelujen jälkeen, vanhempien sana lakina ja kun minä katkasen television niin sen katseleminen loppuu siihen tai sitten katkaisen piuhat seinästä niin pelaaminen loppuu myös siihen jos ei muuten omasta tahdosta vaikka olisi useampi kerta sanottu ja sitten rupeamme tekemään yhdessä perheen kanssa yhteisiä juttuja... :) vaikka lapset olisivat olleetkin vähän känkkäränkkä ensiksi siitä että minä katkaisin heidän hommat, niin pian se kuitenkin unohtuu kun teemme yhdessä jotain kivaa ja jos turhanpäivänen kiukuttelu jatkuisi niin he tietävät että sellaisesta käytöksestä seuraa sitten rankaisuja ja siksi lopettavat suosiolla ja asennoituvat toisin !

Olen miettinyt tässä sitten että..... rajoitetaankohan näissä perheissä siksi sitä pelaamista ja telkkarin katselua tiptop 1-2h per viikko, koska oikea syy onkin se ettei ole varaa maksaa suurempia laskuja?[/QUOTE]

Häh siis mitä laskuja sähkö vai:rolleyes: Eiköhän oikea syy ole viralliset suositukset?
Ei meillä ainakaan lasten rajoittaminen pelaamasta, tai tv:tä tölläämästä vähennä sähkölaskun hintaa, koska me aikuiset sitten katsottas senkin edestä!:D

[QUOTE="Jenis";27934865]Eikös se ap:n mielestä ole rajoittamista, jos "katkaistaan piuhat seinästä"?[/QUOTE]

että se rupeaa menemään kohta addiktoitumisen puolelle jos sitä hommaa ei pistä poikki ja sillä kun sen pistää niin siitä päästään... =)

ja saadaan sitä yhteistä aikaakin perheelle.

olen saattanut lapsille ilmoittaa jo vaikka 3päivää ennen, että meillä pidetään perheiltaa sitten sinä päivänä, mutta lasten aivot on lasten aivot ne ei aina tahdo muistaa sitä ja ottaa sitä niin kohteliaasti vastaan kun vastaus voi olla "ei kiinnosta nyt, mä pelaan" niin mä pistän pelit sitten kiinni ja opetan että sovituista asioista pidetään kiinni... :)

että jenis varmaan ymmärrät sanomattakin pointin aikuisena ihmisenä, ettei tarviis ees moisesta lähteä vääntämään.. lasten kanssa saa näsäviisastellen vääntää jo tarpeeksi välillä kotona, se riittää tosiaan mulle

Meillä oli lapsena niin, että ei ollut mitään tarkasti säädettyjä aikoja, pelata sai varsin vapaasti, mutta jos siinä tuntui menevän tuntikaupalla aikaa, niin äiti alkoi pöllyttää pihalle. Ihan ok systeemi minusta, ja varmaan voisin itsekin mennä vähän tilanteen mukaan -periaatteella. Jos lapsia olisi kovin monta niin sitten olisi tietysti järkevää jokaiselle tasavuorot (tai useampi pelikone.)

Meillä rajoitetaan - lapsilla saa ja pitää olla välillä, perustelujahan liiallisen ruutuajan haitoista on vaikka kuinka. En halua, että pelikonsolit toimivat lastenvahtina. Helppoahan se toki olisi jos aina tyhjän ajan täytteeksi avattaisiin ruudut..

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="vieras";27934962]että se rupeaa menemään kohta addiktoitumisen puolelle jos sitä hommaa ei pistä poikki ja sillä kun sen pistää niin siitä päästään... =)

ja saadaan sitä yhteistä aikaakin perheelle.

olen saattanut lapsille ilmoittaa jo vaikka 3päivää ennen, että meillä pidetään perheiltaa sitten sinä päivänä, mutta lasten aivot on lasten aivot ne ei aina tahdo muistaa sitä ja ottaa sitä niin kohteliaasti vastaan kun vastaus voi olla "ei kiinnosta nyt, mä pelaan" niin mä pistän pelit sitten kiinni ja opetan että sovituista asioista pidetään kiinni... :)

että jenis varmaan ymmärrät sanomattakin pointin aikuisena ihmisenä, ettei tarviis ees moisesta lähteä vääntämään.. lasten kanssa saa näsäviisastellen vääntää jo tarpeeksi välillä kotona, se riittää tosiaan mulle[/QUOTE]

No meillä saadaan sitä yhteistä aikaa sillä, että sovitaan yhdet säännöt jotka pätee jokaiselle päivälle, ei niin että annetaan jotain summittaisrajoituksia kun on tehty jotain "tarpeeksi". Toihan on ihan mielivaltaa, että yks päättää jonkun perheillan ja vetelee sitten piuhat seinästä kun ei sana muuten kuulu. Mutta kukin tavallaan toki :D

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27934877:
Etteivät totu istumaan persiinsä päällä ja siirry ruudun takaa toisen ruudun taa.

Käsillään pitää osata tehdä muutakin kuin vain nakuttaa näppistä ja siirrellä hiirtä.

Vaikuttaa selvästi näitten meidän muksujen uniin.

Netin ja teeveen kautta saa hurjan helposti mitä ihmeellisintä ja valheellisinta materiaalia silmiensä eteen.

Koneet nyt vaan ei ole palvonnan kohteina hyviä, käteviä ne toki on, mutta rajansa kaikella. Kirjat ja 'live'leikit myös kunniaan.

Silläkin uhalla, että äitinsä on ilmeisen addiktoitunut koneen käyttäjä. Mutta siis tiedän ainakin mistä lapsilleni paasaan.....

Tarvittaessa telkkarikin, mutta meillä ei niinkään tuo televisio lasten unen saantiin onneksi vaikuta, varmaan syystä että koska sitä katsotaan luonnollisesti kauempaa... pelikonsolien eessä ja tietsikan eessä sit melkein tapitetaan nokka kiinni ruudussa niin käyhän se tuonne aivoihin ja silmiin, eikä sitä kautta oo hyväks ja edes auta ainakaan unen saantia...

Ja sit toi, " netin ja teeveen kautta saa hurjan helposti mitä ihmeellisintä ja valheellisinta materiaalia silmiensä eteen. " näinhän se on, mutta onneksi on keksitty ne ikärajat, jotta voidaan katsoa sitten mikä materiaali on haitallista kunkin ikäiselle ja millaista materiaalia minkin ikäinen pystyy suodattamaan. Näin pitäs välttyä, ainakin suuremmilta vaurioilta.

[QUOTE="vieras";27934892]Meilläkin on kolme koululaista. Mitään kiinteitä aikoja on ihan turhaan asettaa kenellekään, eli ap:n kanssa ollaan aika samoilla aallon pituuksilla. Kun koulu loppuu niin pyritään tulla suoraan kotiin, otetaan välipalaa, nickelodeon kanava pyörimään, kun välipalat on syöty niin läksyjä tekemään. Jos on sellainen fiilis, ettei jaksa mennä ulos niin sitten ollaan kotona pelaamassa koneella tai xboxilla, ja kaikkea muuta sillä välillä.[/QUOTE]

Mun mielestä juuri tälläinen on sitä hyvää kasvatusta/äitiyttä ja isyyttä.

Miksi tehdä asioista niin tuplasti vaikeampia kun ihan maalaisjärjelläkin selviää?

Musta tuntuu että lasten kasvatuksessa pitää pyrkiä nykyään hirveään täydellisyyteen ja on muotia just tää " olen tiukka äiti " ja muu pyhyys p*ska suoraan sanottuna.

En voi ymmärtää, ei varmaan oo lapsella kovin hyvä olla sellasessa kodissa missä eletään kuin armeijassa ja kaikki kauhean tiukkaa.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
[QUOTE="vieras";27934940]:D Mahtavaa tulkintaa. Tuon yhden lapsen vuoksi rajoitetaan. Hän pelais paljon, liikaa. Ei lähtisi ulos ja liikkumaan.[/QUOTE]

Kun teillä ei yksi lapsista suostu tekemään jotain niin on periaate sitten siitä että muidenkin tarvitsee kärsiä jollakin tapaa tämän yhden kepposista?

On tuo minusta aika epäreilua muita lapsiasi kohtaan. :D

Puolustelijoita löytyy ehkä niistä joilta homma on lähtenyt lapasesta jo kauan sitten - ja nyt rajoittamiset ei onnistu. Meillä on pelipäivä ollut aina, ei se ole armeijameininkiä.. Ei lapset edes kysele muulloin.

Meillä osa lapsista ei pysty itse säätelemään koneella vietettävää aikaa. Osalle peliaika/päivä on "turha" sääntö, koska eivät välttämättä pelaa päivittäin, mutta olisi vaikeaa antaa satunnaisesti pelaavan viettää kolme tuntia pötköön koneella edes ajoittain, kun toisella olisi tiukka 30 min / pv -sääntö. Pelata saa sitten, kun on läksyt ja muut hommat tehty ja ulkoilua velvoitetaan päivään kuuluvan myös (mutta koulumatka on kävellen liki 3 km suuntaansa, joten siitä saa jo helpotusta).

On sitä jouduttu joskus takavarikoimaan kännykkäkin, kun pelaaminen kännyllä vie yöunet.

Meillä siis viisi koululaista (2. lk, 2 x 3. lk, 5. lk ja 6. lk) ja osa tarvitsee ajoittain hentoa tökkäystä muihin aktiviteetteihin kuin peleihin.

Meillä oli lapsena niin, että ei ollut mitään tarkasti säädettyjä aikoja, pelata sai varsin vapaasti, mutta jos siinä tuntui menevän tuntikaupalla aikaa, niin äiti alkoi pöllyttää pihalle. Ihan ok systeemi minusta, ja varmaan voisin itsekin mennä vähän tilanteen mukaan -periaatteella. Jos lapsia olisi kovin monta niin sitten olisi tietysti järkevää jokaiselle tasavuorot (tai useampi pelikone.)

Upeaa toimintaa. :) ja ennen kaikkea viisasta.

Joo, niin onhan se tuokin. Pelikäyttöön soveltuvia pöytätietokoneita on yksi kpl ja lapsia kuitenkin viisi. Rajoituksena on myös, että arkisin ei saa pelata klo 18 jälkeen. Joten jos on koulussa klo 15 asti niin tekee tiukkaa, että kaikki ehtii käyttää oman peliaikansa. Logistiikkaakin. Lapsilla on kyllä pelikoneita, joiden käyttöä ei kontrolloida eli klassikkokonsolit, joihin heillä pienet telkkarit omissa huoneissa. Outoa kyllä, NES tai PS1 eivät juurikaan ole käytössä. Olkkarissa on sitten koko perheen konsolit ja meidän huoneessa on Wii U, jonka peleissä minun auttamiseni ei ole lasten peliajasta pois (koska Mario meinaa kuolla, kun en osaa käyttää sitä pirun lento-oravapukua).