Mihin olen oikeutettu kun jään äitiyslomalle ja kotona hoidan yli 3v lasta?Vaikuttaako työttömyys niihin tukiin ym?

Huomasin että saisin kai kuntalisää jos saisin töitä ja ehtisin olla vähintään 4kk ennen äitiysloman aloittamista töissä. Olisin siihen oikeutettu.
Ilmeisesti työttömänä sitä ei saa.
Mites nuo muut tuet menee paljon ne nousee ja paljon saa esim jotain sisarkorotuksia jostain?

Äitiysrahat ym tulen saaman minimit varmaan koska ei tällä hetkellä ole töitä ja vaikka saisinkin muutamaksi kuukaudeksi niin ei tule sitä 6kk töissä ennen äitiyslomia.

Ilmeisesti saa 50e tai sinne päin tuosta yli 3v kun hoitaa kotona toista alle 3v lasta?

lehmu
Saat vain äitiyspäivärahan äippärahakaudella, kuntalisääkään et taitaisi tuolloin saada koska lapsi vanhempi lapsi on yli 3 v.

Sit kun jäät kotihoidontuelle, saat vanhemmasta sen n. 50 e/kk lisärahaa.

Sinuna koettaisin hankkiutua töihin, jotta saisi paremmat etuudet. Mutta se ei aina ole kovin helppoa :/

Tiedän että kantsis hankkia töitä mutta minkäs teet kun niitä ei oikein löydy/saa. :(
Tässä mietinnässä jos löytyis työvoimakoulutuksella joku paikka.

Työttömyysrahaakaan en ole vielä saanut kun nyt vasta loppui karenssi toivottavasti niin saa paperit eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minä saan hoitolisää yli 3-vuotiaasta. Siihen vaikuttaa tulot. Ja vauvasta äippärahan.
Lasten kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Kun lasta hoitaa joku muu kuin vanhempi itse (ei kuitenkaan kunnallinen päiväkoti), vanhempi voi olla esim. työssä tai vuosilomalla.

Kotihoidon tukea maksetaan myös perheen muista alle kouluikäisistä lapsista, jotka hoidetaan samalla tavalla. Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha, joka maksetaan erikseen jokaisesta tukeen oikeuttavasta lapsesta. Hoitolisä sen sijaan maksetaan vain yhdestä lapsesta.

Yhteistyössä