Mihin on kadonnut ihmisten kiitollisuus ja muistamisen ilo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt ihmisten itsekkyyttä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämmästynyt ihmisten itsekkyyttä

Vieras
Nykyään tuhlataan suuret määrät rahaa omiin lapsiin, elikkä ostetaan niille omille lapsille paljon lahjoja, mutta kummilapsille ei sitten millään haluta mitään hankkia, kun ei olla mitään lahja-automaatteja. Ystäviä ei juurikaan haluata muistaa, kuin sillä kortilla.
Töissä saa kuulla juttuja, että kyllä silloin ennen muistettiin postinjakajaa, roskakuskia, kampaajaa ja muitakin pienillä lahjoilla jouluna, elikkä kiitettiin kuluneesta vuodesta.
Itse olen aina viennyt joulun alla koiran hierojalle pienen lahjan, paitsi tänä vuonna, kun ei olla alkukesän jälkeen käyty.
Samoin vanhempani vievät pienen lahjan yleensä eläinlääkärille ja kampaajalle, jolla käyvät säännöllisesti, elikkä kiittävät.

Niin ja pakko sanoa, että en minä tätä työtäni tee lahjojen toivossa, mutta kyllä se mieltä lämmittää jos jossain oven kahvassa roikkuu pieni paketti postinjakajalle. Tänä vuonnakin sain sen yhden lahjan paikasta josta on aina ennenkin tullut, ja kyllähän se hyvältä tuntui, että joku muistaa meidätkin, vaikka aika näkymättömiä asiakaspalvelijoita ollaan. Niin ja tuossakin paketissa on mitä ilmeisimmin suklaarasia, ei sen kummempaa, mutta en minä sen kummempaa oletakaan siellä olevan.

Nykyään harvemmin on sama tietty asiakaspalvelija, jota tavata usein. En minä tiedä kuka minulle jakaa postin tai lehden. Ei varmaankaan ole edes sama tyyppi aina. Kotisiivoojamme saa meiltä kylläkin lahjan. Roskakuski kyllä on symppis - sen voisi jonain vuonna yllättää - kunhan vaan muistaisi.

Mutta toisaalta, miksi asiakaspalvelija olisi erityisemmässä asemassa kuin joku muu työntekijä, jonka tuotteita/palveluita ehkä usein käytät? Tosin suomalaiset äänestävät jaloillaan ja ostavat halpaa kiinalaista sen suomalaisen tuotteen sijaan....

Raha on yksi syy ja ajan puute. Musta tuntuis hullultakin muistaa postinjakajaa tms. mutta hienoa jos joku muistaa, se on ihan makukysymys tämäkin. Mulla ei ole käynyt niin hyvä tuuri että olisin koskaan saanut "vierailta" lahjoja, niin ei ehkä tee mieli sitten jakaa itsekään niitä vieraille. Tuntisin itseni jotenkin typeräksi.
Lasten päiväkodin hoitajat lahjon, mutten muita.

Viimeiseen 10 vuoteen en ole nähnyt postinjakajaa. Enkä roskakuskia. Kampaajalla olen käynyt viimeksi kesällä 2007. Bussikuskikin on harvoin sama kuin edellisenä päivänä. Citymarkettien kassoistakaan kukaan ei ole tullut niin tutuksi, että muistaisin edes ulkonäöltä. Tai jos muistankin, en muista, missä Cittarissa kyseinen kassa on.

Ei ihmisten kiitollisuus ja muistamisen ilo ole mihinkään kadonnut. Miljoonat ihmiset ovat juuri tällä hetkellä hyvin kiitollisia, muistavat lähimmäisiään ja vähän tuntemattomampiakin esim hyväntekeväisyyden muodossa. En mä odota työni puolesta, että minulle pitäisi lahjoja antaa.

Yhteistyössä