jos ero tulisi elarit menisivät suoraan lapseni tilille, josta hän saa ne käyttöönsä tulevaisuudessaan. Olen töissä ja itenäisenä naisena tulen elämään sellaista elintasoa kuin omat varani siihen sallivat.
Valitettavasti tuttavapiirissäni löytyy esimerkkejä, jossa yh:t vaativat enemmän ja enemmän vedoten miehen hyvää palkkatasoon. Eihän se enää kuulu ex-puolisolle, mitä toinen tienaa, millaisessa lukaalissa asuu.
Minun mielestäni on erittäin viisasta, että nainen kykenee elättämään normaalitilanteessa itsensä ja lapsensa, sai mieheltä elareita tai ei (yhteiskunta tulee sitten apuun, jos ei). Eri asia on, jos nainen sairastuu vakavasti tms. Siksi todella ihmettelen,miten ihmiset uskaltavat jäädä vuosiksi kotiin hoitamaan lapsia, sillä sieltä ei ole helppo palata työelämään ellei vakityö odota. Kaikkea ei voi ennakoida, mutta minusta se itsensä ja lapsensa elatus on niitä pakollisia perusasioita, monista asioista voi tinkiä joksikin aikaa, mutta perusasiat on hoidettava. Erot ovat valitettavasti nykypäivää jopa suhteissa, joista "ei uskoisi".
Toki ihanaa on jos lapsen kanssa voi kotona pitkään olla/etätöitä tehdä, mutta itse en uskaltaisi jos ei olisi koulutusta ja vakityötä odottamassa, näin tehdä.
Itse olen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut ja ollut työelämässä mukana koko ajan teini-iästä saakka, milloin enemmällä (raskausaikana) milloin vähemmällä (opiskeluaika) panostuksella.
Eikö elatusmaksuissa ole se tarkistusmahdollisuus erinäisissä elämäntilanteissa?
Ihanne on, jos koko ajan lapselle kykenee säästämään sillä vuosien varrella pienestäkin summasta kertyy isopotti.
Minusta on aina mukavaa, jos mies satsaa lapseensa, esim. tukee harrastusta, siis elatusavun lisäksi, varojensa mukaan tietysti. Kaikki yh äidit eivät ole niin onnellisessa asemassa, että selviäisivät ilman elatusapua arjesta, vaikka työssä käyvät. Raha suo hieman pelivaraa elämään. Vaikka elatusavun maksajan ei kuulukaan rahoittaa ex:n elämää, niin suoda helpotusta lasten elatukseen.
Oman tuttavapiirini yh:t eivät ole vaatineet lisämaksuja miehiltään, ja miehet eivät lainkaan ajallaan hoida elareita. Tälläkin hetkellä ymmärrystä miehen rahatilannetta kohtaan riittää yhdellä, kun mies erosi uusperheestään ja sai taas lisää elatettavia (uusimmat lapset).