mihin muilla lapsettomilla menee rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osaamaton rahan kanssa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

osaamaton rahan kanssa

Vieras
Olen tällä hetkellä työttömänä, ja taas on työmarkkinatukea 350 euroa käyttämättä 410 eurosta ja ensi viikolla tulee uudet. En saa muita tuloja enkä tietoisesti säästä rahaa, eikä mieheni maksa minun osuuksiani mistään (meillä tarkka fifty fifty-talous). Vuokran maksan tt-tuella. Minulla ei vain ole mitään ostettavaa!

Mihin siis hupenee normaalin lapsettoman rahat?

Toisilla on asumiskustannukset hieman eri luokkaa, jos haluaa asua omakotitalossa lainan turvin. Helposti näitä summia jos maksaa PUOLIKSI miehen kanssa lainanlyhennys esim.400€, sähkö 70€, autot+bensat 150€, laskut 200€ (puhelin,netti..), ruoka 200€ jne...Tuo vasta alkua...

vuokraan, sähkö-, vakuutus- ja nettilaskuihin, julkiseen liikenteeseen, ruokaan, viikonloppuisin vähän parempaan ruokaa ja viiniin tai muutamaan hyvään olueen, säästötilille, lemmikin kuluihin (ruoka, tarvikkeet, eläinlääkäri, vakuutus), silloin tällöin ravintolaan, usein teatteriin tai konserttehin, matkusteluun... baariin tai yöelämään todella harvoin.

Meillä menee asuntolainoihin autolainoihin, ulkona käymiseen, ruokaan, bensaan&naftaan, vakuutuksiin ym ym.
Mies sitten shoppailee enempi (molemmille) ja mä maksan omia nuoruuden joustoluottoja pois.

Jahka oon turhat lainani pois maksanut niin sitten aletaan matkustelemaan enempi ellei tule jotain katastrofeja matkalla. Nyt tehdään 1-2reissua jonnekin per vuosi

Meillä meni kaikki rahat loppuun aina ennen lasta. Matkusteluun, hauskan pitoon ym ym.
Nyt on lapsi ja tulot paljon pienemmät kun olen hoitovapaalla eikä saada rahaa enää kulumaan vaikka on asuntolainakin otettu :)

Paljon ilmeisesti minulla vaikuttaa se, että olen vannoutunut polkupyöräihminen, joten ei mene rahaa autolainaan, bensaan tai autovakuutuksiin. Muitakaan lainoja ei ole koska olen kaihtanut niiden ottamista koko ikäni, en ole edes osamaksulla viitsinyt mitään ostaa vaan ostanut sen mihin minulla on käteistä rahaa.

Minunkin pitää ilmeisesti alkaa käymään ulkona :)

Asuminen on meillä suurin menoerä niin kuin varmaan useimmilla suomalaisilla. Lapseton pari saa tietenkin samalla rahalla parempaa asumisen laatua kuin lapsiperhe. Kylmä fakta on se, että nyt meillä on varaa asua siellä missä haluamme, kun taas lapsellisena ei olisi. Asuinpaikan ja elämäntilanteen ansiosta emme tarvitse myöskään autoa, mikä on erittäin mukava bonus.

Talousmenojen ohella rahaa kuluu hyvin syömiseen, kodin kaunistamiseen, matkusteluun, maalaustarvikkeisiin ja -materiaaleihin, kulttuuriin ja luksukseen. Lisäksi säästämme ja sijoitamme tietyn osan joka palkasta. Kokemukseni on, että raha auttaa perusasioissa ja tekee elämästä miellyttävämpää, mutta monet oikeasti tärkeät asiat eivät näy kirjanpidossa ollenkaan. Jahka asunto on maksettu, yritänkin varmaan vähentää työaikaani.

Olen tällä hetkellä työttömänä, ja taas on työmarkkinatukea 350 euroa käyttämättä 410 eurosta ja ensi viikolla tulee uudet. En saa muita tuloja enkä tietoisesti säästä rahaa, eikä mieheni maksa minun osuuksiani mistään (meillä tarkka fifty fifty-talous). Vuokran maksan tt-tuella. Minulla ei vain ole mitään ostettavaa!

Mihin siis hupenee normaalin lapsettoman rahat?

Siis väität että olet 60 eurolla syönyt kuukauden? Lisäksi maksanut vuokrasta puolet, sähkölaskusta puolet... Eikä sinulla ole puhelintakaan?

Ei onnistuisi tällä lapsettomalla tuo kaikki 60 eurolla, kun pitää maksaa asuminen (700e/kk), ruoka, vaatteita, sähköä, puhelin, netti jne jne. Eli nämä mitä nyt aikuisilla yleensä on maksettavana.

Koetin muuten kerran laskeskella, miten pari lasta vaikuttaisi taloudelliseen tilanteeseemme. Se ei kyllä ollut kaunista katsottavaa. Asunto pitäisi vaihtaa isompaan ja kauemmas keskustasta, ainakin yksi turvallinen auto pitäisi varmaan hankkia kuskausrulettia varten, asunnon laina-aika pitenisi kymmenellä vuodella, matkustelu harvenisi, kaupassa pitäisi alkaa pihistelemään, sijoittamisesta pitäisi todennäköisesti luopua, käyttörahaa jäisi vähemmän ja entistä suurempi osa rahasta menisi ns. pakollisiin asioihin, joihin kuluttamisesta ei saa juurikaan mielihyvää. Lisäksi taloudelliset riskit ja huoli kasvaisivat toiseen potenssiin, kun jommankumman työttömyys vaikuttaisikin neljään ihmiseen kahden sijasta. Yleisnen joustavuus vähenisi ja talouden suunnittelu kävisi monimutkaisemmaksi.

Kahdesta yhtä paljon tienaavasta ruokakunnasta se, jolla ei ole lapsia, on aina taloudellisesti paremmassa asemassa.

Siis väität että olet 60 eurolla syönyt kuukauden? Lisäksi maksanut vuokrasta puolet, sähkölaskusta puolet... Eikä sinulla ole puhelintakaan?

Ei onnistuisi tällä lapsettomalla tuo kaikki 60 eurolla, kun pitää maksaa asuminen (700e/kk), ruoka, vaatteita, sähköä, puhelin, netti jne jne. Eli nämä mitä nyt aikuisilla yleensä on maksettavana.

Peesi. On mielenkiintoista kuulla miten aloittaja oikeasti maksaa elämisensä.

Meillä menee autoon, kodin remontointiin, matkusteluun ja ulkona syömiseen. Mutta silti jää nettotuloista säästöön noin 2000 euroa kuukaudessa. Varmaan jos olisi lapsia, olisi tosi tosi paljon tiukempaa.

Mulla yksineläjänä menee hyvä palkka aina viimeistä euroa myöden ja aina olen pa. Rahaa menee 90e/vko dieseliin, että pääsen kulkemaan pelkät työmatkat. Siihen päälle vakuutusmaksut, auto on onneksi maksettu, ruoka (yllättävän kallista kun yhdelle ihmiselle tekee, kun mitään keittoja ei silloin viitsi tehdä - olisi viikko samaa ruokaa), asuntolainaan, jne.
Aika meneekin töissä, joten yksin tässä ollaan ja pysytään. Mutta muuten olen elämääni tyytyväinen

Yhteistyössä