Mihin asti oikein ajattelitte paapoa niitä lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Keskusteltiin tuossa sihteerin kanssa, kun hänellä on tilanne, että 10-vuotias lapsi on sairas ja pitäisi jäädä kotiin hoitamaan. Kuulemma pitäisi saada palkallista vapaata ja kertoi, että suositusten mukaan alle 12-vuotiasta lasta ei pitäisi jättää yksin suunnilleen ollenkaan.

Toisessa ketjussa äiti mietiskelee, kun ei haluaisi jättää 9-vuotiasta yksin päiväsaikaan yhtään. Ja miehen veljen perheessä lapset eivät vieläkään ole olleet kesäloma-aikaan päiviä yksin, vaikka ovat jo 13- ja 14-vuotiaat...

Mihin saakka ihmiset ajattelee, että työnantajan velvollisuus on maksaa sairaan lapsen hoidosta? Tuohon 12 vuoteen saakka? Vaiko 15 vuoteen? Tiedän, että 10-vuotias lapsi on pieni vielä jätettäväksi kotiin yksin sairaana, mutta kaipa vanhemmilla on jokin taloudellinen vastuu myös...? Ja mihin saakka vanhempien pitää sumplia kesälomat lasten hoitoa ajatellen ja pistää lapset esim. isovanhemmille hoitoon, kun eivät voi olla yksin?

Onko maailma oikeasti niin paljon vaarallisempi paikka kuin silloin, kun itse olimme lapsia vai mistä tämä suojelutarve mahtaa johtua?

Myönnettäköön, että olen joskus pohtinut samaa.

Mutta jos vaihtoehdot ovat vaikkapa 7 v lapsi yksin kotona aamuseiskasta iltakuuteen vs. 12-vuotias lapsi ei koskaan yksin kotona, niin jälkimmäinen vaihtoehto on parempi (tuttavan 7 v on yksin hyvin pitkiä aikoja, ja se on aika surullista). Maalaisjärkeä saa toki käyttää näissäkin asioissa :)

Meillä ei oo vielä ajankohtaista, kun lapset ovat vasta 5 v ja 3 v, mutta kyllä tuo 5 v tulee tänäänkin olemaan yksin kotona vartin verran suunnilleen (ja saa ulkoilla jo yksin kotipihassa) kun haen pienemmän hoidosta.

Mua taas ihmetyttää se, että lasten oletetaan olevan itsenäisiä, reippaita ja pärjääviä asiassa, ku asiassa. Lapsuus pitää olla suht huoletonta aikaa ja vastuuta lisätä ikätason mukaan.

Olen itse pälle 30v. ja mun isä täyttää pian 70 vuotta. Isä oli jo mun lapsuudessa ja nuoruudessa sitä mieltä, että ei sais lapsia jättää yksin. Laissa se on silloinkin määritelty. Siskon kanssa iltapäivisin oltiin koulun jälkeen muutama tunti keskenään kotona, mutta yöksi meitä ei meinattu jättää vielä 15-vuotiainakaan.

meillä se on alle 10v.

se riippuu paljon lapsesta.. mun ed. menny pikkuveli oli sellanen tapaus et uskalti päästää vaikka kalastamaan itse joelle vaikka ikää oli alle 9v. samoin saattoi pyöräillä 5km suuntaansa kiskalle ja takas. tota mun toista pikkubroidii ei ois voinu kuvitellakkaan.

Mä oon ollu ihan samanlainen kun ed.menny veli.. mä oon ollu ekalta saakka koulun jälkeen yksin kotona siihen saakka kun vanhemmat tuli kotiin.

Oon ollu niin paljon sopeutuvampi luonne kun 13v pikkuveli joka ei oo koskaan ollu yötä pois kotoota kun ei halua...

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Mua taas ihmetyttää se, että lasten oletetaan olevan itsenäisiä, reippaita ja pärjääviä asiassa, ku asiassa. Lapsuus pitää olla suht huoletonta aikaa ja vastuuta lisätä ikätason mukaan.

Kuka niin olettaa?

Onko sinusta muuten esimerkiksi 13-vuotias liian pieni olemaan päivän yksin kotona? Minusta ei ole enkä todellakaan enää siinä vaiheessa viitsi vaivata isovanhempia hoitamaan tai oleta että työnantaja maksaa sairaan lapsen hoitamisesta, jos lapsi on jo 4. luokalla koulussa...

Mulla on kesällä 8 ja 11 vuotiaat ja ajattelin kyllä että ne pärjää kesäkuun keskenään, kavereita on lähistöllä ja kunta järjestää jos jonkun moista ohjelmaa esim kesäkuussa on pari ekaa viikkoa kerho klo 9-14 maksaa 30e/2vkoa joten ilmoitan ne sinne menevät jos haluavat todennäköisesti menevät kun kaverit menee kanssa.
Heinäkuun alusta aloitta mies loman ja mä kaksi viikkoa sen jälkeen eli ollaan 2 vko yhtäaikaa lomalla.
Pieniltähän noi tuntuu mutta hyvin ne pärjää koulun jälkeenkin kotona vaikka koulu loppuu välillä jo klo 11 tai 12

itse olen ollu 10 v:stä kipeet päivät yksin kotona ja se todellisuus iskee omillekkin lapsilleni aikanaan. riippuen tietty siitä minkälaista työtä mies silloin tekee. jos samaa kuin nyt ni yksin joutuu olemaan jollei sairasta pelkästään perjantaisin.

nyt pohdituttaa koulun aloitus jo syyksyllä 2010. toivottavasti mamma on sitten jo eläkkeellä että on ede s "puhelin turva" koulun jälkeen....

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Miten paapominen ja palkallinen vapaa liittyvät toisiinsa. Palkatonta voi ottaa, jos tilanne niin vaatii.

Näin sanoinkin, mutta se on sihteerin mielestä kohtuutonta että pitäisi omalla rahalla hoitaa sairasta lasta kotona. Kun ei kuulemma suositusten mukaan voi 12-vuotiastakaan vielä jättää yksin kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Työehtosopimushan sen sanoo kuinka vanhaksi voi jäädä palkallisena hoitamaan sairasta lasta, jos oikein muistan niin se oli likemmäs 10v.
Näin. Jos tätä vanhempaa lasta ei voi jättää yksin kotiin, on vanhempien tehtävä hommata lapselle hoitaja. Fiksu työnantaja kuitenkin tarjoaa mahdollisuuden ottaa palkatonta vapaata tai käyttää kertyneitä vuosilomapäiviä lapsen kanssa kotona olemiseen. Muistaakseni kehitysvammaisten lasten kohdalla tuo ikäraja on korkeampi kuin 10 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja ? :
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Kuka niin olettaa?

Onko sinusta muuten esimerkiksi 13-vuotias liian pieni olemaan päivän yksin kotona? Minusta ei ole enkä todellakaan enää siinä vaiheessa viitsi vaivata isovanhempia hoitamaan tai oleta että työnantaja maksaa sairaan lapsen hoitamisesta, jos lapsi on jo 4. luokalla koulussa...

Yleistä pohdintaa vain. 13-v ei oo liian pieni olemaan yksin. En ole paapoja, mutta annan lasten olla lapsia. Jotenkin vaan tuntuu niin käsittämättömältä, että lapsia viedään hoitoon sopeutumaan, oppimaan ja olemaan erossa vanhemmista. Noin niin kuin esimerkkinä. Ja sama tahti jatkuu kouluiässä ja nämä pikkuaikuiset sitten yrittää olla reippaita ja osata.

Alkuperäinen kirjoittaja ? :
Näin sanoinkin, mutta se on sihteerin mielestä kohtuutonta että pitäisi omalla rahalla hoitaa sairasta lasta kotona. Kun ei kuulemma suositusten mukaan voi 12-vuotiastakaan vielä jättää yksin kotiin.
Onhan se nykyään tietty kohtuutonta, että ilmaiseksi pitäisi omaa lastaan hoitaa :D

Ihan niin kuin laki vaan sanoo, älä jauha peetä. Lapsia ei jätetä yksin ja sillä sipuli

mun mielestä on ihan oikeen että 10v rajana että saa jäädä palkallisena hoitamaan. Siitä ylöspäin palkattomina jos mamman on ihan pakko jäädä ite hoitamaan ettei yksin voi olla.

TÄSSÄ SELVENNÖSTÄ

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/la_131_2008_p.shtml
Tokaan ei kuitenkaan velvoita työnantajaa maksamaan palkkaa siltä ajalta, kun työntekijän varhaisteini ei halua olla yksin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
TÄSSÄ SELVENNÖSTÄ

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/la_131_2008_p.shtml
Tokaan ei kuitenkaan velvoita työnantajaa maksamaan palkkaa siltä ajalta, kun työntekijän varhaisteini ei halua olla yksin kotona.

ei tainnu olla pointti se, että jos varhaisteini ei yalua olla yksin kotona. Luuletko että siihen kukaan ottaa taikka saa palkallista vapaata, hehhee

Yhteistyössä