\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2005 klo 22:34 utelias kirjoitti:
Siksi, että kaikki kuulisivat miten rankkaa ja vaativaa ja kurjaa yhden iNaimissa olevat naiset ihan oikeasti kadehtivat yksinhuoltaja-äitien rahantuloa ja vapautta!!!! :headwall:
jos tarkoitat kun kysyin jannifiinalta, miten hänellä varaa olla kotona, vaikka ainoa lapsi on jo 4 v, niin en tarkoittanut kadehtia, vaan ihan oikeasti utelias. Mistä sitä rahaa joillekin tulee? Itse menin äitiysloman jälkeen työhön, kun emme olisi pärjänneet miehen opintorahalla ja minun kotihoidontuella. Ruoka vaipat ja vuokra vei jo enemmän rahaa, ja opiskelu ja liikkuminen omalla autolla ja julkisilla molemmilla kallista.
Tiedän muutamia yh-äitejä, jotka ovat kotona yli 3-vuotiaiden lasten kanssa. Olen siis vain ihan utelias tietämään, mistä rahaa tulee. Jos kaksion tai kolmion vuokra on 500- 600, niin ei ihan lapsilisillä maksella, ja eihän yli 3-vuotiaista saa edes kotihoidontukea.
[/quote]
En osaa vastata sinulle tuohon.
Voin kertoa miten itse pärjäsin. Herätin kateutta. "Kaverit" luulivat että saan ihan mielettömän isoja elareita ja sossusta automaattisesti. Että "mutta sinähän saat saat toimeentulotukea..." en ollut edes hakenut semmoista.
Opiskelin. Minulla oli kaksi aika pientä lasta.
Asuin halvassa opiskelijakämpässä lasteni kanssa.
-
- Sain täysimääräisen asumistuen mikä tarkoittaa sitä, että vuokraa maksoin vain omavastuuosuuden verran (täysimääräinen as.tuki EI tarkoita sitä että KOKO vuokra maksettaisi as.tukena) mikä oli aika vähän. Summaa en muista.
- Sain täysimääräisen opintorahan.
- Sain täysimääräisen opintolainan. Sehän tuli könttäsummana, joten join sen 12:lla. Siten tiesin kuinka paljon voin käyttää siitä per kuukausi.
- Lapsilisät ja yh-korotus.
- Eltusmaksut olivat minimit. Exä maksoi ne silloin kun huvitti. En siis koskaan tiennyt tuleeko ne ja milloin. Sossun tädit hymisi, miten hienoa kun mies ylipäätään maksaa....
- Ruuasta tingin, kun muusta ei voinut.
- Ennen opiskelun aloiitusta olin ollut työssä. Siksi minulla oli säästössä rahaa. Palkka oli tuntunut isolta, en ollut osannut elää niin leveästi kuin oisin voinut
(lasten isän kanssa oli ainaiasta kituuttamista kun rahaa ei ollut, no eihän ollut kun se meni alkoon. ja olin kotona kun lapset oli pieniä. eron jälk. menin siis töihin, ja palkka tuntui mielettömän suurelta, vaikka se minimipalkka olikin)
- Vanhempani olivat kuolleet, asunto oli vuokralla paikkakunnalla X. Sain aina muutaman kuukauden välein vuokratuloista muutaman roposen, kun me siskokset laitoimme vuokratiliä tasan. Summa ei iso ollut, mutta helpotti kuitenkin.
- päivähoitomaksut olivat 0 mk, koska tulonikin olivat 0 mk. Tätä ei meinattu päiväkodissa uskoa: en ollut oikeutettu aikuiskoulutusrahioihin tms., ne olivat veronalaista tuloa.
Laskin yhteen opintolaina/kk, opintoraha, lapsilisä, as.tuki, (elarit), satunniset vuokratulot = semmoinen raha, millä vuokran (sis. vesi) jälkeen maksan puhelimen, sähkön, ruuan, vaatteet lapsille, opiskelutrvikkeet itselle yms.
Vaatteita en ostanut itselleni tuon 2,5 opiskeluajan jälkeen ollenkaan, yhdet hyvät ja kalliit kengät ostin. Ennakoin tilanteen ja ostin kampetta ennen opintojen aloittamista ja päätin pärjätä niillä.
Kesällä rulot romahtivat, laskut pettivät. LApsilisä, as.tuki. Elareita ei tullutkaan.
Kesällä olin tyttömänä, joten hain toimeentulotukea. Sitä myönnettiin tosi niukasti!! Mutta edes vuokran sentään maksoivat.
Toisena kesänä olin osa-.aikatyössä. Lapset olivat kunnallisella hoidossa, ja minun tuloni niin pienet ettei hoitomaksua mennyt. Osa-aikapalkka ei riittänyt edes tuohon vuokranjämään !!!!!! mutta olihan nyt kunnon kansalainen ja kävin töissä- :headwall:
Joten hain loput toimeentulotukena.
Opintojen jälkeen pääsin pätkätöihin. Maksoin opintolainan takaisin ennätysajassa.
Nyt 10 v myöhemmin olen vakituisessa työpaikassa. Asumme omistusasunnossa, jos se mikään mittari on. Menen töihin kun lapsi täyttää 2 v. Olen siis uudessa liitossa nyt.
Näin minä pärjäsin.
Siis. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.