Mihin pikkulapset tarvitsevat kännykkää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen

Vieras
Ihmettelen, miksi ihan pienille lapsille jo hankitaan omia kännyköitä. Jopa 5-8-vuotiaille...mihin noin pieni kännyä muka tarvitsee?? Ei eka-tokaluokkalainenkaan vielä ymmärrä kunnolla, että jokainen puhelu ja tekstari maksaa. En näe syytä ostaa kännykkää alle 10-11-vuotiaalle.

Kyllä ne kuule vaan tarttee. Ekaluokalla on jokaiselle lapselle hommattu puhelin. Kivalta ja rauhottavalta kuule tuntuu kun lapsi soittaa päästyään kouluun ja tullessaan sieltä. Tai jos jotain muutoksia tulee että pääsevät aikaisemmin tai myöhemmin. ja onpas yks lapsi saatu nopsaan kiinni kun ei ole suoraan koulusta kotiin tullut.

Meillä on yksi kännykkä pre paid liittymällä ns. kotipuhelimena. Eli esikoinen voi soittaa sillä tarvitaessa, jos on hetken yksin kotona tai kännykätön mummo, kun on täällä lapsia katsomassa. Esim. kouluun en puhelinta anna, kuin vasta yläkoulussa.

Ihan oman mielenrauhani turvaamiseksi ja lapsen turvallisuuden tunteen lisäämiseksi olen hankkinut meidän lapsille kännykät n. 7-vuotiaana. Helposti ovat oppineet käyttämään niitä, ja puhelinlaskut on pääsääntöisesti n. 5?/kk.

jätettii pojalle 2v mun vanha puhelin ku ostettii uudet puhelimet ja liittymät. :D No joo, ei se sillä muuta puhu muutaku satunnaisesti mummun kans. ja puhelin toimii myös "kotipuhelimena".... Kaverin pojalle ostettii OMA puhelin ikää 4v.

En mäkään näe siinä järkeä ! Tosin meidän 6v tytöllä on känny. Vain ja ainoastaan siksi et se saatiin kummisedältä joka osti siihen myös puheaikaa.. Vuosi ollut ja just ostettiin ite ekan kerran lisää puheaikaa. Eihän tyttö sillä muuten soittele kun joskus mummolle ja kummeille. Lähinnä pelailee metopeliä ja omassa huoneessa sitä ei pidetä. Ihan siksi ettei huku lelujen joukkoon ja tule niitä yllättäviä puheluita.

Hyvä puoli on, että vanhemmat tavoittaa lapsen nopeasti ja toisinpäin. Itse pärjäsin hyvin ilman kännykkää, sain sen vasta 12-vuotiaana =) Huono puoli on, ettei lapsi oikein ymmärrä, että ne puhelut ja tekstarit maksaa...naapurin 8v tyttökin lähettelee viestejä vaikka istuisin vieressä, tyyliin "moi Suvi".

Asia ei ole meillä ajankohtainen vielä, mutta tuli mieleen just se, että ei ole lankapuhelinta, joten kun kouluun menevät, niin kotona varmaan saa olla yksi luuri lapsia varten. Tai kummallakin oma.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Kuinkahan sitä ennen lapset pärjäsivät kun ei ollut kännykkää? Mä pärjäsin ainakin erittäin hyvin :D

Niinpä ja taisivat meidän vanhemmatkin pärjätä hyvin, vaikkei lapsia kiinni saanutkaan puhelimella. :D

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Asia ei ole meillä ajankohtainen vielä, mutta tuli mieleen just se, että ei ole lankapuhelinta, joten kun kouluun menevät, niin kotona varmaan saa olla yksi luuri lapsia varten. Tai kummallakin oma.

Tämä on hyvä pointti. Ittekin oon pitänyt vähän hulluna että miksi ekaluokkalaisille jo puhelin. Mutta tosiaan, jos on hetken yksin kotona koulun jälkeenja hätä tulee, niin millä soittaa mihinkään jos ei ole lankapuhelinta, kuten esim. meillä? Juostako aina naapuriin?

Nii-in, ennenkin on pärjätty ilman kännykkää..
Ite ostin ekan kännykän rippilahjaksi saaduilla rahoilla.
Minusta se on jotenki "turhaa", että ekaluokkalaisilla on kännykät,
muttamutta, enpä olis yhtään niin varma että oon samaa mieltä vielä
kuuden vuoden päästä... :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Eihän meilläkään ollut lapsina kännyköitä? vai? muistelee aikaa yli 20v taaksepäin ja silti selvittiin kouluun ja kotiin itsestään...
Ja myös tämä asia on sitä luonnonvarojen tuhlausta!!
:saint:

Kun ei niitä ollut silloin olemassakaan, niin miten niitä olisi osannut edes kaivata? :D Mutta kun nyt ovat, niin miksi ei käyttäisi tekniikkaa hyväksi turvallisuuden lisäämiseen? Onhan kaikenmaailman hälytinjärjestelmiäkin nykyään joka paikassa, ennen pärjättiin ilman niitäkin.

Ei lapset tarvitsekaan, mutta minä ainakin halusin sellaisen meidän 6-vuotiaalle ostaa, jotta mielenrauha itsellä säilyy. Pojan kaverit saivat kulkea jo aika pitkiä matkoja eli puolen kilometrin päästä tänne meille, joten pakko oli ostaa kännykkä pojalle, että hänkin pääsee itse kaverien luo. Muuten en uskaltaisi päästää poikaa pihasta minnekään.

Ne kännykät on niin halpoja ja soittaminen tosi halpaa. Meidän perheessä on kolme kännykkää ja laskut yhteensä on pienemmät, mitä meillä kotona lankapuhelimen lasku kuukaudessa silloin kun olin itse lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Kuinkahan sitä ennen lapset pärjäsivät kun ei ollut kännykkää? Mä pärjäsin ainakin erittäin hyvin :D

tää on ärsy kommetti. mitenhän ne ihmiset ennen pärjäs mustavalkoteeveellä tai pulsaattorikoneilla. kato aika rulla ja me mukana.

Tulipas mieleen, että mihin sitten aikuisetkaan niitä kännyköitä tarvii? Kyllähän sitä ennenkin pärjättiin ilman. Kaikille vain lankapuhelin kotiin niin kuin ennen tai sitten ihan kirjeitä kirjoitteleen.

=)

Esimerkiksi meidän tuleva ekaluokkalainen jolla on diabetes aivan varmasti tulee kulkemaan kännykkä taskussa. Opettajillakin äidin numero sitten nopesati saatavilla jos niikseen tulee..

Tänään vähän huvitti kun ulkoilin vähän yli 1 vee poikani kanssa ja poika istui koko matkan rattaissa tomerasti kännykkä kourassa ja välillä "vastaili" siihen. Saattoi saada jokusen paheksuvan katseen.
Kännykkä oli pojan "oma" eli mun vanha puhelin, joka ei oo enää toimintakunnossa. Pojan rakkain lelu.