Mihin elatusmaksun käytätte?

  • Viestiketjun aloittaja eronnut
  • Ensimmäinen viesti
eronnut
Riittääkö siitä harrastusvälineisiin ja perheen yhteisiin huvituksiin, kuten huvipuistot jne.? osallistuuko ex niihin, vai pitäisikö elatusmaksu-osuuden kattaa kaikki?
 
Jummijammi
Kyllä elatusmaksut menee ihan ruokaan ja välttämättömiin vaatteisiin. Ehkä toisin jos saa enemmän kuin minimin kuten meillä. Isä ei tapaa eikä osallistu kuluihin eli penninvenytystä on, mutta rakkautta riittää ja huvipuistossakin on käyty :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 10:15 Jummijammi kirjoitti:
Kyllä elatusmaksut menee ihan ruokaan ja välttämättömiin vaatteisiin. Ehkä toisin jos saa enemmän kuin minimin kuten meillä. Isä ei tapaa eikä osallistu kuluihin eli penninvenytystä on, mutta rakkautta riittää ja huvipuistossakin on käyty :heart:
Sama paitsi että isä kylläkin tapaa tytärtään...
 
Omavarainen äitee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 09:36 eronnut kirjoitti:
Riittääkö siitä harrastusvälineisiin ja perheen yhteisiin huvituksiin, kuten huvipuistot jne.? osallistuuko ex niihin, vai pitäisikö elatusmaksu-osuuden kattaa kaikki?
Siis mitä?
Pitääkö sinun mielestäsi elatusmaksun kattaa kaikki??EI TODELLAKAAN TARVITSE!!Myös äitin kuuluu osallistua saman verran lapsensa elatukseen kuin isän..Ei isän maksamien elarien ole tarkoituskaan kattaa kaikkea!Siitä vaan laskemaan saman verran maksamista omasta pussista kuin isänkin pussista...Aika paljon nämä eronneiden lapset rahaa kuussa tarvitsee! =)
Ihmeellistä vaan että paljon enemmän kuin perheissä joissa molemmat vanhemmat...
Ja ei sen ex:n ole tarkoitus lasten äitiä niillä rahoilla elättää..Siitä vaan ex:n töitä tekemään ja tienaamaan!Niin muutkin joutuvat tekemään!! :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 19:41 Omavarainen äitee kirjoitti:
Siis mitä?
Pitääkö sinun mielestäsi elatusmaksun kattaa kaikki??EI TODELLAKAAN TARVITSE!!Myös äitin kuuluu osallistua saman verran lapsensa elatukseen kuin isän..Ei isän maksamien elarien ole tarkoituskaan kattaa kaikkea!Siitä vaan laskemaan saman verran maksamista omasta pussista kuin isänkin pussista...Aika paljon nämä eronneiden lapset rahaa kuussa tarvitsee! =)
Ihmeellistä vaan että paljon enemmän kuin perheissä joissa molemmat vanhemmat...
Ja ei sen ex:n ole tarkoitus lasten äitiä niillä rahoilla elättää..Siitä vaan ex:n töitä tekemään ja tienaamaan!Niin muutkin joutuvat tekemään!! :kieh:
Palaa asiaan kun opit luetun ymmärtämistä... :whistle:
 
jannifiina
normaaliin elämiseen, ruokaan, vaatteisiin, kaikkeen mitä lapsi tarvitsee, asumisesta lähtien. lapsen isä antaa kyllä erikseen rahaa joskus esim. kenkiin tai ulkopukuihin. kummit ovat antaneet lapselle rahaa kesälomareissuille että saa ostaa jotain extraa siellä. isä luvannut tulevaisuudessa maksaa harrastukset erikseen.
 
öööööö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 20:45 Emppuliira kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 19:41 Omavarainen äitee kirjoitti:
Siis mitä?
Pitääkö sinun mielestäsi elatusmaksun kattaa kaikki??EI TODELLAKAAN TARVITSE!!Myös äitin kuuluu osallistua saman verran lapsensa elatukseen kuin isän..Ei isän maksamien elarien ole tarkoituskaan kattaa kaikkea!Siitä vaan laskemaan saman verran maksamista omasta pussista kuin isänkin pussista...Aika paljon nämä eronneiden lapset rahaa kuussa tarvitsee! =)
Ihmeellistä vaan että paljon enemmän kuin perheissä joissa molemmat vanhemmat...
Ja ei sen ex:n ole tarkoitus lasten äitiä niillä rahoilla elättää..Siitä vaan ex:n töitä tekemään ja tienaamaan!Niin muutkin joutuvat tekemään!! :kieh:
Palaa asiaan kun opit luetun ymmärtämistä... :whistle:
Kyllä minä(kin) tuon kysymyksen ymmärsin niin, että mihin kaikkeen se elari riittää eli kattaako elarit harrastuksetkin yms.

No, olen myöskin sitä mieltä että elatusmaksu on vain toisen vanhemman osuus lapsen elämisestä ja lähivanhempi huolehtii siitä toisesta puolesta.
Mitä tulee sitten siihen että yh - exä - lähivanhempi vain kotona valuisi ja elatusmaksut itselleen käyttäisi, tässä on taas näitä kliseisiä väärinkäsityksiä joita mitä en ymmärrä. Ehkä yh:n elämä nähdään pelkkänä "rahastamisena" ; että yh vaan jouten kotona istuu ja rahaa valuu syliin hänen omien kulujen ja hurvittelujen kattamiseen. Tai sitten yh:n kakaroilla ja yh:lla pitäisi olla jotenkin kurjempaa kaikki, kuluneempaa, huonompaa. Ei oltaisi niin kateellisia.

Minun ja lasteni uusia polkupyöriä ihmeteltiin: onpas teillä uudet ja hienot pyörät.
En viitsinyt sanoa, vaikka mielessä kävi, että on ihan omilla rahoilla ostetut, ei me sossusta avustuksia saada. Fillarit oli siksi, että ne oli ne millä me kuljettiin. Enkä osannut rassata ja korjata, piti olla hyvät että kestää ja pysyy ajokunnossa.

Meillä myös rahat riitti siihen mihin sen pitikin, koska ei ollut sitä toista juomassa kurkusta alas yhteisiä talousrahoja.
Yhdessäolon aikana oli toisin; isä ryyppäsi kaikki rahansa ja loput laittoi autoonsa, ja me dyykattiin roskiksesta lelut ja kuljettiin ryysyissä.
Muista en tiedä, mutta me emme tehneet lomamatkoja yhtään mihinkään. Lapset kävivät lomallaan tapaamisella, minä olin töissä sen aikaa ja sitten kun olin lomalla lasten kanssa, olimme kotona ja teimme pieniä päiväretkiä jonnekin, esim. uimarannalle niillä uusilla hyvillä fillareillamme.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 09:36 eronnut kirjoitti:
osallistuuko ex niihin, vai pitäisikö elatusmaksu-osuuden kattaa kaikki?
Tällä ymmärtäisin että kattaako elari nuo mainitut ns. ylimääräiset kulutkin vai kuuluuko exän osallistua erikseen elarin lisäksi esim. harrastuskuluihin jos ajatellaan että elari menee perus elämiseen ruokaan, vaatteisiin jne.
 
kyllä meillä menee elatusmaksut ihan normaaliin elämiseen, en niitä erittele mitenkään. Mitä tarvitaa ni sitä ostetaan, en mieti että puoliksi menee maksut. Ex-mieheltä en rahaa pyydä ylimääräistä.
 
ööööö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2005 klo 19:27 Emppuliira kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 09:36 eronnut kirjoitti:
osallistuuko ex niihin, vai pitäisikö elatusmaksu-osuuden kattaa kaikki?
Tällä ymmärtäisin että kattaako elari nuo mainitut ns. ylimääräiset kulutkin vai kuuluuko exän osallistua erikseen elarin lisäksi esim. harrastuskuluihin jos ajatellaan että elari menee perus elämiseen ruokaan, vaatteisiin jne.

Minun mielestäni ei kuulu osallistua mihinkään muuhun. Minun mielestäni elarit riittää ja ne kattavat sen, mitä yh katsoo tarpeelliseksi.
JOS elatusvelvollinen haluaa, hän toki SAA ostaa ja maksaa muutakin, mutta mielestäni hänen EI TÄYDY.
Mutta entäs jos yh = lähihuoltaja ei suostu! Ei, vaikka elatusvelvollinen ehdottaa, että ostaa kaikki harrastusvälineet ja kamppeet ja huolehtii kuljettamisestakin! ? - tosin jos harrastuspaikka on 1 km:n päästä kotoa, sinne luulisi osaavan normaalijärkisen lapsen kulkevan itsekin, eli ei liene mitään järkeä että elatusvelvoll. tulee jostain kaukaa lapsen kotinurkille vain siksi, ettei lähihuoltaja pysty/halua/ kykene saattamaan lasta itse tuota kilometrin matkaa eikä päästä lasta yksin, vaikkei se mikään vaarallinen välimatka ole, pyöräilytietä ja suojatie ja alikulut ja tavallista lähiökaupunkimaisemaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2005 klo 14:41 ööööö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2005 klo 19:27 Emppuliira kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 09:36 eronnut kirjoitti:
osallistuuko ex niihin, vai pitäisikö elatusmaksu-osuuden kattaa kaikki?
Tällä ymmärtäisin että kattaako elari nuo mainitut ns. ylimääräiset kulutkin vai kuuluuko exän osallistua erikseen elarin lisäksi esim. harrastuskuluihin jos ajatellaan että elari menee perus elämiseen ruokaan, vaatteisiin jne.

Minun mielestäni ei kuulu osallistua mihinkään muuhun. Minun mielestäni elarit riittää ja ne kattavat sen, mitä yh katsoo tarpeelliseksi.
JOS elatusvelvollinen haluaa, hän toki SAA ostaa ja maksaa muutakin, mutta mielestäni hänen EI TÄYDY.
Mutta entäs jos yh = lähihuoltaja ei suostu! Ei, vaikka elatusvelvollinen ehdottaa, että ostaa kaikki harrastusvälineet ja kamppeet ja huolehtii kuljettamisestakin! ? - tosin jos harrastuspaikka on 1 km:n päästä kotoa, sinne luulisi osaavan normaalijärkisen lapsen kulkevan itsekin, eli ei liene mitään järkeä että elatusvelvoll. tulee jostain kaukaa lapsen kotinurkille vain siksi, ettei lähihuoltaja pysty/halua/ kykene saattamaan lasta itse tuota kilometrin matkaa eikä päästä lasta yksin, vaikkei se mikään vaarallinen välimatka ole, pyöräilytietä ja suojatie ja alikulut ja tavallista lähiökaupunkimaisemaa.
Elarinhan on tosiaan katettava kaikki menot. Hieno homma jos isä vielä sen päälle osallistuu mutta mitäänhän ei mahda jos näin ei ole.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 20:09 jannifiina kirjoitti:
normaaliin elämiseen, ruokaan, vaatteisiin, kaikkeen mitä lapsi tarvitsee, asumisesta lähtien. lapsen isä antaa kyllä erikseen rahaa joskus esim. kenkiin tai ulkopukuihin. kummit ovat antaneet lapselle rahaa kesälomareissuille että saa ostaa jotain extraa siellä. isä luvannut tulevaisuudessa maksaa harrastukset erikseen.
Saanko kysyä, miten sulla on varaa olla kotona 4-vuotiaan lapsen kanssa, kun useimpien ei eronneiden on palattava töihin viimeistään kun lapsi tulee 3? Sun profiilissa luki, että aina ollut yhden lapsen kanssa kotona. Mistä sitä rahaa tulee? Itse jouduin äitiysloman jälkeen palata töihin, kun olisivat tulot olleet pelkkä toisen opintoraha ja toisen kodinhoidontuki, eikä sillä olisi pärjännyt.
 
anne-68
Kyl minimi elatusmaksu on niin pieni ettei se riitä kun murto-osaan siitä mitä lapsi kuluttaa.Mut eikai voi vaatiakaan et sen pitäisi kaikkea kattaa?Kun ajattelee niin että isä on se joka joutuu erossa lapsestaan asumaan,eikö ole kohtuullista että lapsen kanssa asuva äiti kustantaa suurimman osan elämisestä?Näin MÄ ajattelen.Joo joo,ei tarvitse selittää miten on isiä jotka eivät HALUA asua lapsensa kanssa,tiedän sen kyllä.Tämä on vain yksi esimerkkim ajattelutavasta,näin meillä on.Isä ei SAA asua poikansa kanssa joka on hänelle kaikki kaikessa.Hän maksaa pientä elatusapua,osallistuu joskus jopa muihin hankintoihin,mut silti se on pientä kokonaisuudessa.Mut en valita,itse hänet pois laitoin.Empatiaa tunnen sen verran etten halua napista rahan riittämättömyydestä,itsehän yksinhuoltajaksi halusin.tosin näitä muksuja on mulla 3,et menojen suuruus tietty johtuu siitäkin.Ja lomailut sun muut kolmen kanssa on ihan eri luokkaa kuin yhden kanssa,maksaa nimittäin MALTAITA.Niin suuria elareita ei vois saadakaan et niistä olis varaa lomailemaan lähteä!Kyl ne lomarahat on tultava ihan omista jutuista,joko duunista tai sit muuten järkevästä talouden hoidosta,jos siis hyvin pienet tulot on.Eli näiltä sivuraiteilta takaisin;elarit käytetään meillä vaippoihin ja osaan safkasta pienimmällä,keskimmäisellä ruokaan ja iiiiihan pieneen osaan harrastuskuluja,isoimmalla ruokaan ja iiiihan pieni osa opiskelukirjoihin.Oikeasti lasten isillä (pienimmällä siis eri isä)ei ole minkäänlaista käsitystä siitä kuinka paljon lapseen menee rahaa kuukaudessa.Ei HAJUAKAAN!!!!!!!!!Luulevat joskus tekevänsä isonkin uroteon kun maksavat ajallaan se mitä heidän kuuluu maksaa... :kieh:
 
Mema
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.08.2005 klo 02:33 utelias kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 20:09 jannifiina kirjoitti:
normaaliin elämiseen, ruokaan, vaatteisiin, kaikkeen mitä lapsi tarvitsee, asumisesta lähtien. lapsen isä antaa kyllä erikseen rahaa joskus esim. kenkiin tai ulkopukuihin. kummit ovat antaneet lapselle rahaa kesälomareissuille että saa ostaa jotain extraa siellä. isä luvannut tulevaisuudessa maksaa harrastukset erikseen.
Saanko kysyä, miten sulla on varaa olla kotona 4-vuotiaan lapsen kanssa, kun useimpien ei eronneiden on palattava töihin viimeistään kun lapsi tulee 3? Sun profiilissa luki, että aina ollut yhden lapsen kanssa kotona. Mistä sitä rahaa tulee? Itse jouduin äitiysloman jälkeen palata töihin, kun olisivat tulot olleet pelkkä toisen opintoraha ja toisen kodinhoidontuki, eikä sillä olisi pärjännyt.
Eikös tuo jo ilmene tuosta vastauksestakin... Ex-mies kustantaa lähes kaiken. Ilman lasta olisi joutunut töihin jo ajat sitten; ei olisi ex-miestä elättämässä. Voi pyhäsylvi tuota joidenkin naisten avuttomuutta!
 
Ihmettelen
Ihmettelen kyllä kateutta yksinhuoltajien suuriin tuloihin. Todellisuudessa minimielatusraha on erittäin pieni ja lapsilisän korotus samoin. On otettava huomioon se, että on myös muita kuluja kuin ruoka, vaipat ja vaatteet. Huonekalut, isompi asunto kuin asuessa yksin. Kirpparia yms. voi käyttää, mutta tiukille siltikin menee. Ei äidin luksuselämään.

Muuten, kyllä minunkin on yksinhuoltajana mentävä töihin äitiysloman loputtua. Ihan toimeentulosyistä. Yhteiskunnan elätiksi ei voi ryhtyä. Enkä työssäkäynnillä saavuta mitään luksuselintasoa. Pahalta tuntuu, kun lapselle pitkät päivät kun viemisiä ja hakemisia ei voi sumplia toisen kanssa (kaikilla ei tuttavia ja isovanhempia ulottuvilla), mutta minkäs teet? Tulevaisuus on lapselle turvattava.

Minusta isän tulee mahdollisuuksien mukaan osallistua myös muihin kuluihin, jos varallisuus sallii. Mutta harvemmin mies tinkii menoistaan lapsen hyväksi kuin nainen (nyt en puhu omalta kohdaltani). Ei kai ero lapsen asemaa muuta?

Ja parisuhteessa olevat, olkaa iloisia kun on kumppani tukemassa (siis muutoinkin kuin rahallisesti). kaikilla ei ole onnistanut.
 
Äippä Espoosta
Kyllä mulla rahat menee täysin "jokapäiväiseen elämiseen" 2 teini-ikäistä ja 1kpl 4 v. Saan elatusmaksua 390,-/kk, pikkasen päälle minimin isä suostui maksamaan, tulojen mukaan olisi ollut 560,-/kk, mulle tuo oli ok, en halua "rahastaa", mutta silti exän mielestä rahat menee äidin, siis minun TOUHUKASSAAN, joo.. ei kyllä sellaista kassaa ole, voi kun olisikin. Ostan lapsille kaiken, vaatteet ym. jopa isän luokse tarvittavat shampoot ym. hygienia tarvikkeet, sekä 100,- kk maksan pojan päivähoitomaksua, ja palkkaa saan 1000,-/kk.. asumiseen menee asumistuen jälkeen 750,-/kk.. joten ei kauheasti itse törsäillä, pärjään kyllä jotenkin.
 
kotiäiti78
Täytyy kyllä ihailla yksinhuoltaja äitejä kun jaksavat yksin puuhastaa lasten kanssa aika rankkaa varsinkin jos monta lasta...ja jos pieniä, itse elän avioliitossa ja yksi poika välillä tuntuu vaikka miehen kans yhdes hoidetaan poikaa niin raskasta... :wave: =) :saint:
Voimia kaikille yksinhuoltaja äideille
 
HMM
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2005 klo 17:23 Äippä Espoosta kirjoitti:
Kyllä mulla rahat menee täysin "jokapäiväiseen elämiseen" 2 teini-ikäistä ja 1kpl 4 v. Saan elatusmaksua 390,-/kk, pikkasen päälle minimin isä suostui maksamaan, tulojen mukaan olisi ollut 560,-/kk, mulle tuo oli ok, en halua "rahastaa", mutta silti exän mielestä rahat menee äidin, siis minun TOUHUKASSAAN, joo.. ei kyllä sellaista kassaa ole, voi kun olisikin. Ostan lapsille kaiken, vaatteet ym. jopa isän luokse tarvittavat shampoot ym. hygienia tarvikkeet, sekä 100,- kk maksan pojan päivähoitomaksua, ja palkkaa saan 1000,-/kk.. asumiseen menee asumistuen jälkeen 750,-/kk.. joten ei kauheasti itse törsäillä, pärjään kyllä jotenkin.
Sinun lasesi elatukseen on varattu rahaa 390 + 390 = 780 e / kk. Isän osuushan on puolet, sinun osuus on tuo toinen puoli.
Tottakai ostat lapsille kaiken, eikä isä osta, koska isän osuus tulee tilillesi rahana.

Olen itsekin yh ollut, saanut minimielarit. Mitään muuta ei koskaan tullut, edes tapaamismatkoihin hän ei osallistunut. EN ymmärtänyt koskaan valittaa taloudellista tilannettani. Niinpä minun luultiin saavan ihan valtaisasti rahaa niin lasten isältä kuin sossustakin.
 
Rikas yh
Kannattaa vaatia ne elatusmaksut, jotka tulojen mukaan kuuluu maksaa, jos kerran mies ansaitsee sen verran hyvin. Äitihän joutuu hankkimaan isomman asunnon tai ainakin lasten kannalta parempi on riittävän kokoinen asunto, ja ei mielellään mistään huonomaineiselta alueelta. Ja kalusteet päälle yms.

Jos ei valita, niin kyllä tosiaan tuntuu ihmiset luulevan että yh tuetaan rutkasti.

 
hmmm
Sen isänkin kun pitäisi jotenkin elää tahollaan. Jos isällä on uusi perhe, hänellä on elatusvelvollisuus myös "uusiin" lapsiinsa. Miksi "uudet" lapset pitäisi jättää huonompaan asemaan, eikö lapsilla ole samanlainen oikeus elatukseen isältään?
Myös isällä on oltava asunto, jonne lapset voi tulla tapaamiselle. Riittävän tilava, että lapsetkin sopii. MIeluiten hyvämaineisella alueella, että lapset uskaltaa mennä ulos, ei tarvitse pelätä isän luona naapureita.
Tämäkin pitäisi muistaa.

Minä olin ihan tyytyväinen niihin elareihin mitä miniminä sain. Halusin että lapset tapaa isäänsä, ja olin siksi valmis maksamaan ne matkat. Lapset ikävöivät isäänsä.
Ikävää siinä oli se, että sain silti haukut päälleni isältä ja isän puolen suvulta, olin vaikka mitä.... *sensuroidaan*
Tänä päivänä olen lasten puolesta iloinen että riitelin ne tapaamiset täytäntöön.
 
Ihmettelen
Kaipa isällä on oikeus uuteen perheeseen muin myös äidillä. Mutta myös aiemman liiton lapsilla on kai oikeutensa? Liian usein kuulee että mies epäilee rahojen menevän äidin mukavampaan elämään.Mutta jos nainen selviää vähemmällä niin hyvä on, hienoa että ajattelet myös uutta perhettä.

Mukavaa olisi jos isä vapaaehtoisesti haluaa tavata lapsensa.

Ja tietysti voi myös huomioida sen että kuinka monta lasta ylipäätään kykenee elättämään tuloillaan. Kovin monia perheitä ei varmaan pysty kukaan perustamaan.

 
hmmm
"monia parisuhteita"? Kerrallaan voi olla vain yksi parisude ja yksi perhe.
Vaikka exä löytääkin uuden kumppanin ja pariskunta saayhteisen lapsen, ei kait se automaattisesti sitä tarkoita, että niitä "perheitä" ja elätettäviä tehtäisi jokaiselle vastaan tulevalle ja kenelle tahansa!

Ainakaan meillä ei ole varaa toiseen yhteiseen lapseen. Asunto ei riitä, isompaan ei ole varaa. Nyt mies elättää kolmea lasta, kahdesta elarit. Neljänteen lapseen ei ole varaa.
Asunnon koossa on täytynyt huomioida myös etälapset, vaikka he suhteellisen harvoin tapaamisella käyvätkin.

Tottakai arki on helpompaa kun on kaksi aikuista jakamassa vastuuta ja arjen asioita.
Ainakin minulle aikoinaan ero oli kuitenkin helpotus. Mieluummin yksin kuin huonossa liitossa.

Ainakin meillä mies tekee niin pitkää päivää, että lapsen päivähoitohaut- ja viennit on kokonaan minun vastuullani. Siinä mielessä olen yh. Samoin jos lapsi sairastuu, minä joudun jäämään kotiin, mies ei voi, koska hänen työnsä on semmoinen. Ikävä kyllä. LAsta tehdessä, yhteen muuttaessamme, tiesin tämän, ei se minulle mikään ongelma ole. Asennekysymys vain.


Minusta tämä vastakkainasettelu yh/lähihuoltaja vastaan elatusvelvollinen , on jotenkin ihan väärin. Kumpikin hakkaa päätään seinään, pitäisi osata nähdä laajemmin ja nähdä asiat kummankin osapuolen silmin.
Lapsen paras riippuu aina siitä kumpi puhuu, lähi vai etä. Ja lapsen parhaan nimissä voidaan sitten tehdä ikäviäkin asioita niin exälle kuin lapselle itselleen.

Jos aikuiset osaisivat erota fiksusti ja suhtautua toisiinsa eron jälkeen kuten ihmisiin kuuluu suhtauta, olisi lapsillakin eron pyörteissä helpompaa.

Minä en myöskään ymmärrä asetelmaa, että ensin on elänyt yhdessä kahden pienituloisen aikuisen perhe, minimituloilla on elätetty yhdessä yhteiset lapset. Eron tultua lähihuoltajaksi jäävä äiti sitten keksii että mies onkin niin hyvätuloinen ja alkaa vaatimaan lasten elatukseen älyttömiä summia, minimi ei kelpaa, se onkin liian vähän.

Minimillä pärjää ihan hyvin. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Yh:na pärjää ihan hyvin, paremmin kuin surkeassa liitossa. Kun on kaksi vastuuta ottavaa aikuista, on se tietysti helpompaa kuin silloin jos vastuu on itsellä yksin tai toinen ei ota sitä ollenkaan vaikkayhdessä ollaan..
mutta etävanhempaa voisi hyödyntää enemmänkin, antaa lapsia joustavammin tapaamisille, jos kerran etä niin haluaa ja jos on kaikin puolin muuten ihan normaali ihminen.
 
yhä-78
Raha käytetää niinkuin muukin raha!
Ostan lapsen tarvittavat kamppeet,vaatteet yms.sillon kun niitä tarvitaan,en sillon katso että maksanko ne lapsilisäsät,elatusmaksusta vaiko minun palkasta.
Jos vessapaperi on loppu eikä ole rahaa ennen kuin elatustuki tulee,ni toki ostan sillon ea:sta vessapaperitkin.
 
Jakatta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2005 klo 14:00 yhä-78 kirjoitti:
Raha käytetää niinkuin muukin raha!
Ostan lapsen tarvittavat kamppeet,vaatteet yms.sillon kun niitä tarvitaan,en sillon katso että maksanko ne lapsilisäsät,elatusmaksusta vaiko minun palkasta.
Jos vessapaperi on loppu eikä ole rahaa ennen kuin elatustuki tulee,ni toki ostan sillon ea:sta vessapaperitkin.
peesi.
 

Yhteistyössä